حرما زاهدی چیست

معرفی خرما زاهدی (قصب) به همراه خواص و مزایا + جدول ارزش غذایی

خرما زاهدی (قصب) چیست؟ دارای چه مزایا و معایبی است؟ + جدول ارزش غذایی خرما میوه درخت نخل است که بیشتر در مناطق جنوبی و جنوب غربی ایران کشت می‌شود. خرما دارای تنوع بسیار بالایی است که دارای بافت، مزه و رنگ متفاوت از هم هستند. یکی از انواع پرطرفدار و صادراتی، خرما زاهدی (قصب) نام دارد. آیا می‌دانید چه خواصی در این میوه پرخاصیت نهفته است؟ آیا با ارزش غذایی خرما زاهدی و فواید آن برای بسیاری از بیماری‌ها آشنایی دارید؟ آیا می‌دانید که با وجود خاصیت بسیار خرما، مصرف آن می‌تواند در برخی از افراد مشکل ساز شود؟ آیا از تاثیر خرما بر سلامت جنین اطلاعی دارید؟ در این مقاله ما تصمیم داریم تا به پاسخ سوالات فوق بپردازیم و اطلاعات جامع و کاملی در مورد خرما زاهدی ارائه کنیم.

خرما زاهدی چیست؟

در پاسخ به سوال خرما زاهدی چیست؟ باید بگوییم خرما زاهدی (قصب) نوعی خرمای خشک است که بیشتر در مناطق جنوب غربی کشور از جمله استان‌های هرمزگان، بوشهر، خوزستان، بخش هایی از استان کرمانشاه و جنوب استان فارس کشت می‌شود‌. علاوه بر خواص بسیار، قیمت مناسب این خرما، موجب شده است تا افراد بسیاری از این خرما استفاده کنند. همچنین کیفیت بالای این خرما، آن را به یک محصول صادراتی تبدیل کرده است که بیشتر به کشورهای آفریقایی، عربی، افغانستان، پاکستان و برخی از کشورهای اروپایی به صورت مستقیم یا غیر مستقیم صادر می‌شود.

جدول ارزش غذایی خرما زاهدی

خرما یک میان وعده سالم و پر انرژی محسوب می‌شود که می‌تواند کالری مورد نیاز فعالیت‌های روزانه را فراهم کند. در ادامه ارزش غذایی خرما زاهدی را هر ۱۰۰ گرم بیان می‌کنیم.

انرژی ( کیلوکالری) ۲۸۸
 قند ( گرم) ۷۲/۹
فیبر ( گرم) ۵/۷
 کربوهیدرات (گرم) ۶۵/۵
 کلسیم ( میلی‌گرم) ۵۹/۵
 پروتئین ( گرم) ۱/۷۵
 آهن ( میلی‌گرم) ۳
پتاسیم ( گرم) ۰/۶۴
 سدیم ( میلی‌گرم) ۱۰
ارزش غذایی خرما زاهدی

ارزش غذایی خرما زاهدی (قصب) در هر ۱۰۰ گرم به شرح زیر است.

  • میزان انرژی موجود در خرما زاهدی ۲۸۸ کیلو کالری است که نسبت به خرمای کبکاب بیشتر است.
  • قند این خرما ۷۲.۹ گرم است که در مقایسه با انواع مختلف خرما کمترین میزان قند را دارد و برای افراد دیابتی مناسب است.
  • بعد از خرمای مجول، خرما زاهدی بالاترین فیبر با میزان ۵.۷ گرم را دارد که به حرکات روده‌ای کمک می‌کند.
  • کربوهیدرات موجود در هر ۱۰۰ گرم از خرما زاهدی ۶۵.۵ گرم است.
  • کلسیم موجود در خرما ۵۹.۵ گرم است که تقریباً برابر کلسیم خرماهای خاصوی، ربی و پیارم است.
  • در خرما زاهدی مقدار ۱.۷۵ گرم پروتئین وجود دارد که در مقایسه با خرمای کبکاب پروتئین بیشتری دارد.
  • خرمای قصب با میزان ۳ میلی‌گرم آهن نسبت به انواع خرماها بالاترین میزان آهن را دارد و برای افرادی که دچار کم خونی هستند، گزینه مناسبی است.
  • پتاسیم موجود در این خرما با خرمای مجول برابر بوده و به میزان ۰/۶۴ گرم است.
  • در این خرما ۱۰ میلی‌گرم سدیم وجود دارد که در مقایسه با خرمای مجول سدیم بیشتری دارد.

طبع خرما قصب

طبع خرما زاهدی چیست؟ طبع خرما زاهدی (قصب) همچون بیشتر خرماها گرم است. افراد سرد مزاج می‌توانند از این خرما به عنوان مصلح در کنار مواد غذایی سرد استفاده کنند. مثلاً افراد سرد مزاج برای اینکه سردی شیر را بگیرند، می‌توانند به آن چند عدد خرما اضافه نمایند. همچنین این طبع گرم می‌تواند رطوبت بدن را کاهش دهد و برای درمان بسیاری از بیماری‌های سرد بلغمی موثر است. در مقابل افرادی که گرم مزاج هستند، افراد چاق که اغلب طبع آنها گرم و تر است، ممکن است با مصرف خرما دچار آفت، جوش‌های پوستی، گلودرد و یا سردرد شوند. این افراد می‌توانند از کاهو، گلاب، سرکه و آب انار در کنار خرما استفاده نمایند تا مزاج آن را بهبود بخشند.

دلیل محبوبیت خرما زاهدی چیست؟

خرما زاهدی مانند خرما مرداسنگ به دلیل شیرینی مناسب و متعادلی که دارد، مورد پسند و ذائقه افراد بسیاری قرار می‌گیرد. این خرما در اندازه‌های مختلف وجود دارد و بین ۳ تا ۴ سانتی‌متر طول آن بوده و بیضی شکل است. رنگ پوست این خرما قهوه‌ای روشن و رنگ گوشت آن از پوست روشن‌تر و متمایل به طلایی است. در مورد وزن این خرما باید گفت که در بازه ۷ تا ۱۰ گرمی قرار دارد و حدود ۸۵ درصد، نسبت گوشت به هسته آن است.

خواص خرما زاهدی

خواص خرما زاهدی چیست؟

خرما زاهدی دارای فواید بسیاری است که برای از بین بردن انواع بیماری‌ها و افزایش سیستم ایمنی بدن مفید است. حتی کودکان نیز می‌توانند از خرما جهت رشد و تحکیم استخوان‌ها استفاده کنند. در ادامه به سوال خواص خرما زاهدی چیست؟ پاسخ می دهیم .

  • خرما زاهدی دارای مقدار زیاد فیبر و پتاسیم است

خرما زاهدی سرشار از فیبر است که عامل مهمی در حفظ سلامت دستگاه گوارش محسوب می‌شود. شما می‌توانید روزانه با مصرف خرما، فیبر بدن خود را تامین کنید. فیبر حرکات روده‌ها را منظم کرده و مانع از بروز یبوست می‌شود. همچنین فیبر روند هضم غذا را آهسته‌تر می‌کند و این گونه افزایش قند خون بعد از صرف غذا اتفاق نمی‌افتد.

خرما منبع غنی پتاسیم است؛ بنابراین می‌تواند برای افرادی که فشار خون بالا دارند در کنترل فشار خون موثر واقع شود. با مصرف ۴ عدد خرما در روز، حدود ۲۵ درصد از نیاز روزانه خود به پتاسیم را تامین کرده‌اید. پتاسیم با پمپاژ راحت‌تر خون در رگ‌ها و دفع سدیم، کاهش فشار خون را به همراه دارد.

  • خرما قصب دارای پلی فنول بالا پلی فنول ها ترکیبات آنتی اکسیدانی است

 پلی فنول هم در میوه و هم  در هسته خرما وجود دارد. ملی فنول در حقیقت مشابه آنتی اکسیدان‌ها عمل می‌کند و  نقش محافظتی از بدن در برابر رادیکال‌های آزاد مخرب را دارد.

  • جایگزین مناسب برای قند و شکر

قند خرما از نوع فروکتوز است که قند طبیعی محسوب می‌شود و در اغلب میوه‌ها وجود دارد؛ به همین دلیل می‌توان از خرما به عنوان جایگزینی برای قند و شکر استفاده کرد. همچنین قند خرما زاهدی در مقایسه با سایر خرماها کمترین میزان است که افراد دیابتی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند. البته به دلیل کالری بالا و مشکلاتی که برای اضافه وزن می‌تواند‌ ایجاد کند، همواره در مصرف آن باید اعتدال رعایت شود.

  • سلامتی قلب

همانطور که در بالا نیز اشاره شد، خرمای قصب سرشار از پتاسیم و فیبر است. پتاسیم با کاهش فشار خون، ضربان قلب منظم را به همراه خواهد داشت. همچنین فیبر، کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد و از بروز بیماری‌های قلبی-عروقی جلوگیری می‌کند. آنتی اکسیدان موجود در خرما، به تقویت سیستم ایمنی بدن از جمله بهبود عملکرد قلب و عروق کمک می‌کند. بنابراین با اضافه کردن خرما به رژیم غذایی، می‌توانید سلامت خود را تضمین کنید.

  • فواید برای زنان باردار

خرما زاهدی (قصب) سرشار از ویتامین‌های A، C، B1، B2 ، اسیدهای آمینه، کلسیم و فسفر است که از بروز ناهنجاری‌های مادرزادی در دوران بارداری جلوگیری می‌کند. همچنین به دلیل انرژی زا بودن خرما و مواد معدنی و ویتامین‌هایی که دارد، به مادران باردار در حین زایمان برای تحلیل نرفتن قوا توصیه می‌شود تا از خرما استفاده کنند.

  • القای طبیعی زایمان برای زنان

خرما می‌تواند بر روی زایمان نیز تاثیرات مثبتی بگذارد. به خصوص خوردن خرما در سه ماهه سوم بارداری، برای القای طبیعی دردهای زایمان در زنان توصیه می‌شود. خرما می‌تواند انقباضات زایمان را طولانی‌تر کند و این گونه زنان باردار زمان کمتری برای آماده سازی و فراخی دهانه رحم نیاز خواهند داشت.

معایب خرما زاهدی چیست؟

از آنجا که خرما زاهدی خشک است، برای ماندگاری بیشتر، گاهی به آن سولفیت اضافه می‌شود که مصرف خرماهای آغشته به سولفیت، می‌تواند نفخ، دردهای شکمی و اسهال به وجود آورد. برخی از افراد تصور می‌کنند که چون قند خرما طبیعی است، پس هیچ مشکلی مربوط به پوسیدگی دهان و دندان ایجاد نمی‌کند. در حالی که این باور نادرست است و مصرف زیاد خرما می‌تواند پوسیدگی دندان را به همراه داشته باشد.

خرما به دلیل دیر هضم بودن و خاصیت چسبندگی که دارد، برای نوزادان مناسب نیست و احتمال خفگی نوزادان در صورت مصرف آن وجود دارد. همچنین خرما آلرژی را تشدید می‌کند، بنابراین مصرف آن برای افرادی که دچار آسم هستند، می‌تواند حملات آسمی را افزایش دهد. به علاوه افرادی که در هضم فروکتوز مشکل دارند، مصرف بیش از اندازه خرما می‌تواند مشکلاتی در گوارش آنها ایجاد نماید.

معایب خرما زاهدی

انواع مختلف خرما زاهدی چیست؟

خرما زاهدی (قصب) بر حسب نوع به سه دسته زیر تقسیم می‌شود که هر کدام از آنها برای مصارف گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  1. خرما زاهدی درجه یک

خرما زاهدی (قصب) درجه یک با کیفیت‌ترین نوع این خرما است که بخش عمده آن به کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه صادر می‌شود و از نظر سایز نیز درشت و یکدست هستند.

  • خرما زاهدی درجه دو

خرما زاهدی درجه دو صادر نمی‌شود و از آن برای تامین مصرف خرمای بازارهای داخلی استفاده می‌گردد. تفاوت خرما قصب درجه ۲ با درجه ۱ در سایز کوچکتر و قیمت پایین‌تر آن است. از لحاظ رنگ نیز فرق چندانی با خرمای زاهدی درجه ۱ ندارد.

  • خرما زاهدی ضایعاتی

از خرما زاهدی ضایعاتی برای تغذیه دام و یا تهیه سرکه و شیره خرما استفاده می‌شود. همچنین کارخانه‌ها از این نوع خرما، برای تهیه کلوچه‌ با مغز خرما استفاده می‌کنند.

روش تشخیص خرما زاهدی با کیفیت چیست؟

اولین نکته در تشخیص خرمای زاهدی، توجه به رنگ آن است که باید قهوه‌ای روشن رو به طلایی باشد. خرما زاهدی به هیچ عنوان دارای رنگ قهوه‌ای تیره یا متمایل به مشکی نیست. همچنین پوست این نوع خرما ضخیم است. دومین نکته توجه به اندازه خرما است، خرما زاهدی حداقل ۳ و حداکثر ۴ سانتی‌متر طول دارد؛ بنابراین به سایز خرما نیز در هنگام خرید توجه کنید.

از آنجا که خرما قصب، جزء خرماهای خشک محسوب می‌شود، به طور معمول بین ۷ تا ۱۰ گرم وزن دارد و نسبت به خرمای مضافتی درجه یک سبک‌تر است.

روش نگهداری خرما زاهدی

روش نگهداری خرما زاهدی چیست؟

زوش نگهداری خرما زاهدی چیست؟ به دلیل خشک بودن نسبت به خرماهای تر دشواری کمتری دارد. از آنجایی که رطوبت این خرما گرفته شده است، بنابراین می‌توان آنها را در بیرون از یخچال نیز نگهداری کرد. البته شرایط دمایی نامناسب می‌تواند این خرما را در معرض خطر حملات آفات و حشرات قرار دهد. در فصل سرد سال می‌توانید خرما را در قفسه‌ای که از وسایل گرمایشی فاصله دارد، نگهداری کنید. به دلیل اینکه اندکی رطوبت در این خرما وجود دارد، بهتر است تا در فصول گرم سال خرما را در ظرف دربسته یا پلاستیکی که هوای آن تخلیه شده است، برای ماندگاری بیشتر در یخچال نگهداری نمایید. ماندگاری این خرما به دلیل رطوبت اندک آن در صورت نگهداری صحیح ۳ سال است.

کلام آخر

در این مقاله به سوال خرما زاهدی چیست پاسخ دادیم خرما زاهدی (قصب) دارای رنگ قهوه‌ای روشن است و در انواع مختلف درجه یک، درجه دو و ضایعاتی وجود دارد. این خرما سرشار از پلی فنول، فیبر، پتاسیم و آهن بوده و موجب کاهش فشار خون می‌گردد و از بروز بیماری‌های قلبی جلوگیری می‌کند. افراد سرد مزاج بهتر است در مصرف این خرما اعتدال را رعایت کنند. برای افزایش ماندگاری این خرما، توصیه می‌شود تا در محیط خنک و به دور از رطوبت نگهداری شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

در این مقاله می‌خوانید: