مصرف خرما در ماه رمضان

خواص شگفت انگیز خرما در ماه رمضان

خرما به دلیل ارزش غذایی بالایی که دارد در سفره‌های ماه رمضان، از جایگاه ویژه ای برخورد‌ دار است. مصرف خرما در ماه رمضان باعث تأمین ویتامین‌ها و انرژی مورد نیاز بدن می شود. در واقع خرما منبعی غنی از فیبر، پتاسیم، آهن، قند، کربوهیدرات و ویتامین‌های ضروری است. به همین جهت مصرف آن در ماه رمضان برای افزایش انرژی، تأمین قند خون، تنظیم اسید معده، هضم بهتر غذا، ایجاد حس سیری طولانی مدت، تقویت دستگاه گوارش و کنترل اشتها و پرخوری مفید خواهد بود. با وجود فواید زیاد خرما، مهم‌ترین نکته در مورد مصرف خرما این است که نباید از حد نیاز فراتر رود. زیرا عوارضی مثل هایپرکالمی، چاقی، اختلال در سیستم گوارش و حساسیت ممکن است ظاهر شود. بیماران مبتلا به دیابت و قلبی و عروقی هم نیاز است در مصرف خرما احتیاط نمایند.

مصرف خرما در ماه رمضان

تغذیه در ماه مبارک رمضان، اهمیت زیادی دارد. با توجه به شرایط خاصی که در ماه رمضان وجود دارد، بدن نیز دچار تغییراتی خواهد شد. کاهش انرژی، تحمل گرسنگی طولانی مدت، عطش و خستگی از مواردی است که طی این مدت، به وجود می‌آید. بنابراین برای اینکه فرد  بتواند در ماه رمضان هم به فعالیت روزانه خود به طور عادی ادامه دهد، نیاز به تأمین انرژی دارد. یکی از منابع غذایی مفید و پرمصرف در ماه رمضان، خرما است. به همین جهت، در ادامه جزئیات بیشتری راجع به اهمیت مصرف خرما در ماه رمضان، ارائه می‌شود.

فواید مصرف خرما در ماه رمضان

بهترین پاسخ این سؤال که، چرا باید در ماه رمضان خرما مصرف کنیم؟ ارزش غذایی بالای خرما بیان می‌شود. مصرف خرما در ماه رمضان از نظر غذایی و درمانی فواید زیادی دارد که در فهرست زیر جزئیات بیشتری راجع به آن ارائه می‌شود.

  • هضم راحت‌تر

معده مهم‌ترین عضو بدن است که شرایط متفاوت تغذیه در ماه رمضان، روی آن اثر می‌گذارد. به همین دلیل، برای پیشگیری از آسیب‌های احتمالی به معده، توصیه به مصرف خرما شده است. با وجود فیبر در خرما، عمل هضم و کنترل اشتها به خوبی انجام می‌شود.

  • پیشگیری از پرخوری

مصرف خرما در ماه رمضان، از پرخوری ناشی از گرسنگی طولانی مدت جلوگیری می‌کند.  باتوجه به اینکه قند موجود در خرما کاملاً طبیعی و سالم است، قند مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند و مانع چاقی و افزایش وزن هم خواهد شد.

  • حفظ سلامت دستگاه گوارش

بعد از چند ساعت روزه داری، وارد کردن غذاهای سنگین و چرب به معده باعث ایجاد اختلال در عملکرد آن خواهد شد. بنابراین بهتر است از غذای سبک و مقوی که خرما یک نمونه مفید آن است، استفاده شود. خرما باعث می‌شود تا در زمان کوتاه‌تری حس سیری به وجود آید و احساس ضعف شدید و گرسنگی را رفع می‌کند. به همین دلیل، آسیبی به دستگاه گوارش هم وارد نخواهد شد.

خرما در ماه رمضان
  • آرامش اعصاب

طبیعی است که چند ساعت وقفه در تأمین مواد غذایی مورد نیاز بدن، روی سیستم مغز و اعصاب هم اثر داشته باشد. خرما دارای انرژی طبیعی و مفید برای تقویت مغز و کاهش استرس است. بنابراین مصرف آن در روزهای ماه رمضان، برای بهبود عملکرد مغز و تقویت اعصاب توصیه می‌شود.

  • غنی از فیبر

روزه داری باعث می‌شود تا میزان فیبر مورد نیاز بدن کاهش یابد یا در زمان متفاوتی تأمین شود. به همین دلیل احتمال گرفتار شدن به یبوست زیاد است. مصرف خرما در ماه رمضان، فیبر مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند و از این جهت محافظ خوبی برای پیشگیری از این بیماری خواهد بود.

  • افزایش انرژی بدن

خرما سرشار از کربوهیدرات و قند طبیعی است. در طول روزه داری بدن انرژی خود را از دست می‌دهد و برای حفظ سلامتی‌اش نیاز به تأمین انرژی دارد. مصرف خرما در ماه رمضان به همراه ویتامین‌ها، قند و کربوهیدراتی که دارد، انرژی بدن را افزایش می‌دهد. علاوه بر این موجب بهبود عملکرد کلی بدن خواهد شد.

اهمیت مصرف خرما با چایی در افطار

روزه داری باعث می‌شود تا میزان آب و انرژی غذایی بدن کاهش یابد. در واقع تشنگی و گرسنگی به سراغ فرد روزه دار می‌آید. به همین دلیل، بهترین ترکیب غذایی مفید در هنگام افطار، مصرف خرما و چای کمرنگ یا آب ولرم است. نتیجه آن رفع تشنگی و گرسنگی خواهد بود. معده هم راحت‌تر می‌تواند برای دریافت غذای اصلی آماده شود. از طرفی با مصرف خرما، تا حدودی احساس سیری ایجاد می‌شود و میزان مصرف سایر غذاها کاهش می‌یابد.

عوارض مصرف بیش از حد خرما در ماه رمضان

خاصیت‌های مفید خرما در صورتی به طور کامل دریافت می‌شود که به اندازه کافی و در حد نیاز بدن مصرف شود. در غیر اینصورت، همراه با عوارضی خواهد بود که در فهرست زیر به آن‌ها اشاره می‌شود.

  • مصرف بیش از حد خرما، با وجود فیبر، کربوهیدرات، کالری و قند موجود در آن، ممکن است فرد را دچار چاقی و اضافه وزن کند.
  • گاهی برای نگهداری بهتر خرما، از ماده‌ای به نام سولفیت در آن استفاده می‌شود. مصرف زیاد خرما در ماه رمض، سولفیت بیشتری هم وارد بدن می‌کند. به همین دلیل ممکن است منجر به بروز مشکلاتی مثل درد در ناحیه شکم، نفخ معده و اسهال شود. از عوارض دیگر وجود سولفیت در خرما، می‌توان ایجاد جوش‌های پوستی را نام برد.
  • یکی از مواد معدنی موجود در خرما، پتاسیم است. مصرف بیش از حد خرما باعث می‌شود تا پتاسیم بیشتری هم دریافت شود. به همین خاطر احتمال بروز بیماری هایپرکالمی زیاد خواهد شد. Hyperkalemia با افزایش سطح پتاسیم خون، به وجود می‌آید.
  • فروکتوز، نام قند طبیعی موجود در خرما است. برخی افراد نسبت به این ماده حساسیت دارند و دستگاه گوارش آن‌ها قادر به هضم فروکتوز نیست. بنابراین ممکن است با مصرف بیش از اندازه خرما، عملکرد دستگاه گوارش دچار اختلال شود.
  • گاهی هم حساسیت نسبت به برخی از ترکیبات موجود در خرما ممکن است آزاردهنده باشد و منجر به منع مصرف خرما شود.
فواید مصرف خرما در ماه رمضان

چرا بهتر است افطار را با خرما شروع کنیم ؟

مهم‌ترین نکته در زمان افطار این است که بعد از گذشت ساعت‌ها تحمل گرسنگی و تشنگی، غذایی وارد معده می‌شود. بنابراین با توجه به تغییراتی که ایجاد شده است، انتخاب نوع خوراکی مورد نظر، اهمیت زیادی دارد.
مصرف خرما در ماه رمضان را می‌توان به عنوان اولین غذا برای افطار میل و وارد معده کرد. مصرف خرما این قابلیت را دارد که اسید معده را تنظیم و هضم سایر غذاها را برای آن راحت‌تر نماید. علاوه بر این، روزه داری منجر به کاهش قند خون بدن می‌شود و خرما با شیرینی طبیعی خود، خیلی زود این کمبود قند را جبران می‌کند.

وجود ویتامین‌ها، پروتئین، فیبر و پتاسیم موجود در خرما هم مواد غذایی مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند و انرژی بدن را افزایش می‌دهد.

بهترین خرما در ماه رمضان کدام است؟

خرما دارای انواع مختلف با طعم لذیذ و بافتی نرم است. یکی از انواع خرما در ماه رمضان خرما مضافتی است شاید این طور تصور شود که مصرف خرما مضافتی در ماه رمضان به عنوان بهترین خرما گزینه مناسبی است. بهترین خرما در ماه رمضان برای هر فرد، می‌تواند گزینه متفاوتی باشد. خرمای آلویی برای کسانی که می‌خواهند از نظر اندازه خرماهای ریز را انتخاب کنند و مقرون به صرفه هم باشد، پیشنهاد خوبی است. خرمای پیارم برای افرادی که قصد تهیه خرمای خاص برای خود یا حضور در مهمانی‌ها دارند، توصیه می‌شود.

خرمای کبکاب هم از نوع خرمای مرطوب با شیره زیاد است. به همین دلیل علاقه‌مندان خاص خودش را دارد.

در حالت کلی، خرمای مضافتی گزینه مناسبی برای قرار دادن در سفره افطار و سحر ماه رمضان است.

چه افرادی نباید در ماه رمضان خرما مصرف کنند؟

مصرف خرما با همه خواص مفیدی که دارد، ممکن است برای برخی افراد مشکلاتی ایجاد کند. برای مثال کسانی که مبتلا به دیابت هستند، بیماران قلبی و عروقی و افرادی که به سندروم متابولیک مبتلا هستند باید در مصرف خرما احتیاط کنند؛ زیرا با مصرف خرما، احتمال افزایش قند خون وجود دارد و ممکن است عملکرد قلب را دچار اختلال کند.

بنابراین توصیه می‌شود این افراد، با مشورت پزشک معالج خود و مطابق با شرایط بدنی خود نسبت به مصرف خرما اقدام نمایند.

دلیل افزایش قیمت خرما در ماه رمضان چیست؟

با توجه به خواص مفید خرما و توصیه به مصرف آن در ماه رمضان، طبیعی است که تقاضا برای این میوه مغذی افزایش یابد؛ بنابراین، همین افزایش تقاضا نسبت به ماه‌های دیگر را می‌توان یکی از دلایل مهم افزایش قیمت خرما دانست.افزایش قیمت ارز ارتباط مستقیمی با صادرات خرما دارد. از آنجایی که قیمت ارز افزایش یافته است، با بیشتر شدن حجم صادرات، قیمت خرما هم افزایش پیدا می‌کند. علاوه بر این، با توجه به اینکه کشورهای بیشتری در ماه رمضان تقاضای خرما خواهند داشت، حجم عرضه خرما در داخل کشور کاهش می‌یابد و شاهد افزایش قیمت خرما خواهیم بود.

جمع بندی

در این مقاله از جواهر سیاه دانستیم، مصرف خرما در ماه رمضان، یکی از توصیه‌های مفید از نظر ارزش غذایی و اثربخشی درمانی آن است. خرما به دلیل ترکیبات مفیدی که در خود دارد، قادر به تأمین انرژی از دست رفته در طول روزه داری، هضم بهتر غذا در دستگاه گوارش، تقویت سلول‌های مغز و اعصاب و جبران افت قند خون روزه دار است. برای رفع تشنگی و گرسنگی در زمان افطار، بهترین غذایی که می‌توان مصرف نمود، ترکیب چای یا آب ولرم و خرما است. کنترل اشتها، جلوگیری از پرخوری و چاقی، تقویت انرژی و تأمین قند خون از فواید مصرف خرما در ماه رمضان است. کسانی که دیابت دارند و یا بیماران قلبی و عروقی نسبت به مصرف خرما باید احتیاط کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

در این مقاله می‌خوانید: