خرما مجول چیست؟

خرما مجول چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

خرمای مجول یک از أنواع خرمای جهان است که به اندازه بزرگش، شیرینی و با کیفیت بود مشهور شده است. این خرما دارای خواص زیادی است علاوه بر آن از ارزش غذایی ویژه ای برخوردار می باشد که همین موضوع سبب شده است تا این خرما در دسته خرما هایی که دارای فیبر و مواد مغذی هستند قرار بگیرد.این خرما دارای رنگ قهوه ای تیره و شکلی کشیده است که دارای بافتی نرم و گوشتی بوده و طعمی شیرین‌تر و کاراملی تر دارد. هرچند این خرما در ابتدا بومی مراکش بوده، اما امروزه در نقاط مختلفی از جهان من جمله کشور ایران نیز تولید و توزیع میشود است. نوع تازه مجول معمولاً در انتهای فصل تابستان یا اوایل فصل پاییز برداشت می شوند و نوع خشک مجول معمولاً در طول سال در دسترس هستند.

خرمای مجول یک از انواع خرما در جهان است که به اندازه بزرگش، شیرینی و با کیفیت بود مشهور شده است.

ارزش غذایی خرما مجول

از خرمای مجول به عنوان یکی از مقوی ترین أنواع خرما یاد میشود چراکه :‌

  • حاوی مقادیر بالایی قند طبیعی بوده که به عنوان منبع انرژی سریع عمل کرده و به افزایش سریع سطح قند خون کمک میکند.
  • مقادیر خوبی از فیبر دارد.  فیبر به هضم غذا کمک می کند و می تواند به کاهش کلسترول و خطر ابتلا به بیماری قلبی نیز به همراه داشته باشد
  • این خرما حاوی مقادیر پروتئین نیز میباشد، که برای ساخت بافت ها و پرورش عضلات نیز مورد استفاده قرار میگیرد
  • منبع خوبی از ویتامین های B6,B1,A,C است. ویتامین های B برای عملکرد صحیح مغز و سیستم عصبی مورد استفاده قرار میگیرد،  ویتامین A برای بینایی و سیستم ایمنی بدن و ویتامین C برای سلامت پوست و سیستم ایمنی بدن ضروری است.
  • خرمای مجول از مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم و پتاسیم است. کلسیم برای سلامت استخوان ها و دندان ها مورد استفاده قرار میگیرد، آهن برای تولید گلبول های قرمز سالم ، منیزیم برای عملکرد صحیح ماهیچه ها و اعصاب و پتاسیم برای تنظیم فشار خون ضروری است.

جدول ارزش غذایی خرما مجول (‌به ازای ۲ عدد معادل ۴۸ گرم )‌

ماده مغذی مقدار
کالری 133گرم
کربوهیدرات 31 گرم
قند 27 گرم
فیبر 6 گرم
پروتئین 2 گرم
چربی 0.5 گرم
ویتامین A 10 میکروگرم
ویتامین B6 0.2 میلی گرم
ویتامین B1 0.06 میلی گرم
ویتامین C 0.4 میلی گرم
کلسیم 32 میلی گرم
آهن 0.6 میلی گرم
منیزیم 13 میلی گرم
پتاسیم 286 میلی گرم

فیبر بالا در خرما مجول

خرمای مجول به مقادیر زیادی فیبر دارد به گونه ای که یک عدد خرما مجول حاوی 2.5 گرم فیبر است که این مقدار تقریباً 10 درصد از نیاز روزانه یک فرد بالغ به فیبر را تامین می کند، فیبر برای عملکرد صحیح دستگاه گوارش، کاهش کلسترول، کنترل قند خون و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی، دیابت و سرطان ضروری است.

انرژی بالا در خرما مجول

این خرما حاوی مقادیر بالایی قند طبیعی است که به سرعت جذب بدن می شوند و می توانند به افزایش سطح قند خون کمک کنند. خرما مجول می تواند به افراد فعال یا افرادی که نیاز به افزایش انرژی دارند در براوردن نیاز آن ها به انرژی از دست رفته کمک شایانی بکند.

با توجه به داشتن فیبر در این خرما جلوگیری از یبوست از مزایای دیگر استفاده از این خرما میباشد و یبوست که می تواند باعث احساس خستگی و ضعف در افراد بشود را تا حد زیادی جلوگیری کند.

چگونه خرما مجول باعث کاهش کلسترول میشود

خرما مجول یک منبع عالی فیبر میباشد و فیبر موجود در خرما مجول می تواند به کاهش کلسترول کمک کند.

فیبر دو نوع است: فیبر محلول و فیبر نامحلول

خرمای مجول حاوی نقادیر بالایی فیبر محلول است که به جذب کلسترول از روده کوچک کمک کرده و از جذب آن به جریان خون مانع میشود.

یک عدد خرما مجول حاوی 2.5 گرم فیبر است که تقریباً 10 درصد از نیاز روزانه یک فرد بالغ به فیبر را تامین می کند.

علاوه بر این، خرما مجول حاوی مقادیر خوبی از پتاسیم بوده و پتاسیم می تواند به کاهش جذب کلسترول در روده کوچک کمک کند.

تحقیقات نشان داده است، افرادی که روزانه 40 گرم خرما مصرف میکنند ، کاهش قابل توجهی در کلسترول LDL (کلسترول بد خون) را تجربه میکنند.

چگونه خرما مجول کمک به جذب آهن میکند ؟

آهن از دیگر مواد معدنی است که در خرما مجول یافت میشود. یک عدد خرما مجول حاوی 0.6 میلی گرم آهن است که تقریباً 4 درصد از نیاز روزانه یک فرد بالغ به آهن را تامین می کند.

از آن جایی که آهن برای تولید گلبول های قرمز سالم ضروری است تامین آهن نیز برای بدن امری بسیار ضروری است .

ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که جدای از تامین نیاز سیستم ایمنی بدن، می تواند به جذب آهن نیزکمک کند و این کار را به تغییر فرم آهن به فرم قابل استفاده بدن انجام میدهد. مطالعات نشان داده است، افرادی که روزانه 100 گرم خرما مصرف می کنند، میزان جذب آهن آن ها از غذاهای دیگر افزایش پیدا پیدا میکند.

 خرما مجول منبع خوبی از آنتی اکسیدان هاست

 خرما مجول منبع خوبی از آنتی اکسیدان هاست

آنتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که می توانند به محافظت از سلول های بدن در برابر آسیب رادیکال های آزاد پرداخته و از بدن محافظت کنند. رادیکال های آزاد می توانند به DNA، پروتئین ها و سایر مولکول های بدن آسیب رسانده و این آسیب می تواند منجر به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی، سرطان و دیابت شود.

خرما مجول حاوی مقادیر خوبی از ترکیبات آنتی اکسیدانی مانند فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و فنولیک اسیدها میباشد.

مطالعات نشان داده اند افرادی که روزانه 40 گرم خرما مجول مصرف می کنند، سطح آنتی اکسیدان های آن ها به میزان زیادی افزایش میابد .

خرما مجول دارای ویتامین b

ویتامین های گروه B در بسیاری از فرآیندهای بدن نقش مستقیم و غیر مستقیمی دارند که همین موضوع اهمیت این دسته از ویتامین ها را بالا برده است.  این ویتامین ها در عملکرد مغز، سیستم عصبی، سیستم ایمنی، متابولیسم و تولید انرژی نقش دارند، یک عدد خرما مجول حاوی 0.3 میلی گرم تیامین، 0.2 میلی گرم ریبوفلاوین، 0.1 میلی گرم نیاسین، 0.1 میلی گرم پانتوتنیک اسید، 0.1 میلی گرم B6 و 0.01 میکروگرم B12 است.

چگونه خرما مجول باعث تنظیم فشار خون می شود ؟

پتاسیم بالا در خرما مجول باعث کنترل فشار خون شده و این کار را با شل کردن رگ های خونی انجام میدهد،علاوه بر آن  فیبر موجود در خرما مجول می تواند به کاهش فشار خون با کاهش جذب سدیم و افزایش دفع سدیم از بدن کمک کند.

مطالعات نشان داده است افرادی که روزانه 40 گرم خرما مجول مصرف می کنند، کاهش قابل توجهی در فشار خون سیستولیک و دیاستولیک خود آن ها دیده میشود و این اتفاق با مصرف۲۰ گرم فیبر از خرما مجول نیز میتواند حاصل شود

 چگونه خرما مجول باعث تنظیم هورمون ها میشود؟

خرما مجول حاوی مقادیر خوبی از ترکیبات گیاهی است که به تنظیم هورمون ها منجر میشود ،‌این ترکیبات شامل:

فلاونوئیدها

کاروتنوئیدها

فنولیک اسیدها

این ترکیبات گیاهی می توانند به تنظیم هورمون ها به روش های مختلف کمک کنند.

  • فلاونوئیدها

فلاونوئیدها با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو منجر به تعادل هورمونی میشوند

  • کاروتنوئیدها

کاروتنوئیدها منجر به کاهش تولید هورمون های استرسی مانند کورتیزول میشود. مقادیر بالای کورتیزول می تواند منجر به عدم تعادل هورمونی شود.

  • فنولیک اسیدها

فنولیک اسیدها با کاهش تولید هورمون های جنسی مانند تستوسترون و استروژن میتواند توازن هورمونی را بر هم زند، تولید بیش از حد این هورمون ها می تواند منجر به مشکلات سلامتی مانند سرطان و بیماری های قلبی خصوصا برای بانوان میشود.

مطالعات نشان داده است، مصرف روزانه 40 گرم خرما مجول منجربه کاهش کورتیزول در بدن میشود که هورمونی استرس زا میباشد همچنین مصرف 20 گرم فیبر از خرما مجول نیز کاهش قابل توجهی تستوسترون را به همراه دارد .

چگونه خرما مجول به تقویت استخوان ها کمک می کند؟

خرما مجول حاوی مقادیر خوبی از مواد مغذی همچون کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فسفر و ویتامین Kمیباشد.

کلسیم ،منیزیم، پتاسیم و فسفر همگی برای تشکیل و حفظ سلول های استخوانی مورد استفاده قرار میگیرند و خرمای مجول حاوی مقادیر بالایی از این مواد معدنی است به گونه ای که :

  • هر یک عدد خرما مجول حاوی 14 میلی گرم کلسیم است.
  • هر یک عدد خرما مجول حاوی 36 میلی گرم منیزیم است.
  • هر یک عدد خرما مجول حاوی 210 میلی گرم پتاسیم است.
  • هر یک عدد خرما مجول حاوی 70 میلی گرم فسفر است.
  • همچنین خرما مجول دارای ویتامین Kکه یک ویتامین ضروری است نیز میباشد، این ویتامین هم برای تشکیل و حفظ استخوان ها مورد استفاده قرار میگیرد و به ازای هر یک عدد خرما مجول شما 1 میکروگرم ویتامین K به بدن خود وارد میکنید.

کلسیم و فسفر از اجزای اصلی استخوان ها میباشند و منیزیم برای جذب کلسیم مورد استفاده بدن قرار گرفته ، پتاسیم می تواند به کاهش دفع کلسیم از بدن کمک کند و ویتامین K برای تشکیل پروتئین های استخوان ضروری است.

مطالعات نشان داده است:

*افرادی که روزانه 40 گرم خرما مجول مصرف می کردند، تراکم مواد معدنی استخوان (BMD) خود را در ناحیه کمر افزایش دادند.

*افرادی که روزانه 20 گرم فیبر از خرما مصرف می کردند، تراکم مواد معدنی استخوان خود را در ناحیه لگن افزایش دادند.

موارد احتیاط در مصرف خرما مجول

به خاطر داشته باشید خرما مجول یک ماده غذایی سالم و مغذی است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند خطر آفرین باشد. خرما مجول حاوی مقادیر زیادی قند است و مصرف بیش از حد قند می تواند منجر به افزایش وزن، چاقی و سایر مشکلات سلامتی شود. شاید لازم باشپ که این نکته را بدانید که منابع قندی در میوه ها مخصوصا خرما دارای مقادیر بالای قند فروکتوز میباشد که در گردش کبدی و تبدیل آن به قند مورد نیاز بدن و واکنش های شیمیایی که در بدن اتفاق رخ میدهد، تریگلیسرید هایی توسط کبد از قند فروکتوز تولید میشود که میتواند برای کسانی که از بیماری کبد چرب یا چربی بالای خون رنج میبرند خطر آفین باشد.

البته ما درباره منع مصرف خرما یا هر میوه دیگر صحبت نمیکنیم، اما این هشدار را میدهیم که مخصوصا برای بیماران کبدی یا حساس به چربی خون باید از مصرف زیاد از حد و بی ملاحظه قندهایی به شکل فروکتوز (‌که در میوه ها نیز مقادیری دیده میشود ‌)‌ جلوگیری شود. علاوه بر این موضوع خرما مجول حاوی مقادیر کمی سدیم است و مصرف بیش از حد سدیم می تواند منجر به افزایش فشار خون شود ، به طور کلی، با در نظر گرفتن همه این موارد توصیه می شود روزانه حداکثر 10 عدد خرما مجول بیشتر مصرف نشود .

جمع بندی 

خرمای مجول یک ماده غذایی مغذی و خوشمزه است که می تواند به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل مصرف شود. با این حال، لازم به ذکر است که خرما یک ماده غذایی شیرین است و مصرف بیش از حد آن می تواند باعث افزایش وزن و مشکلات سلامتی شود. بنابراین، مصرف خرما باید به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم و متعادل انجام شود. خرما مجول یک ماده غذایی سالم و مغذی است، اما مصرف بیش از حد آن می تواند مضر باشد. خرما مجول حاوی مقادیر زیادی قند است و مصرف بیش از حد قند می تواند منجر به افزایش وزن، چاقی و سایر مشکلات سلامتی شود. علاوه بر این، خرما مجول حاوی مقادیر کمی سدیم است و مصرف بیش از حد سدیم می تواند منجر به افزایش فشار خون شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

در این مقاله می‌خوانید: