خرمای مرداسنگ

راهنمایی خرید خرما مرداسنگ + خواص و جدول ارزش غذایی آن

خرما مرداسنگ، از خرماهای کمیاب بسیار خوشمزه است. خاستگاه اصلی خرما مرداسنگ شهر جیرفت استان کرمان است. خرما mordaseng، در هرمزگان هم تولید می‌شود ولی در مجموع، سطح زیر کشت کمی در ایران دارد. رنگ خرمای مرداسنگ قهوه‌ای روشن متمایل به زرد و اندازه آن حدود 3 سانتی‌متر است. بافت گوشتی این خرما بسیار نرم و لذیذ است. پتاسیم، کلسیم، کالری، قند، پروتئین، سدیم، منیزیم، آنتی اکسیدان و آهن بخشی از مواد موجود در خرما مرداسنگ است که با مصرف مناسب آن، تمام فواید خرما مرداسنگ به بدن تزریق می‌شود. با مصرف خرما مرداسنگ در برنامه روزانه خود، شاهد تقویت انرژی بدن، سلامت استخوان‌ها، دور شدن از استرس، کاهش ریزش مو، بهبود دستگاه گوارش، تقویت قلب، ترمیم زخم، درمان التهاب و افزایش ایمنی و دور شدن از پیری زودرس خواهید بود.

خرما مرداسنگ، یکی از انواع خرماها موجود در ایران است. خاستگاه اصلی خرمای مرداسنگ به جیرفت که واقع در جنوب استان کرمان است، می‌رسد. این خرما، در مناطقی از استان هرمزگان هم کشت می‌شود؛ اما به طور کلی، خرما مرداسنگ نسبت به خرماهای مشهور دیگر، سطح زیر کشت کمتری دارد. ممکن است نام خرمای مرداسنگ برای شما کمی مبهم و عجیب به نظر برسد. بنابراین، می‌توانید آن را Mordaseng بخوانید.

جدول ارزش غذایی خرما مرداسنگ

خرما مرداسنگ همانند سایر خرماها، دارای ارزش غذایی بسیار بالایی است. در جدول زیر، مواد مفید موجود در خرمای مرداسنگ معرفی شد.

مواد معدنی و ویتامین‌های موجود در خرما مرداسنگ
انرژی سلنیوم
کربوهیدرات آهن
آنتی اکسیدان قند
فیبر غذایی ویتامین A
پتاسیم ویتامین B
مس ویتامین C
منگنز ویتامین K
منیزیم پروتئین

کافی است یک نگاه گذرا به جدول ارزش غذایی خرما مرداسنگ داشته باشید. وجود انواع مواد معدنی مفید و ویتامین‌های ضروری بدن، نشان می‌دهد که این خرما می‌تواند همانند یک بمب پرانرژی، اثر منفی بسیاری از بیماری‌ها را خنثی کند. تقویت سیستم ایمنی بدن، درمان خونریزی‌ها، افزایش مقاومت مو، سلامتی و زیبایی پوست، تقویت قلب، پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها، تنظیم کلسترول، قند و فشار خون تنها بخشی از فواید مصرف خرما مرداسنگ است.

طبع خرما مرداسنگ

طبیعت خرما مرداسنگ، از نوع گرم و خشک است. استفاده از خرما مرداسنگ، برای بیشتر مردم با هر مزاجی می‌تواند مفید باشد. در این میان، کسانی که مزاج بدن آن‌ها سرد است، احتمال اینکه بعد از مصرف خرمای مرداسنگ حس بهتر و لذت بیشتری داشته باشند، زیاد است. دلیل آن را هم می‌توان رسیدن به تعادل در طبع بدن، ذکر نمود. ممکن است گرم‌مزاج‌ها بعد از مصرف خرما مرداسنگ، شاهد علائمی شوند که برایشان خوشایند نیست. برای مثل جوش‌های زیرپوستی، قرمزی و التهاب پوست که در نتیجه تشدید گرمای بدن حاصل می‌شود، نشان می‌دهد که این افراد لازم است مصرف خرمای مرداسنگ را محدود کنند. در این صورت علاوه بر دریافت خواص مفید خرما مرداسنگ، از بروز علائم آزاردهنده هم جلوگیری خواهد شد.

