هسته خرما

مهم‌ترین خواص هسته خرما که باید بدانید!

هسته خرما را می‌توان جهت درمان برخی بیماری‌ها و سلامت پوست و مو مورد استفاده قرار داد. پودر هسته خرما، دم‌نوش هسته خرما و روغن هسته خرما شکل‌های مختلفی هستند که می‌توان از فواید هسته خرما بهره برد. کنترل قند خون، تسکین دندان‌درد، پیشگیری از عفونت بدن، ترمیم ناخن‌های آسیب دیده، درمان کبد چرب، سنگ کلیه، التیام زخم، تقویت انرژی بدن، افزایش قدرت دید و رفع اسهال برخی از خواص هسته خرما هستند.

هسته خرما معمولاً هنگام مصرف خرما، از آن جدا می‌شود. شاید در ابتدا اگر به شما گفته شود، همین هسته‌ای که به راحتی آن را دور می‌ریزید، از لحاظ خواص مفید و بسیار شگفت‌انگیزی که دارد و تقریبا با خواص خرما برابری می‌کند، تعجب نمایید. جالب است بدانید که خواص بسیار زیادی در هسته خرما است و استفاده از آن در بسیاری از موارد مهم توصیه می‌شود. از همین رو، ادامه این مطلب را به ارائه جزئیات بیشتری از خواص هسته خرما، اختصاص می‌دهیم.

خواص هسته خرما چیست؟

هسته خرما را که در ظاهر می‌بینید، سفتی و سختی خاصی دارد. به همین خاطر، ممکن است این سؤال برای شما پیش‌آمده باشد که در چه شرایطی و چطور قابل از خواص هسته خرما استفاده می‌شود؟ در پاسخ به این پرسش، باید این گونه بیان نمود که این دانه‌ها، طی فرآیند مشخصی پودر می‌شود و در نهایت از پودر هسته خرما می‌توان به شیوه‌های مختلف، بهره برد. فهرست زیر، شامل فواید مصرف هسته خرما می‌شود.

  • قند خون و دیابت را کنترل می‌کند.

ترکیبات مفیدی که در خواص هسته خرماا وجود دارد، این خاصیت را دارند که بعد از مصرف، میزان انسولین بدن افزایش یابد. به همین دلیل است که گفته می‌شود یکی از راه‌های درمان قند خون و نسخه‌ای طبیعی برای بیماران دیابتی، استفاده از هسته و خواص هسته خرما است. کاهش قند خون، یکی از اثرات شگفت آور مصرف هسته خرما بیان می‌شود. علاوه بر این، به بیمارانی که از قند خون رنج می‌برند، توصیه می‌شود تا از دم کرده پودر هسته خرما، برای درمان و بهبود بیماری خود، استفاده نمایند.

  • از سلامت DNA، محافظت می‌کند.

دو عضو بسیار مهم و حیاتی بدن هر انسانی، کبد و کلیه‌ها هستند که آسیب رسیدن به آن‌ها می‌تواند خطرناک باشد. نکته جالبی که در مورد خواص هسته خرما وجود دارد، ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در آن است. طوری که مصرف هسته خرما، مانع اکسیداسیون و بروز هر گونه نقص و آسیبی به DNA خواهد شد. نقش سم زدایی برای کبد را دارد؛ یعنی اثرات منفی و مخرب برخورد مواد شیمیایی سمی به کلیه‌ها و کبد را هم از بین می‌برد و باعث می‌شود آسیبی به آن‌ها نرسد.

  • از بروز عفونت‌های رایج بدن، جلوگیری می‌کند.

خیلی وقت‌ها در شرایطی قرار می‌گیریم که بدن دچار عفونت و آسیب می‌شود. به عبارتی دیگر، ضعف در سیستم ایمنی بدن و بروز برخی بیماری‌ها، وجود عفونت را تشدید می‌کند. یکی از ترکیبات مفیدی که در خواص هسته خرما وجود دارد، آنتی اکسیدان و ویتامین‌های مفید به همراه فیبر است. اینجاست که استفاده از هسته خرما به هر شکلی که باشد، مانع ایجاد عفونت‌های رایج در بدن خواهد شد. این که هسته خرما، یک عامل طبیعی و امن با دسترسی راحت جهت پیشگیری از عفونی شدن بدن است، آن را خواستنی‌تر می‌کند.

  • سرشار از فیبر است.

یکی از خواص هسته خرما می توان به مواد مغذی و مفید جهت سلامت بدن، فیبر است. اگر بدن، به اندازه کافی فیبر مورد نیازش را دریافت کند، در برابر بیماری قلبی، دیابت، چاقی، اختلال روده و معده و … محفوظ خواهد ماند. با توجه به اینکه، هسته خرما، یک منبع بسیار عالی و سرشار از فیبر غذایی است، مانع بروز این مشکلات خواهد شد.

 

  • درمانی برای سنگ کلیه، التهاب کبد و چرب شدن آن است.

دقیق‌تر که به ترکیبات فیزیکی و شیمیایی موجود در هسته خرما توجه کنیم، به این نتیجه شگفت آور می‌رسیم که برخی از آن‌ها شبیه ماده‌ای به نام کورتون عمل می‌کنند. به این صورت که خاصیت ضد التهابی ایجاد می‌شود؛ بنابراین جهت درمان بیماری‌های مربوط به دستگاه مجاری ادراری، دفع سنگ‌های کلیه و مثانه و همین‌طور جلوگیری از کبد چرب می‌توان از هسته خرما استفاده نمود. این خواص هسته خرما، می‌تواند به وجود پروآنتوسیانیدین در آن هم ارتباط زیادی داشته باشد که نقش حفاظتی و امنیتی برای کلیه و کبد دارد. شکل استفاده از خواص هسته خرما جهت بهبود بیماری‌های کلیوی و کبد می‌تواند به صورت دم نوش باشد.

  • آنزیم‌های موجود در بدن را تنظیم می‌کند.

آنزیم‌های مختلف موجود در بدن، در صورتی که دچار اختلال و مشکلی شوند، منجر به بروز واکنش‌های مختلف و دردسرساز در بدن خواهند شد. یکی از خاصیت‌های خیلی مفیدی که در هسته خرما وجود دارد، این است که با وجود اسیدهای چرب اشباع و غیر اشباعی که در خود دارد، اقدام به تنظیم آنزیم‌های بدن می‌نماید.

  • موجب تقویت انرژی بدن می‌شود.

خواص هسته خرما همان‌طور که مصرف خرما باعث تقویت و ایجاد انرژی در بدن می‌شود، هسته خرما هم این خاصیت مهم و مفید را در خود دارد. وجود مواد معدنی مفید و ویتامین‌های مورد نیاز برای بدن در دانه‌های خرما، مانع بروز خستگی می‌شود و انرژی بدن را افزایش می‌دهد.

  • یک مسکن خوب برای درد دندان است.

اگر به شما بگویند برای کاهش درد دندان خود، تکه‌ای خرما را روی آن قرار دهید، احتمال اینکه تعجب کنید زیاد است؛ اما واقعیت این است که می‌توان برای آرام شدن درد دندان، پودر هسته خرما را در ناحیه درد قرار داد. پودر دانه خرما، نقش یک مسکن را برای کاهش درد دندان خواهد داشت.

  • در تقویت مو و سلامت پوست، فوق العاده عمل می‌کند.

یکی دیگر از خواص هسته خرما مناسب و مفید برای تقویت پوست و مو، استفاده از انواع روغن‌های طبیعی است. وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی، ویتامین‌های A، B، E و آهن در روغن هسته خرما، آن را تبدیل به ماده‌ای مؤثر و بسیار مفید برای زیبایی و سلامت پوست، ایجاد طراوت و شادابی آن، تقویت ریشه مو و افزایش ضخامتش می‌کند؛ بنابراین، روغن هسته خرما را می‌توان به عنوان یک نرم کننده و آب رسان پوست، تقویت کننده مو، از بین برنده چین و چروک پوست و همین‌طور ترمیم مشکلات پوستی استفاده نمود. قطعاً، با مشاهده اثربخشی فوق العاده آن، شگفت زده خواهید شد.

  • زخم و جراحت را التیام می‌بخشد.

از فواید جالب دیگر هسته خرما این است که با سوزاندن آن و قرار دادنش در محل زخم و جراحت‌های معمولی، می‌توان به بهبود و التیام آن کمک کرد.

  • مشکلات دستگاه گوارش را رفع می‌کند.

برخی باکتری‌ها و عفونت‌ها که به دستگاه گوارش بدن برسد، ممکن است منجر به ایجاد اسهال و مشکلات گوارشی شود. در چنین شرایطی، یکی از راه‌های درمانی مفید و بدون عوارض جهت درمان اسهال و تقویت سیستم گوارش، استفاده از هسته خواص هسته خرما در کنار خرمای اصل است. در واقع کار هسته خرما، ضدعفونی کردن و پاک‌سازی دستگاه گوارش خواهد بود.

  • افزایش ایمنی بدن برای خانم‌های باردار و مادران شیرده

دوران بارداری و شیردهی برای بسیاری از خانم‌ها، شامل حساسیت‌ها و مراقبت‌های بیشتر می‌شود. طوری که نیاز است در این دوران، سیستم ایمنی بدن در وضعیت مطلوبی باشد تا هیچ آسیبی به مادر و فرزند نرسد. از همین رو، معمولاً توصیه می‌شود تا در این دوران، از مصرف مواد مفید در این زمینه، غفلت نشود. شاید برای شما جالب باشد که بدانید، هسته خرما به دلیل ترکیبات بسیار خوبی که در خود دارد، برای تقویت سیستم ایمنی بدن زنان باردار و همین‌طور افزایش شیر مادران شیرده، خیلی مفید است.

  • یک منبع مفید از ویتامین‌های مورد نیاز است.

معمولاً برای تقویت سلامت و زیبایی پوست و مو، از انواع لوازم آرایشی و بهداشتی استفاده می‌شود. هر کدام از این محصولات هم شامل ویتامین‌ها و روغن‌های مفید برای پوست هستند. با توجه به اینکه روغن هسته خرما هم ویتامین E و تری گلیسیریدهای چرب شامل چربی‌های اشباع و غیر اشباع دارد، می‌تواند اثرگذاری خوبی در نرمی و لطافت پوست، جلوگیری از ایجاد چین و چروک‌ها، شادابی موها، تقویت ریشه مو و کاهش ریزش مو خواهد داشت.

  • محافظ و تقویت کننده قلب است.

توجه به سلامت قلب و تقویت آن، همیشه باید در اولویت مراقبت جسم و بدن قرار گیرد. یکی از راه‌هایی که می‌توان به این هدف خیلی مهم دست یافت، استفاده از روغن‌های خوراکی سالم است. از آنجایی که روغن هسته خرما، میزان کلسترول خیلی کمی دارد، می‌تواند جهت محافظت از سلامت رگ‌های قلب و تقویت آن مورد استفاده قرار گیرد. لازم به یادآوری است که اندازه مصرف روغن هسته خرما هم باید در حد کفایت و کاملاً متعادل باشد. به گونه‌ای که استفاده بیش از حد از آن، موجب بروز خطر و بیماری‌های دیگر نشود.

  • موجب سلامتی و تقویت استخوان‌ها می‌شود.

از جمله خواص هسته خرما  از ویتامین‌های مورد نیاز برای استحکام و مقاومت استخوان‌ها و مفاصل، ویتامین K است. این ویتامین مهم و ضروری در روغن هسته خرما وجود دارد؛ بنابراین می‌توان گفت، استفاده از هسته خرما، ارتباط بسیار مستقیمی با سلامت و تقویت استخوان‌ها دارد. البته لازم است گفته شود، با توجه به چربی روغن هسته خرما، میزان مصرف آن هم باید متعادل و در حد نیاز باشد.

  • بهتر از سایر روغن‌های خوراکی است.

خیلی از روغن‌هایی که برای پخت و پز استفاده می‌شود، مقاومت زیادی در برابر اکسیداسیون ندارند. از همین رو خاصیت‌های مفید خود را ممکن است از دست دهند. در مقابل می‌توان به فواید روغن هسته خرما رسید که مقاومت بسیار بالایی در برابر اکسیداسیون دارد و به راحتی می‌توان آن را به جای سایر روغن‌ها استفاده نمود.

  • قدرت دید چشم را افزایش می‌دهد.

به وجود ویتامین A در دانه خرما اشاره شد. از آنجایی که یکی از ویتامین‌های مؤثر در تقویت بینایی و قدرت دید چشم، همین ویتامین آ می‌باشد، می‌توان گفت استفاده از خواص هسته خرما موجب افزایش قدرت بینایی چشم خواهد شد.

چطور هسته خرما را پودر کنیم؟

برای اینکه بتوانید از تمام خواص هسته خرما بهره‌مند شوید، لازم است قبل از هر چیزی آن را پودر نمایید. برای این کار بهتر است مراحل زیر را طی نمایید.

  • ابتدا هسته‌های خرما را به‌خوبی بشویید.
  • اجازه دهید تا هسته‌ها کاملاً خشک شوند.
  • در این مرحله هسته‌های خشک شده را از طریق حرارت ملایم برشته یا بوداده کنید.
  • در نهایت هسته‌های برشته شده خرما را آسیاب و پودر نمایید.
  • پودر نهایی هسته خرما را می‌توانید مجدد روی حرارت یا فر قرار دهید تا حالت بریانی و بوداده به خود بگیرد.
  • در این مرحله پودر هسته خرما برای مصرف آماده است.

هشدار مهم در مورد استفاده از هسته خرما

با وجود تمام خاصیت‌های مفیدی که در مورد خواص هسته خرما ارائه شد، ممکن است در شرایط خاصی، استفاده از آن برای برخی افراد محدود شود. برای مثال می‌توان از موارد زیر به عنوان هشدار و عیب‌های استفاده از هسته خرما نام برد.

  • کسانی که طبیعت و مزاج بدنی آن‌ها گرم است، استفاده از خواص هسته خرما، گرمای بدنشان را تشدید می‌کند. در این صورت ممکن است شاهد عوارضی مثل حساسیت، خارش پوست، ایجاد التهاب و قرمزی آن و حتی بروز جوش‌های زیرپوستی شوند.
  • خانم‌هایی که در دوران بارداری به سر می‌برند، با مصرف خواص هسته خرما ممکن است دچار مشکلاتی برای خود و جنین خود شوند. از همین رو، لازم است در استفاده از هسته خرما، پیشگیری نمایند.
  •  در سایر موارد، کسانی که مبتلا به بیماری‌های خاص هستند، بهتر است قبل از مصرف هسته خرما، با آگاهی و مشورت کامل با پزشک معالج خود، اقدام به استفاده نمایند تا مانع بروز مشکلات و ناراحتی‌های دیگر شوند.

با رعایت تمام مواردی که بیان شد، می‌توانید از هسته خرما به شکل‌های متفاوتی در برنامه غذایی روزانه خود بهره‌مند شوید.

شیوه‌های استفاده از هسته خرما در برنامه رژیم غذایی

با توجه به توضیحاتی که در مورد فواید استفاده از هسته خرما ارائه شد، احتمالاً با این سؤال مواجه شده‌اید که از خواص هسته خرما را چطور در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید تا از تمام خواص هسته خرما بهره‌مند شوید. در ادامه این مطلب، به این موضوع می‌پردازیم. بخشی از پیشنهادهای غذایی که شامل هسته خرما می‌شود را می‌توان در فهرست زیر، بیان نمود.

  • برای تهیه خمیر بسیاری از نان‌ها، شیرینی‌ها و انواع کیک می‌توانید از پودر هسته خرما استفاده نمایید و شاهد طعم بی‌نظیر نتیجه آن شوید.
  • می‌توانید پودر هسته خرما را به عنوان یک چاشنی و طعم‌دهنده لذیذ و خاص انواع آب‌میوه‌ها، شربت‌ها و اسموتی ها در نظر بگیرید.
  • همانند قهوه، می‌توانید از دم کردن پودر هسته خرما و مقداری آب، یک نوشیدنی دل‌چسب تهیه کنید.
  • با توجه به ذائقه و سلیقه خود، این امکان را خواهید داشت که از پودر هسته خرما در خورشت‌ها و انواع سوپ هم استفاده نمایید.
  • مثل سایر دم‌نوش‌ها می‌توانید از دم نوش هسته خرما و فواید تقویتی آن بهره‌مند شوید.

جمع بندی

هسته خرما را بر خلاف چیزی که در ظاهرش دیده می‌شود، نباید دور ریخت. از هسته خرما می‌توان به شکل پودر هسته خرما، روغن هسته خرما، دم نوش دانه خرما، طعم دهنده و قهوه هسته خرما استفاده نمود که خواص قهوه هسته خرما برای لاغری بسیار موثر است. تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت قلب، کنترل قند خون، کاهش ریزش مو، مرطوب نگه داشتن پوست، محافظت از کبد و کلیه، سلامت استخوان‌ها، درمان زخم، تقویت بینایی، کاهش دندان درد، رفع اسهال دستگاه گوارش، تقویت ناخن‌ها و درمان بسیاری از بیماری‌های دیگر از خواص هسته خرما هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

در این مقاله می‌خوانید: