خواص خرما آلویی

خواص خرما آلویی و بهترین زمان خرید آن

خرمای آلویی، یکی از خرمای کوچک و شهد دار در بین انواع خرمای ایرانی است. شهرستان جم استان بوشهر، خاستگاه اصلی خرمای آلویی معرفی می‌شود. استان‌های فارس، هرمزگان و خوزستان هم مناطق قابل کشت خرما آلویی دارند. خرمای آلویی دارای کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فیبر، آهن، کربوهیدرات، قند طبیعی و ویتامین است. به همین خاطر در جهت بهبود دستگاه گوارش، سلامت استخوان‌ها، کاهش استرس، تنظیم قند و فشارخون و افزایش انرژی بدن قابل استفاده است. خرما آلویی دارای طبع گرم است و بیشتر برای سردمزاج‌ها اثربخشی بالایی دارد.

بیشتر بخوانید
چیپس خرما

خواص چیپس خرما

چیپس خرما، در واقع همان خرمایی است که به تکه‌های کوچک و نازک تقسیم شده است. در مرحله بعد هم با پودر دارچین، آرد، زنجبیل، پودر کاکائو و مواردی شبیه اینها مزه دار شد. مواد مغذی موجود در چیپس خرما برای تأمین انرژی بدن، کاهش ریزش مو، سلامت دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از بیماری‌های رایج، جبران کمبود آهن استفاده می‌شود. از چیپس خرما می‌توان به جای شیرین کننده‌های مصنوعی هم بهره برد.

بیشتر بخوانید
رژیم شیر خرما

رژیم شیر خرما چیست؟ برنامه رژیم شیر و خرما برای لاغری

رژیم شیر خرما، یکی از چندین روش موجود در برنامه‌های متخصصان تغذیه برای کاهش وزن و لاغری است. در این رژیم از شیر و خرما به عنوان دو غذای اصلی وعده‌های صبحانه، ناهار و شام استفاده می‌شود. با رژیم لاغری شیر خرما، در یک هفته می‌توان به کاهش وزن 3 تا 4 کیلوگرمی رسید. خواص مفید شیر و همین‌طور مواد مغذی موجود در خرما، شرایط را برای کاهش سریع وزن فراهم می‌کنند. کلسیم، پروتئین، آهن، قند طبیعی، فیبر و پتاسیم به عنوان مهم‌ترین گزینه‌های ارزش غذایی شیر و خرما هستند. رژیم شیر و خرما برای لاغری، نباید بیش از دو هفته ادامه یابد. مصرف بیش از حد خرما و شیر برای لاغر شدن ممکن است عوارض مختلفی برای فرد داشته باشد.

بیشتر بخوانید
خواص خرما زرد عسلی

خرما زرد عسلی چیست؟ خواص و جدول ارزش غذایی

خرما عسلی یا رطب زرد عسلی، یکی از انواع خرماهای تر، زودرس و با طبع گرم است. خاستگاه اصلی خرما زرد عسلی، شهر خشت نام دارد. از خرما عسلی به علت ارزش بالای غذایی آن جهت افزایش نیروی بدن، تقویت استخوان، بهبود عملکرد روده و معده، رشد مغز، کاهش استرس، هضم بهتر غذا، جبران کمبود آهن بدن، تقویت قلب و همین‌طور جوان‌سازی پوست استفاده می‌شود. جدول ارزش غذایی خرما عسلی شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم، آهن، پروتئین، فیبر، منیزیم، ویتامین B، آنتی اکسیدان، کربوهیدرات و قند طبیعی است.

بیشتر بخوانید
انواع دسر و شیرینی با خرما

انواع دسر و شیرینی با خرما (افطاری خوشمزه با خرما)

خرما یکی از میوه‌های خوشمزه با طبیعت گرم و همراه با مواد مغذی فراوان است. توصیه فراوانی به مصرف خرما و گنجاندن آن در افطار و سحر ماه رمضان شده است. از این جهت که، خرما منبع مهمی از قند طبیعی، ویتامین‌های مفید مثل ویتامین A، ویتامین B، ویتامین K، پروتئین، فیبر، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آهن و کربوهیدرات است. به همین خاطر از آن برای تقویت انرژی، بهبود عملکرد قلب، سلامت دستگاه گوارش، هضم بهتر غذا، کاهش خستگی، تقویت سلول‌های مغز و افزایش مقاومت استخوان‌ها استفاده می‌شود. برای کسانی که تمایلی به خوردن میوه خرما به تنهایی ندارند، تهیه انواع دسر و شیرینی با خرما و دریافت خواص مفید آن، می‌تواند پیشنهاد مناسبی باشد.

بیشتر بخوانید
مصرف خرما در ماه رمضان

خواص شگفت انگیز خرما در ماه رمضان

خرما به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد در سفره‌های ماه رمضان، از جایگاه ویژه ای برخورد‌ دار است. مصرف خرما در ماه رمضان باعث تأمین ویتامین‌ها و انرژی مورد نیاز بدن می شود. در واقع خرما منبعی غنی از فیبر، پتاسیم، آهن، قند، کربوهیدرات و ویتامین‌های ضروری است. به همین جهت مصرف آن در ماه رمضان برای افزایش انرژی، تأمین قند خون، تنظیم اسید معده، هضم بهتر غذا، ایجاد حس سیری طولانی مدت، تقویت دستگاه گوارش و کنترل اشتها و پرخوری مفید خواهد بود. با وجود فواید زیاد خرما، مهم‌ترین نکته در مورد مصرف خرما این است که نباید از حد نیاز فراتر رود. زیرا عوارضی مثل هایپرکالمی، چاقی، اختلال در سیستم گوارش و حساسیت ممکن است ظاهر شود. بیماران مبتلا به دیابت و قلبی و عروقی هم نیاز است در مصرف خرما احتیاط نمایند.

بیشتر بخوانید