ویژگی‌های خرما مرداسنگ چیست؟

اگر بخواهید خرما مرداسنگ را با توجه به شکل ظاهری‌اش بشناسید، لازم است بدانید که این خرما دارای رنگ قهوه‌ای روشن و متمایل به زرد است. اندازه خرما مرداسنگ تقریباً به 3 سانتی متر می‌رسد و در دسته خرماهایی به طول متوسط قرار می‌گیرد. میزان رطوبت موجود در خرما مرداسنگ درصد خیلی کمی از وزن کل خرما است. در محدوده وزنی 8 تا 9 گرم قرار دارد و به همین خاطر سبک وزن است. قسمت گوشتی خرما مرداسنگ که بخش اصلی آن است، بافت خیلی نرم و حجیم دارد. از همین رو، خرما مرداسنگ را می‌توان یک خرمای خوش خوراک و لذیذ دانست.

خواص خرما مرداسنگ

خرما مرداسنگ، علاوه بر طعم لذیذش، خواص مفید زیادی هم دارد. در دسته خرماهای با کیفیت قرار می‌گیرد و مورد پسند بسیاری از مصرف‌کنندگان است. فهرست زیر را می‌توان به عنوان فواید مصرف خرما مرداسنگ بیان نمود.

  • به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند.

استقامت استخوان‌ها تا زمانی که مواد مورد نیازش تأمین باشد، به تحلیل نمی‌رود. مصرف خرما مرداسنگ، در صورتی که به اندازه و در فاصله زمانی منظم باشد، سلامت استخوان‌ها را تضمین می‌کند. بهره‌مندی از مواد معدنی مثل کلسیم، مس، منگنز، منیزیم و سلنیوم در خرما مرداسنگ، موجب اثرگذاری بالای این میوه خوش‌طعم در تقویت استخوان‌ها و پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان خواهد شد.

  • از بروز انواع التهاب جلوگیری می‌کند.

معمولاً اگر درد، عفونت، جراحت و آسیب‌های دیگری در هر قسمت از بدن وجود داشته باشد، با ایجاد التهاب، اثری از خود نشان می‌دهد. برای اینکه بتوانید به طور طبیعی در برابر این مشکلات در امان باشید و دچار التهاب نشوید، توصیه می‌شود، مصرف اصولی خرما مرداسنگ را در برنامه غذایی خود فراموش نکنید. در واقع، سلامت مغز، پیشگیری از آلزایمر و جلوگیری از پیری زودرس اثراتی است که شاهد آن خواهید بود.

  • یک قوت قلب فوق العاده است.

رگ‌های قلب برای آرامش بیشتر نیاز به پتاسیم کافی دارند. عملکرد عضلات قلب هم ارتباط مستقیمی با میزان کلسیم، منیزیم و ویتامین‌های گروه‌های مختلف مثل B در بدن دارد. وجود همه این مواد مفید در خرما مرداسنگ، سبب می‌شود تا از آن به عنوان یک تقویت کننده قلب و عروق نام برده شود.

  • قدرت کنترل و تنظیم فشار خون را دارد.

کاهش یا افزایش فشار خون، هردو مشکلات مختلفی را برای فرد ایجاد می‌کنند. سدیم، کلسیم، پتاسیم و منیزیم از مواد مهمی هستند که اگر مقدار کافی از آن‌ها در بدن وجود داشته باشد، فشار خون هم کنترل خواهد شد؛ بنابراین، یکی از راه‌های مفید جهت کنترل فشارخون، مصرف کافی خرما مرداسنگ است؛ زیرا چهار ماده مؤثر نام برده شده جهت تنظیم فشار خون را در خود دارد.

  • برای استحکام دندان و سلامت دهان مفید است.

مواد مغذی موجود در خرما مرداسنگ، نقش مهمی در تأمین مواد مورد نیاز برای سلامت دهان و دندان دارد. از همین رو، برای افزایش استحکام دندان می‌توان از خرمای مرداسنگ بهره‌مند شد.

خرما مردا سنگ

  • یک قند طبیعی است.

هر جا که حس کردید بدن شما به قند نیاز دارد، مصرف خرما مرداسنگ را می‌توانید جایگزین آن کنید. علاوه بر اینکه از مضرات مصرف قند در امان می‌مانید، از خواص بسیار مفید خرما هم بهره‌مند می‌شوید.

  • منبع غنی از آهن است.

یکی از مشکلاتی که باعث خستگی، بی‌حوصلگی و کمبود انرژی در بدن می‌شود، کمبود آهن است. ازآنجایی‌که این ماده مهم در خرما مرداسنگ وجود دارد، استفاده از آن می‌تواند جبران کننده باشد. ضمن اینکه به عنوان یک راه درمانی برای کم خونی شناخته می‌شود.

  • سرشار از فیبر غذایی است.

کمبود فیبر در بدن با بروز نشانه‌های مختلفی مشخص می‌شود. گرفتار شدن به یبوست و بواسیر، یکی از شایع‌ترین بیماری‌های ناشی از فیبر ناکافی در بدن است. جالب است بدانید که خرما مرداسنگ، یک منبع مغذی حاوی فیبر است که مصرف مداوم آن می‌تواند جهت درمان این بیماری‌ها مفید باشد. ضمن اینکه به هضم بهتر غذا، ایجاد سیری در بدن و تنظیم کلسترول کمک می‌کند.

  • در بهبود زخم و انعقاد خون مؤثر است.

وجود ویتامین K در ترکیبات خرما مرداسنگ، این مزیت را دارد که زخم یا جراحت به وجود آمده در بدن، زودتر بهبود یابد. علاوه بر این، کمک می‌کند تا انعقاد خون هم سریع‌تر انجام شود.

  • از حضور بسیار مفید ویتامین c، بهره می‌برد.

کمتر کسی است که در مورد ویتامین سی و خاصیت‌های خوبش اطلاعاتی نداشته باشد. خرما مرداسنگ، یکی از مواد غذایی مهمی است که ویتامین C دارد؛ بنابراین در صورتی که می‌خواهید سیستم ایمنی بدن شما تقویت شود، گرفتار بیماری‌های مختلف مثل سرماخوردگی نشوید، پوستی سالم و شاداب داشته باشید و جوان‌تر بمانید، از مصرف خرما مرداسنگ غافل نشوید.

  • ویتامین‌های گروه B را دارد.

اگر می‌خواهید سلامت موها و پوست شما حفظ شود، دچار ریزش مو نشوید و انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های مختلف را داشته باشید، باید میزان کافی از ویتامین‌های گروه b را دریافت نمایید. با مصرف خرما مرداسنگ، همه این گزینه‌ها را به صورت یکجا خواهید داشت.

  • قدرت دید را تقویت می‌کند.

ویتامین A برای سلامت چشم‌ها خیلی مفید است. وجود این ماده مؤثر در خرما مرداسنگ، موجب تقویت بینایی می‌شود.

  • انرژی بدن را افزایش می‌دهد.

خرما مرداسنگ با وجود اینکه حجم کمی دارد، دارای پروتئین، کربوهیدرات و کالری است. طوری خوردن مقدار کمی از این میوه خوشمزه، می‌تواند انرژی مورد نیاز بدن را در طول روز، تأمین کند.

  • ترکیبات آنتی اکسیدانی دارد.

هر زمان که دچار استرس شدید و به هر دلیلی اضطراب دارید، کافی است چند دانه خرما مرداسنگ مصرف کنید. ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در این خرما در کنار سایر مواد مغذی مهم، باعث می‌شود تا از اضطراب و دلهره دور شوید و به آرامش برسید.

دریافت همه خواص مفیدی که در مورد مصرف خرما مرداسنگ اراده شد، تنها در صورتی صادق است که بتوانید نوع با کیفیت، سالم و تازه آن را از منابع معتبر و قابل اطمینان تهیه کنید؛ بنابراین لازم است در مورد بهترین زمان و شرایط مناسب خرید خرما مرداسنگ اطلاعاتی داشته باشید.

بهترین زمان خرید خرما مرداسنگ تازه

جنوبی‌های خون گرم، فصل تابستان و مردادماه را با نام خرماپزان می‌شناسند. با توجه به شهر و منطقه زیر کشت خرما مرداسنگ، زمان برداشت خرما هم می‌تواند کمی متفاوت باشد. معمولاً این گونه است که از تیر ماه تا ابتدای پاییز می‌توان اقدام به برداشت خرمای مرداسنگ نمود. بنابراین، به‌عنوان یک مصرف کننده علاقه‌مند به خرمای مرداسنگ، می‌توانید در این محدوده زمانی، اقدام به خرید خرما مرداسنگ تازه نمایید.

روش تشخیص خرما مرداسنگ با کیفیت

طبیعی است که برای بهره بردن از تمام خواص مفید خرما مرداسنگ، باید نوع بسیار با کیفیت و سالم آن را تهیه نمایید. برای اینکه بهتر بتوانید در مورد کیفیت مطلوب خرما مرداسنگ مطمئن شوید، بهتر است به برخی موارد دقت کنید. فهرست زیر شامل نکته‌هایی است که کمک می‌کند تا راحت‌تر خرما مرداسنگ با کیفیت را تشخیص دهید.

  • اولین موردی که لازم است در نظر بگیرید، رنگ خرما مرداسنگ است. خرمای با کیفیت مرداسنگ، دارای رنگ زرد روشن است.
  • به محیطی که خرما مرداسنگ را از آنجا تهیه می‌کنید، توجه نمایید. نسبت به تمیزی و عدم وجود آلودگی‌های مختلف مطمئن شوید.
  • شکل و وزن خرما را در نظر بگیرید که در وضعیت طبیعی خود باشند. برای مثال اثری از کرم خوردگی و له شدن نداشته باشد.
  • به بو و طعم خرما مرداسنگ هم اهمیت دهید. مطمئن شوید که بوی نامطبوع و مزه غیرطبیعی ندارد.
  • به بسته بندی خرما مرداسنگ هم توجه کنید که کاملاً استاندارد و مطمئن باشد. علاوه بر این، به تاریخ تولید درج شده هم دقت نمایید.

روش نگهداری خرما مرداسنگ

با توجه به اینکه میزان رطوبت و شیره خرما مرداسنگ زیاد نیست، نگهداری آن شامل حساسیت زیادی نمی‌شود. با این وجود بهتر است برای ماندگاری بیشتر خرمای مرداسنگ، آن‌ها را در یک ظرف دربسته بگذارید و در دمای صفر درجه سانتی‌گراد نگهداری نمایید. در این صورت تا چند ماه می‌توانید از خرمای سالم استفاده نمایید. قبل از آن هم بهتر است، به تمام خرماها توجه کنید و در صورتی که خرمای ناسالمی وجود دارد، از بقیه جدا نمایید.

در شرایطی که خرما مرداسنگ را برای مصرف روزانه خود تهیه نموده‌اید، می‌توانید در دمای اتاق و خارج از یخچال هم نگهداری کنید.

جمع بندی

جیرفت در استان کرمان، خاستگاه اصلی کشت خرما مرداسنگ است. این خرمای کمیاب، دارای مواد معدنی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن از جمله، پروتئین، قند، آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم، ویتامین A، B، C، K، ترکیبات آنتی اکسیدانی و همین‌طور سرشار از فیبر است. فواید استفاده از خرما مرداسنگ را می‌توان شامل تقویت قلب، سلامت دهان و دندان، افزایش انرژی، درمان کم‌خونی، کاهش اضطراب، درمان یبوست، بهبود هضم غذا، افزایش قدرت دید، سلامت پوست و مو و بسیاری از مواد دیگر دانست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

در این مقاله می‌خوانید: