خرمای ربی

خرما ربی چیست؟ دارای چه مزایا و معایبی است + جدول ارزش غذایی

خرما ربی، بیضی شکل، بلند، کشیده، گوشتی، با اندازه‌ای بین 3 تا 5 سانتی‌متر و به رنگ قهوه‌ای تیره، سیاه و سیاه مایل به قرمز دیده می‌شود. خرمای ربی را برای سلامت استخوان، تقویت انرژی، زیبایی پوست و مو، کاهش استرس، تقویت حافظه، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و بسیاری موارد دیگر می‌توان استفاده نمود؛ زیرا دارای مواد مغذی و مهمی مثل کلسیم، پتاسیم، آهن، قند طبیعی، فیبر و پروتئین است. سیستان و بلوچستان، به عنوان خاستگاه اصلی خرما ربی معرفی می‌شود. سراوان، زابل، ایرانشهر و چابهار شهرهای زیر کشت این خرما هستند.

بیشتر بخوانید
خرما کلوته

خرما کلوته (کلیته) چیست؟ دارای چه مزایا و معایبی است + جدول ارزش غذایی

خرما کلوته با نام‌های دیگری چون خرما کلیته و خرما کاریته معرفی می‌شود. بیضی‌شکل، کمی براق، در اندازه‌ای بین 2 تا 4 سانتی‌متر و وزن تقریبی 10 گرمی با شیره‌ای معتدل و طعم شیرین است. طبیعتش گرم است و به گروه خرماهای نیمه مرطوب تعلق دارد. در جدول ارزش غذایی خرما کلوته، موادی چون پتاسیم، کلسیم، آهن، منگنز، منیزیم، کربوهیدرات، انرژی، قند، ویتامین B و A دیده می‌شود. به همین دلیل می‌توان کفت مصرف این نوع خرما برای تقویت انرژی، سلامت پوست و مو، از بین رفتن استرس، عملکرد بهتر دستگاه گوارش، جوان‌سازی پوست، رشد مغز و افزایش هوش مفید است.

بیشتر بخوانید
خرما مضافتی چیست؟

خرما مضافتی چیست و چه مزایا و ویژگی هایی دارد؟ + جدول ارزش غذایی

خرما مضافتی چیست؟ خرمای مضافتی که خاستگاه اصلی آن را بم می‌دانند، بیضی شکل، سیاه رنگ، براق و به طول 3 تا 4 سانتی‌متر است. طبیعت خرمای مضافتی گرم است و بیشتر برای سردمزاج‌ها فایده دارد. ارزش غذایی خرمای مضافتی شامل آهن، انرژی، کلسیم، پتاسیم و مواد مفید دیگر می‌شود. مصرف خرمای مضافتی برای بهبود وضعیت قلب، سلامت استخوان‌ها، کنترل فشارخون، کاهش استرس، درمان کم‌خونی و همین‌طور تقویت سیستم ایمنی بدن مفید است.

بیشتر بخوانید
خرما مجول چیست؟

خرما مجول چیست و چه فوایدی برای بدن دارد؟

خرمای مجول یک از أنواع خرمای جهان است که به اندازه بزرگش، شیرینی و با کیفیت بود مشهور شده است. این خرما دارای خواص زیادی است علاوه بر آن از ارزش غذایی ویژه ای برخوردار می باشد که همین موضوع سبب شده است تا این خرما در دسته خرما هایی که دارای فیبر و مواد مغذی هستند قرار بگیرد.این خرما دارای رنگ قهوه ای تیره و شکلی کشیده است که دارای بافتی نرم و گوشتی بوده و طعمی شیرین‌تر و کاراملی تر دارد. هرچند این خرما در ابتدا بومی مراکش بوده، اما امروزه در نقاط مختلفی از جهان من جمله کشور ایران نیز تولید و توزیع میشود است. نوع تازه مجول معمولاً در انتهای فصل تابستان یا اوایل فصل پاییز برداشت می شوند و نوع خشک مجول معمولاً در طول سال در دسترس هستند. در ادامه در مورد خواص خرما مجول و فواید بینظیر این نوع خرما بیشتر توضیح میدهیم با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید
خرما پیارم چیست؟

خرما پیارم چیست؟ دارای چه مزایا و معایبی است + جدول ارزش غذایی

خرما پیارم بر اساس منطقه‌ قابل کشت و کیفیت به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. خرما پیارم برآفتاب، دهستان، بوشهر، خوزستان، جهرم و سیستان و بلوچستان از انواع مختلف این خرما هستند. همچنین از لحاظ کیفیت این خرما به ۵ گرید سوپر سلکت، سلکت، معمولی، پستایی و بی‌هسته  طبقه بندی می‌شود. از این خرما می‌توانید برای افزایش انرژی، جلوگیری از آلزایمر، کاهش کلسترول بد خون و حفظ سلامتی دهان و دندان بهره بگیرید. برای خرید این خرما بهتر است به رنگ قهوه‌ای تیره آن، سایز درشت و پوست نازک آن توجه داشته باشید.

بیشتر بخوانید
خرما مرداسنگ چیست؟

راهنمایی خرید خرما مرداسنگ + خواص و جدول ارزش غذایی آن

خرما مرداسنگ، از خرماهای کمیاب بسیار خوشمزه است. خاستگاه اصلی خرما مرداسنگ شهر جیرفت استان کرمان است. خرما mordaseng، در هرمزگان هم تولید می‌شود ولی در مجموع، سطح زیر کشت کمی در ایران دارد. رنگ خرمای مرداسنگ قهوه‌ای روشن متمایل به زرد و اندازه آن حدود 3 سانتی‌متر است. بافت گوشتی این خرما بسیار نرم و لذیذ است. پتاسیم، کلسیم، کالری، قند، پروتئین، سدیم، منیزیم، آنتی اکسیدان و آهن بخشی از مواد موجود در خرما مرداسنگ است که با مصرف مناسب آن، تمام فواید خرما مرداسنگ به بدن تزریق می‌شود. با مصرف خرما مرداسنگ در برنامه روزانه خود، شاهد تقویت انرژی بدن، سلامت استخوان‌ها، دور شدن از استرس، کاهش ریزش مو، بهبود دستگاه گوارش، تقویت قلب، ترمیم زخم، درمان التهاب و افزایش ایمنی و دور شدن از پیری زودرس خواهید بود.

بیشتر بخوانید