خرما کلوته

خرما کلوته (کلیته) چیست؟ دارای چه مزایا و معایبی است + جدول ارزش غذایی

خرما کلوته با نام‌های دیگری چون خرما کلیته و خرما کاریته معرفی می‌شود. بیضی‌شکل، کمی براق، در اندازه‌ای بین 2 تا 4 سانتی‌متر و وزن تقریبی 10 گرمی با شیره‌ای معتدل و طعم شیرین است. طبیعتش گرم است و به گروه خرماهای نیمه مرطوب تعلق دارد. در جدول ارزش غذایی خرما کلوته، موادی چون پتاسیم، کلسیم، آهن، منگنز، منیزیم، کربوهیدرات، انرژی، قند، ویتامین B و A دیده می‌شود. به همین دلیل می‌توان کفت مصرف این نوع خرما برای تقویت انرژی، سلامت پوست و مو، از بین رفتن استرس، عملکرد بهتر دستگاه گوارش، جوان‌سازی پوست، رشد مغز و افزایش هوش مفید است.

خرما کلوته چیست؟

خرما کلوته، یکی از انواع خرماها خوشمزه و پرخاصیت ایرانی است. شهرستان جیرفت در استان کرمان، به عنوان خاستگاه مهم کشت است این خرما شناخته می‌شود. البته سایر شهرها مثل رودبار، کهنوج، منوجان و عنبرآباد هم از مناطق قابل کشت خرمای کلوته هستند. کیفیت این خرما، بسیار مطلوب است. طوری که در ایران و خارج از کشور علاقه‌مندان زیادی دارد. به همین خاطر، در گروه پرفروش‌ترین خرماهای ایران قرار می‌گیرد. در مناطق مختلف، کلوته را با نام‌های دیگر مثل خرما کلیته و خرما کاریتی هم می‌شناسند.

جدول ارزش غذایی خرما کلوته

خرما کلیته ترکیباتی در خود دارد که هر کدام به تنهایی فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. در جدول زیر، مواد مغذی موجود در این خرما ارائه شد.

مواد مغذی موجود در خرما کلوته
کالریکربوهیدرات
چربیفیبر
آهنپتاسیم
فسفرکلسیم
منگنزقند طبیعی
ویتامین Bویتامین A
منیزیمفسفر

ارزش غذایی خرما کلوته، نشان می‌دهد که مصرف این نوع خرما می‌تواند کمبود بسیاری از مواد معدنی و ویتامین‌های مهم در بدن را جبران کند. طوری که بعدازآن، وضعیت سلامت بدن، در شرایط بسیار مطلوبی قرار می‌گیرد. در واقع یک داروخانه کوچک و طبیعی برای درمان ضعف استخوان‌ها، تحلیل انرژی بدن، بیماری قلبی، اختلال عملکرد گوارش، از بین رفتن شادابی و طراوت پوست، ریزش مو، رفع استرس، کاهش قدرت دید چشم‌ها و کنترل چربی و قند بدن است.

طبع خرما کلوته

خرمای کلوته، در دسته میوه‌های با طبیعت گرم قرار دارد. طوری که برای سردمزاج‌ها، گرمابخش بسیار دل‌نشینی خواهد بود. غیر از سردی بدن، بسیاری از افراد از ضعف قوای جنسی رنج می‌برند. مصرف خرمای کلوته در این افراد، موجب افزایش نیروی جنسی خواهد شد.

گرمای وجود خرما کلوته، ممکن است برای افرادی که صفراوی یا دموی هستند، زیاد خوشایند نباشد. از این جهت که این افراد به طور ذاتی طبیعت بدنی گرم دارند و با مصرف خرما، دمای بدن بیشتر خواهد شد. در نتیجه ممکن است اثر این تشدید گرما، با نشانه‌هایی مثل خارش پوست، قرمزی، التهاب و جوش‌های ریز مشخص شود. پس بهتر است، در هر شرایطی، مقدار مناسبی از خرما کلیته مصرف شود.

ویژگی‌های خرما کلوته چیست؟

خرمای کلوته در ظاهر به خرما مضافتی شباهت دارد. با این تفاوت بافت خرمای کلیته کمی سفت‌تر و رنگ آن نسبت به خرما مضافتی روشن‌تر است. یک خرمای گوشتی خوش‌طعم با مقدار شیره‌ای متوسط، بیضی‌شکل و کمی براق است. اندازه خرما کلوته با توجه به شرایطی که کشت می‌شود، در محدوده 2 تا 4 سانتی‌متر قرار دارد. وزن هر دانه خرما کلیته، تقریباً 10 گرم است. از لحاظ رطوبت و خشکی، حالت میانه‌ای دارد و به عنوان یک خرمای نیمه مرطوب معرفی می‌شود. در حالت کلی هم رطوبت آن را در محدوده 13 تا 23 درصد تعیین می‌کنند. قهوه‌ای یا قهوه‌ای تیره، رنگ‌هایی هستند که به خرما کلیته نسبت داده می‌شود.

ارزش غذایی خرما کلوته

خواص خرما کلوته

خرما کلوته مانند خرما پیارم، به خاطر طبیعت گرم و مواد مغذی زیادی که در خود دارد، برای بسیاری افراد با شرایط بدنی متفاوت مفید است. در ادامه فهرستی از فواید خرما کلیته ارائه می‌شود.

مواد معدنی و مغذی زیادی دارد.

بدن برای اینکه توان کافی جهت انجام تمام فعالیت‌های روزانه را داشته باشد، نیاز به انواع مواد معدنی، ویتامین‌ها و پروتئین دارد. کافی است در همان دقایق ابتدایی روز، چند دانه خرما کلوته مصرف کنید. همه آن چه که بدن به آن‌ها نیاز دارد، دریافت خواهید نمود؛ زیرا این خرما دارای فیبر، پتاسیم، کلسیم، آهن، انرژی، قند و ویتامین‌های ضروری است.

برای تنظیم کلسترول خوب است.

کلسترول بدن که زیاد می‌شود، چاقی، اضافه‌وزن و چربی هم به سراغ فرد می‌آید. برای حفظ سلامتی، لازم است میزان کلسترول بدن کنترل شود. مصرف خرما، این فایده را دارد که کلسترول بد موجود در بدن را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، یک تنظیم کننده خوب برای میزان کلسترول است.

به استرس اجازه ورود نمی‌دهد.

وجود میزان کافی منیزیم و ویتامین B در خرما کلوته، شرایط را برای دور شدن استرس و اضطراب فراهم می‌کند؛ بنابراین هر زمان که در شرایط حساسی قرار می‌گیرید، با ورود خرما مدل کلوته به بدن خود، هر مورد استرس‌زا و دلهره‌آوری را از خود خارج کنید.

انرژی بدن را افزایش می‌دهد.

با مصرف خرما کلوته، به اندازه نیاز، کربوهیدرات، کالری، قند و آهن دریافت خواهید کرد. همین مقدار کافی است تا انرژی بدن رو به افزایش رود؛ بنابراین می‌توان از خرما کلیته به عنوان یک میان وعده انرژی‌زا استفاده نمود.

برای تقویت استخوان‌ها مفید است.

ویتامین K و کلسیم در خرما کلوته موجب سلامتی بیشتر استخوان‌ها می‌شود.

قدرت حافظه را بالا می‌برد.

حضور ویتامین B به همراه پتاسیم در خرما کلوته، به رشد مغز، افزایش قدرت حافظه و تقویت هوش فردی کمک می‌کند؛ بنابراین برای کسانی که در موقعیت‌های مختلف نیاز به عملکرد بهتر مغز دارند، توصیه می‌شود تا مصرف این خرما را فراموش نکنند.

عملکرد سیستم گوارش را بهبود می‌بخشد.

ورودی‌هایی که به دستگاه گوارش می‌رسد، باید به خوبی تبدیل شوند. برای این کار هم نیاز به فیبر کافی دارد. مصرف خرما کلوته، هضم غذا را آسان می‌کند، احساس سیری به فرد می‌دهد و در نهایت باعث حفظ سلامت دستگاه گوارش می‌شود.

یک داروی طبیعی مراقبت از پوست و مو است.

اگر جریان خون زیر پوست، روند معمولی خود را طی کند، طراوت و شادابی آن محفوظ می‌ماند. میزان آهن موجود در بدن، گزینه مهمی است که ارتباط مستقیمی با سلامت پوست و مو دارد. از آنجایی که آهن، یکی از عناصر موجود در خرما کلوته است، مصرف آن جهت تقویت سلامت پوست و مراقبت از مو اثربخش خواهد بود.

معایب خرما کلوته

خرما کلوته با همه فواید خوبی که دارد، بهتر است به اندازه نیاز مصرف شود. برای مثال وجود پتاسیم برای سلامت قلب، کلیه‌ها و کبد کاملاً ضروری است. در صورتی که با مصرف بیش از اندازه خرما، پتاسیم بیشتری وارد بدن شود، ممکن است مشکلاتی برای این اندام‌های حیاتی بدن به وجود آید. حتی افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند، با مصرف خرما کلیته، ممکن است به مشکلاتشان اضافه کنند. در برخی موارد، این احتمال وجود دارد که برخی افراد به چند ماده موجود در خرما حساسیت داشته باشند. در این صورت، بدنشان واکنش‌هایی نشان می‌دهد که خوشایند نخواهد بود.

روش تشخیص خرما کلوته با کیفیت

همه خواص مفیدی که راجع به خرما کلوته ارائه شد، در نمونه‌های با کیفیت آن پیدا می‌شود. برای اینکه بتوانید در هنگام خرید و تهیه خرما کلیته، درجه کیفیت آن‌ها را تشخیص دهید، بهتر است به موارد زیر توجه کنید.

  • قبل از هر چیز، شکل ظاهری خرما را در نظر بگیرید. اندازه آن استاندارد باشد.
  • توجه کنید رنگ خرما کلوته در اثر قرار گرفتن در معرض نور، گرما و … تغییر قابل توجهی نکرده باشد.
  • به محیط نگهداری خرمایی که قصد تهیه آن را دارید، دقت کنید. رطوبت، گرما، بهداشت و مدل عرضه این خرما، مورد تأیید باشد.
  • توجه کنید که خرما کلیته، بدبو، بدمزه و خراب نشده باشد
خواص خرما کلوته

با رعایت همه نکات مطرح شده، به راحتی می‌توانید از مزایای مصرف این نوع خرما بهره‌مند شوید.

روش نگهداری خرما کلوته

بهتر است خرمای کلیته در دمایی کمتر از 5 درجه سانتی‌گراد و محیط خنک نگهداری شود. وجود شیره در خرما کلوته، مهم‌ترین دلیل برای این شیوه نگهداری است. علاوه بر این، محیط نگهداری خرما کلیته هم باید از نظر بهداشتی در وضعیت مطلوبی باشد.

جمع بندی

در این مقاله از جواهر سیاه خواندیم، خرما کلوته،یکی از انواع خرماهای شیرین و خوش‌مزه ایرانی با طبع گرم است. در جیرفت، کهنوج، رودبار، عنبرآباد و سایر شهرهای خرماخیز کشت می‌شود. شکل آن بیضی است. به رنگ قهوه‌ای یا قهوه‌ای تیره دیده می‌شود. اندازه‌ای حدود 2 تا 4 سانتی‌متر و وزن تقریبی 10 گرمی دارد. از خرما کلیته برای تقویت استخوان، کاهش استرس، افزایش انرژی، سلامت سیستم گوارشی، تقویت حافظه و سلامتی پوست و مو استفاده می‌شود؛ زیرا این خرما از حضور موادی مانند کلسیم، پتاسیم، آهن، پروتئین، ویتامین A، ویتامین B، کربوهیدرات، فیبر و قند طبیعی بهره می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

در این مقاله می‌خوانید: