خرمای ربی

خرما ربی چیست؟ دارای چه مزایا و معایبی است + جدول ارزش غذایی

خرما ربی، بیضی شکل، بلند، کشیده، گوشتی، با اندازه‌ای بین 3 تا 5 سانتی‌متر و به رنگ قهوه‌ای تیره، سیاه و سیاه مایل به قرمز دیده می‌شود. خرمای ربی را برای سلامت استخوان، تقویت انرژی، زیبایی پوست و مو، کاهش استرس، تقویت حافظه، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و بسیاری موارد دیگر می‌توان استفاده نمود؛ زیرا دارای مواد مغذی و مهمی مثل کلسیم، پتاسیم، آهن، قند طبیعی، فیبر و پروتئین است. سیستان و بلوچستان، به عنوان خاستگاه اصلی خرما ربی معرفی می‌شود. سراوان، زابل، ایرانشهر و چابهار شهرهای زیر کشت این خرما هستند.

خرما ربی چیست؟

خرما ربی یکی از انواع خرما می باشد که آن را معمولاً با نام خرمای پاکستانی هم می‌شناسند. خاستگاه اصلی خرمای ربی مناطقی از استان سیستان و بلوچستان است. زابل، سراوان، ایرانشهر و چابهار از شهرهایی هستند که بیشترین سطح کشت خرمای ربی را دارند. خرما ربی به خاطر طعم لذیذ و شیرینی خاصش، در ایران و خارج از کشور، طرفداران زیادی دارد.

جدول ارزش غذایی خرما ربی

خرمای ربی، طبق جدول زیر دارای مواد مغذی مورد نیاز بدن است.

ارزش غذایی خرما ربی در هر 100 گرم
کالری300 کیلوکالری
چربی کل0.6 درصد
کربوهیدرات کل70 درصد
فیبر رژیمی2.2 درصد
آهن3 میلی‌گرم
پتاسیم650 میلی‌گرم
فسفر63 میلی‌گرم
منگنز54 میلی‌گرم
کلسیم64 میلی‌گرم
نیاسین1.6 میلی‌گرم

با نگاهی ساده به گزینه‌های موجود در جدول تغذیه‌ای خرما ربی، می‌توان نتیجه گرفت که خرما ربی، یک مکمل غذایی بسیار مفید است. از کلسیم خرما ربی برای تقویت استخوان، نیاسین که ویتامین B1 است برای تقویت حافظه، فیبر برای عملکرد بهتر دستگاه گوارش، آهن برای سلامت پوست و مو، درمان کم‌خونی، پتاسیم و سایر ترکیبات هم برای افزایش سلامت کلی بدن می‌توان بهره برد.

طبع خرما ربی

گرمای مناطق جنوب در طبیعت اصلی خرما ربی وجود دارد. گرم و خشک بودن خرما ربی نشان می‌دهد که مصرف این خرما، برای کسانی که بیشتر وقت‌ها از سردی بدن خود رنج می‌برند، مفید خواهد بود. عکس این مطلب هم صادق است؛ یعنی اگر کسی دارای طبیعت بدنی گرم باشد، ممکن است با خوردن خرما ربی، حرارت بدنش بالا رود. در این صورت گرفتار عوارض گرمای بیش‌ازحد مثل التهاب، قرمزی پوست، خارش و حتی جوش‌های زیرپوستی شود؛ بنابراین بهتر است قبل از مصرف خرما ربی، به این مورد هم توجه شود.

ویژگی‌های خرما ربی چیست؟

اگر بخواهیم خرمای ربی را از نظر ظاهری معرفی کنیم، می‌توانیم بگوییم، بیضی شکل، کمی بلند و کشیده است. سبز و قرمز، رنگ‌هایی هستند که خرمای ربی قبل از رسیده شدن، به خود می‌گیرد. وقتی که به طور کامل رسیده می‌شود، قهوه‌ای تیره، سیاه مایل به قرمز و سیاه است.

ویژگی های خرما ربی

معمولاً خرمای ربی را در دسته خرماهای نیمه خشک قرار می‌دهند. یک خرمای گوشتی، خوش طعم و لذیذ با پوست نازک جدانشدنی و هسته‌ای کوچک است. رطوبت خرمای ربی، زیر 15 درصد تخمین زده می‌شود. خرماهای ربی را می‌توان در اندازه متوسط تا بزرگ که در محدوده 3 تا 5 سانتی‌متر قرار می‌گیرند، تهیه نمود.

خواص خرما ربی

یک منبع کوچک اما غنی از مواد مغذی است.

بدن برای فعالیت درست هر یک از اعضایش نیاز به برخی ویتامین‌ها و مواد معدنی دارد. خرمای ربی دارای مواد مغذی مهمی مثل کلسیم، سلنیوم، منیزیم، منگنز، پروتئین، ویتامین B و قند طبیعی است. به همین دلیل، مصرف خرما ربی را می‌توان به عنوان یک گزینه عالی جهت افزایش و تقویت سلامت بدن، در برنامه غذایی قرار داد.

کلسترول را کنترل می‌کند.

ترکیبات مفیدی که در خرمای ربی وجود دارد، موجب کاهش کلسترول در بدن خواهد شد. از همین رو برای تنظیم کلسترول و حذف چربی‌های مضر بدن بسیار خوب عمل می‌کند.

داروی ضد استرس است.

افراد زیادی در شرایط مختلف کاری، اجتماعی، زندگی شخصی و برخورد با دیگران دچار استرس و اضطراب می‌شوند. یکی از عوامل مهمی که منجر به واکنشی مثل استرس در بدن می‌شود، کمبود ماده‌ای به نام منیزیم است. پس برای کاهش استرس، لازم است میزان منیزیم بدن کافی باشد. خرما ربی، یکی از گزینه‌های مفید جهت از بین بردن استرس و رسیدن به آرامش فردی است. از این جهت که از حضور منیزیم در ترکیبات خود بهره می‌برد.

انرژی بخش است

بیشتر مواد مورد نیاز بدن که شامل مواد معدنی، فلزات، ویتامین‌ها، پروتئین و کربوهیدرات می‌شود، در خرمای ربی وجود دارد؛ بنابراین با مصرف چند دانه از خرمای ربی، می‌توان انرژی کل روز را برای انجام تمام فعالیت‌ها تأمین کرد.

استخوان‌ها را قوی‌تر می‌کند.

معمولاً سلامت استخوان را به میزان کلسیم موجود در بدن ارتباط می‌دهند. کاهش کلسیم، استقامت استخوان‌ها را به خطر می‌اندازد. در چنین مواقعی توصیه می‌شود با برنامه غذایی یا روش‌های درمانی دیگر، برای رفع این مشکل، اقدام شود. مصرف خرما ربی، یکی از راه‌های مفید درمانی جهت تقویت سلامت مغز و استخوان است.

حافظه را تقویت می‌کند.

در صورتی که دوست ندارید با افزایش سن، دچار ضعف حافظه و بیماری‌های مرتبط با آن شوید، بهتر است به سلامت آن توجه ویژه‌ای نمایید. یکی از مواردی که موجب می‌شود تا هوش و حافظه شما عملکرد مطلوبی داشته باشد، میزان ویتامین‌های گروه B است. راه ساده‌ای که می‌تواند شما را در رسیدن به هدفتان کمک کند این است که خرمای ربی را در برنامه غذایی روزانه خود بگنجانید؛ زیرا این خرمای خوش‌طعم، علاوه بر ویتامین B، سایر مواد مورد نیاز برای رشد مغز و سلامت آن را دارد.

مراقب عملکرد مطلوب سیستم گوارش است.

یکی از مشکلات رایجی که بیشتر افراد با آن درگیر هستند، عملکرد نامناسب دستگاه گوارشی آن‌هاست. برای مثال شرایطی به وجود می‌آید که سیستم گوارشی قادر به هضم راحت غذایی که وارد آن می‌شود، نیست. در برخی مواقع هم یبوست به سراغ این افراد می‌آید. عملکرد روده و معده به هم می‌ریزد. در چنین مواقعی باید به دنبال رفع این معضلات بود. شاید تعجب کنید اگر بگوییم، کافی است تنها چند خرمای ربی را مصرف کنید و شاهد اثر بسیار آرام‌بخش آن در خود شوید. از این جهت استفاده از خرما را به عنوان یک راه درمانی طبیعی معرفی می‌کنیم که دارای فیبر است. فیبر و پتاسیم موجود در خرمای ربی، باعث می‌شود تا سیستم گوارش بدن عملکرد خوبی از خود نشان دهد. غذا بهتر هضم می‌شود. یبوست و بواسیر از بین می‌رود؛ یعنی خرما را می‌توان به عنوان یک ملین خوب برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش در برنامه روزانه قرار داد. مصرف خرما ربی، درمانی برای اسهال هم است.

پوست را سالم و موها را زیبا می‌کند.

مسلماً شما هم تمایل دارید علاوه بر سلامتی، زیبایی و درخشندگی را برای همیشه به پوست و موی خود هدیه کنید. در واقع باید بتوانید هر آنچه برای تقویت پوست و سلامتی موها نیاز است، فراهم کنید. گاهی ممکن است در اثر مشغله‌های مختلف نتوانید به درستی از آن‌ها مراقبت کنید. مصرف منظم خرمای ربی، ساده‌ترین راه‌حل پیشنهادی است. خرمای ربی را که استفاده می‌کنید، هم‌زمان آهن، آنتی‌اکسیدان، ویتامین C و ویتامین B مورد نیاز پوست و مو تأمین می‌شود؛ بنابراین، استفاده از آن برای شادابی پوست، کاهش ریزش مو، افزایش ضخامت تارهای مو و تقویت آن‌ها مفید است.

خواص خرما ربی چیست

معایب خرما ربی

شاید با توضیحاتی که در مورد فواید مصرف خرمای ربی ارائه شد، به این نتیجه برسید که کاملاً بی‌ضرر است. بهتر است بدانید مصرف خرما در برخی موارد ممکن است منجر به بروز مشکلاتی شود. به عنوان مثال، فهرست زیر را می‌توان به عنوان برخی از موارد احتیاط در مصرف خرما نام برد.

  • مهم‌ترین نکته این است که مصرف خرما هم نباید از حد اعتدالش خارج شود؛ زیرا در این صورت اثرات مثبتش از بین خواهد رفت.
  • با وجود اینکه پتاسیم برای بدن نیاز است، مقدار بیش از حد آن هم عوارض خود را دارد. مصرف زیاد خرما، پتاسیم بیشتری به بدن تزریق می‌کند. به همین خاطر ممکن است برای کلیه‌ها و قلب مضر باشد.
  • مصرف خرما برای کسانی که طبیعت بدن آن‌ها گرم است، ممکن است هیچ اثری در زیبایی و سلامت پوست نداشته باشد. به این خاطر که گرمای خرما با گرمای بدن جمع می‌شود و در نهایت پوست را دچار التهاب، قرمزی، خارش و در برخی موارد جوش و خارش می‌کند.
  • خرما دارای قند طبیعی به نام فروکتوز است و حتی برای بیماران دیابتی هم ضرر ندارد. حالا اگر کسی حساسیتی نسبت به آن داشته باشد، ممکن است گرفتار عوارض بعد از مصرف آن شود.

بنابراین، مشخص می‌شود خرما با همه فایده‌هایی که دارد، نباید بدون در نظر گرفتن شرایط فردی و بیش از اندازه نیاز مصرف شود.

روش تشخیص خرما ربی با کیفیت

برای اینکه بتوانید از تمام خواص مفید خرمای ربی بهره‌مند شوید، بهتر است نوع با کیفیت و سالم آن را تهیه نمایید. از همین رو توصیه می‌شود، موارد زیر را جهت تهیه خرمای ربی با کیفیت، در نظر بگیرید.

  • به شکل ظاهری خرما ربی توجه کنید که اندازه استاندارد داشته باشد.
  • رنگ خرمای ربی هم مورد مهم بعدی است که نیاز به دقت دارد.
  • توجه کنید که خرماهای خراب، له‌شده، کرم خورده و شکرک زده در بین خرماهای ربی عرضه شده، وجود نداشته باشد.
  • خرما ربی اگر با کیفیت باشد، بوی ترشیدگی و نامطبوع ندارد. پس به بوی خرما هم باید توجه شود.
  • نور و دمای محیط نگهداری خرما ربی نباید خارج از استاندارد تعریف شده باشد.

روش نگهداری خرما ربی

نیمه خشک بودن خرمای ربی، شرایط نگهداری‌اش را سخت نمی‌کند. فقط بهتر است محیط خنک و خشک را برای نگهداری خرمای ربی، در نظر بگیرید. درصورتی که مقدار زیادی از خرمای ربی را تهیه کردید، نگهداری آن در یخچال بهترین گزینه است؛ زیرا در این صورت مدت زمان بیشتری سالم می‌ماند. گفته می‌شود بیشترین دمایی که می‌توان خرمای ربی را در آن نگهداری نمود، 18 درجه سانتی‌گراد است.

جمع بندی

در این مقاله از جواهر سیاه دانستیم که خرما ربی، یکی از انواع خرماهای لذیذ با طعمی شیرین است که در سیستان و بلوچستان بیشتر کشت می‌شود. کلسیم، پروتئین، آهن، پتاسیم، فیبر، کربوهیدرات، منگنز و ویتامین B بخشی از مواد مهم مفید موجود در خرما ربی هستند. به همین خاطر است که خرمای ربی برای درمان کم‌خونی، رفع یبوست، اسهال، کاهش اضطراب و استرس، تقویت هوش، سلامت قلب، افزایش استقامت استخوان، سلامتی دستگاه گوارش و تقویت انرژی بدن مفید است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

در این مقاله می‌خوانید: