انواع دسر و شیرینی با خرما

انواع دسر و شیرینی با خرما (افطاری خوشمزه با خرما)

خرما یکی از میوه‌های خوشمزه با طبیعت گرم و همراه با مواد مغذی فراوان است. توصیه فراوانی به مصرف خرما و گنجاندن آن در افطار و سحر ماه رمضان شده است. از این جهت که، خرما منبع مهمی از قند طبیعی، ویتامین‌های مفید مثل ویتامین A، ویتامین B، ویتامین K، پروتئین، فیبر، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، آهن و کربوهیدرات است. به همین خاطر از آن برای تقویت انرژی، بهبود عملکرد قلب، سلامت دستگاه گوارش، هضم بهتر غذا، کاهش خستگی، تقویت سلول‌های مغز و افزایش مقاومت استخوان‌ها استفاده می‌شود. برای کسانی که تمایلی به خوردن میوه خرما به تنهایی ندارند، تهیه انواع دسر و شیرینی با خرما و دریافت خواص مفید آن، می‌تواند پیشنهاد مناسبی باشد.

معرفی انواع شیرینی و دسر با خرما

در روزهای ماه رمضان، از خرما به دلیل فایده‌های زیادی که دارد، بیشتر استفاده می‌شود. با این وجود، ممکن است برخی افراد، مصرف خرما در ماه رمضان را، به تنهایی دوست نداشته باشند.  اگر خرما را به عنوان ماده اصلی تهیه بسیاری از خوراکی‌های مقوی استفاده کرده باشید، احتمال اینکه مورد استقبال افراد بیشتری قرار بگیرد، زیاد است. بنابراین، ادامه این بخش به انواع دسر و شیرینی با خرما که با خرما تهیه می‌شود، اختصاص پیدا می‌کند. این خوراکی‌های خوش‌طعم و مقوی، برای سفره‌های افطار و سحر، گزینه‌های سالم و مفیدی هستند.

ترافل با خرما

یکمی از انواع دسر و شیرینی با خرما ترافل با خرما است که یک نوع شیرنی یا شکلاتی که به شکل کروی، مخروطی، منحنی و گرد در می‌آید ترافل یا Truffle  نام دارد.

مواد لازم برای تهیه ترافل خرما
خرما۴۰۰ گرم
بیسکوییت پتی بور یا ساقه طلایی۶ عدد
گردو۳ قاشق غذاخوری
کره۱ قاشق غذاخوری
کنجد۳ قاشق غذاخوری
پودر گل سرخ۳ قاشق غذاخوری
پودر پسته۳ قاشق غذاخوری
پودر نارگیل۳ قاشق غذاخوری
پودر هل و دارچین به مقدار دلخواه
ترافل با خرما

طرز تهیه ترافل خرما

برای تهیه این نوع از انواع دسر و شیرینی با خرما باید ابتدا بعد از جدا کردن هسته‌های خرما، آن‌ها را با هم خوب مخلوط و له کنید. سپس روی حرارت ملایم، خرما را به همراه کره تفت دهید تا نرم شود. بعد از گذشت 5 دقیقه؛ پودر هل و دارچین را به این ترکیب اضافه نمایید. مغز گردوهایی که از قبل خرد شده‌اند، در این مرحله به مخلوط خرما اضافه می‌کنید. برای یکدست شدن ترکیب، می‌توانید از دستگاه غذا ساز یا خردکن هم استفاده نمایید. در نهایت بیسکوئیت‌های پودر شده را به خرمای له شده اضافه کنید تا خمیر صافی به دست آید.

در مرحله آخر، مقداری از خمیر خرمایی را به اندازه یک توپک جدا و به شکل گرد صاف نمایید. بعد از آن در پودر گردو، پودر نارگیل و پودر گل سرخ بغلتانید. در این صورت ترافل های خرمایی رنگارنگ و خوشمزه خواهید داشت. بعد از اینکه همه خرما را به شکل ترافل درآوردید در یک سینی بچینید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت در یخچال بماند. بعد از آن، نوش جان نمایید.

خرما رولتی

رولت خرما یا خرما رولتی یکی از انواع دسر و شیرینی با خرما خوشمزه و مقوی تهیه شده با خرما است که می‌توانید در سفره افطار یا سحر ماه رمضان از آن بهره‌مند شوید. مواد لازم و شیوه تهیه خرما رولتی به شرح زیر است.

مواد لازم برای تهیه خرما رولتی
۳۰۰ گرمخرما
نصف پیمانهآرد سفید
۳ قاشق غذاخوریآرد نخودچی
۳  قاشق غذاخوریکره
۴ قاشق غذاخوریروغن مایع
۲ قاشق غذاخوریمغز گردو
نصف قاشق چای‌خوریپودر هل
نصف قاشق چای‌خوریپودر زنجبیل
خرما رولتی با خرما

طرز تهیه خرما رولتی

معمولا برای تهیه این دسر و شیرینی با خرما ابتدا باید پوست و هسته خرما را جدا کنید، آن‌ها را در یک ظرف کاملاً له کنید تا بافت یکدستی حاصل شود. یک قاشق غذاخوری روغن مایع و کره را به خرما اضافه و ترکیب کنید تا خمیر صافی داشته باشید. آرد را بعد از الک کردن در تابه‌ای که روی حرارت قرار دادید، تفت می‌دهید و بقیه روغن مایع را به آن اضافه می‌کنید تا خامی آرد از بین رود. بعد از تغییر رنگ آرد، آرد نخودچی الک شده، پودر هل و پودر دارچین را به مواد داخل تابه اضافه کنید و چند دقیقه دیگر تفت دهید و در نهایت از روی حرارت بردارید.

با یک لایه پلاستیک یا سلفون، کف سینی را بپوشانید و خرمای یکدست شده را روی آن پهن کنید. مجدد روی خرما، یک لایه پلاستیک قرار دهید و با وردنه سطح آن را صاف نمایید تا قطر یکسانی داشته باشد. بعد از آن، لایه پلاستیک بالایی را بردارید و از مواد آرد به خرما اضافه کنید و به طور کامل روی لایه خرما به شکل صاف و یکدست پهن نمایید. در نهایت با کمک لایه سلفون یا پلاستیک پایینی، مواد را به شکل رول جمع کنید و دو طرف آن را به هم خوب ببندید تا باز نشود. به مدت 4 ساعت این رولت خرمایی را در یخچال استراحت دهید و وقتی کامل منسجم شد، از یخچال خارج کنید. سپس، آن را به دلخواه برش دهید و از طعم آن لذت ببرید.

 اسنک خرما

مواد لازم اسنک خرما
۳۰۰ گرمخرما
۵۰ گرممغز گردو
۲۰ گرمکنجد
۲۰ گرمپودر نارگیل
۱ قاشق چای‌خوریپودر دارچین
۳۰ گرمکره

طرز تهیه  اسنک خرما

برای تهیه انواع دسر و شیرینی با خرما ابتدا باید پوست و هسته خرما را جدا کنیدو بعد از آن روی حرارت ملایم همراه با کره تفت دهید تا کاملاً پخته و له شود. پودر دارچین را هم به این مخلوط اضافه و ترکیب کنید تا کاملاً یکدست و نرم شود. سپس از روی حرارت بردارید. پودر نارگیل و مغز گردوی خرد شده را به این مخلوط اضافه نمایید و هم بزنید تا مجدد خمیر صاف و یکدستی به دست آید. بعد از آماده شدن خمیر خرما، قالب مورد نظرتان را با یک کیسه فریزر یا سلفون چرب شده بپوشانید و مخلوط خرما را در آن قرار دهید. برای انسجام کامل این ترکیب، آن را در قالب فشرده کنید. به مدت 2 تا 3 ساعت، قالب را در یخچال قرار دهید تا استراحت کند. سپس از یخچال خارج کنید و به مدت نیم ساعت در فریزر بگذارید تا کامل منجمد شود. در نهایت اسنک خرما را خارج کنید و با چاقوی تیز، به اندازه و شکل دلخواه برش دهید. تکه‌های برش خرده را در ظرف مخصوص بچینید و از این خوراکی مقوی و خوشمزه نوش جان کنید. برای تزئین روی اسنک خرما هم می‌توانید از کنجد، پودر پسته و گل محمدی استفاده کنید.

کلوچه خرما

                   مواد لازم برای تهیه کلوچه خرما
شیریک پیمانه
تخم‌مرغ2 عدد
روغن مایع50 گرم
کره50 گرم
شکرنصف پیمانه یا 100 گرم
آب ولرمیک‌چهارم پیمانه
خمیرمایه2 قاشق چای‌خوری
پودر هل1 قاشق چای‌خوری
نمکنصف قاشق چای‌خوری
آرد600 تا 650 گرم
مواد لازم برای داخل کلوچه خرما
خرما بدون هسته300 گرم
پودر هل2 قاشق چای‌خوری
پودر دارچین2 قاشق چای‌خوری
جوز هندینصف قاشق چای‌خوری
پودر گردو50 گرم
آبنصف پیمانه
مواد لازم برای رو مال کلوچه
زرده تخم‌مرغ1 عدد
شکر1 قاشق چای‌خوری
آب جوش1 قاشق چای‌خوری
پودر زعفرانبه میزان لازم
دسر و شیرینی با خرما

طرز تهیه کلوچه خرما

یکی از خوش مزه ترین انواع دسر و شیرینی با خرما کلوچه خرما است برای تهیه کلوچه خرمایی ابتدا باید خمیر آن را تهیه کنید؛ بنابراین نیاز به خمیرمایه دارید. برای آماده‌سازی آن، خمیرمایه، آب ولرم (در حدی که گرمای آن سوزاننده نباشد) و یک قاشق غذاخوری شکر را مخلوط‌کنید و به مدت ده دقیقه روی آن را بپوشانید تا عمل آید.

در این فاصله، شیر ولرم، کرده ذوب‌شده سرد، روغن مایع، شکر و تخم‌مرغ را در یک ظرف مخلوط کنید و هم بزنید. بعد از این که حجم خمیرمایه دو برابر شد، آن را به مواد خمیر اضافه کنید. آرد را که از قبل با نمک و هل مخلوط و الک کردید، به تدریج به مواد خمیر اضافه کنید و هم بزنید. تا وقتی که یک خمیر صاف و یکدستی به دست آید، آرد را اضافه نمایید. هر زمان که خمیر به دست نچسبد، آماده است. در نهایت خمیر را به یک ظرف بزرگ‌تر که از قبل چرب شده است، منتقل کنید و روی آن را بپوشانید. اجازه دهید این خمیر یک ساعت و نیم استراحت کند تا حجم آن دو برابر شود.

در این مرحله تهیه این دسر و شیرینی با خرما تا وقتی که خمیر استراحت می‌کند، مواد داخل کلوچه خرمایی را آماده کنید. خرماهایی که هسته و پوست آن‌ها جدا شده است همراه با مقداری آب جوش روی حرارت قرار دهید تا کاملاً نرم و یکدست شود. بعد از اینکه آب آن کامل تبخیر شد، از روی حرارت بردارید و گردو و سایر افزودنی‌ها را به آن اضافه نمایید. به طور کامل با هم مخلوط کنید و اجازه دهید سرد شود.

حالا نوبت آماده کردن کلوچه‌ها است. بعد از این که خمیر کامل عمل آمد، آن را به اندازه‌های مساوی تقسیم کنید. هر قسمت را کف دست خود باز کنید و مقداری از مواد داخل کلوچه درون آن بگذارید و جمع نمایید. این خمیر را مجدد پهن و با قیچی از سمت بیرون به مرکز کلوچه برش‌هایی ایجاد کنید. برش‌ها را با فاصله یک سانتی‌متری از مرکز کلوچه تمام کنید. بقیه تکه‌های خمیر را هم به همین شکل آماده نمایید. همه مواد مربوط به رو مال کلوچه که شامل زرده تخم مرغ، شکر، آب جوش و پودر زعفران می‌شود را مخلوط کنید. با یک برس کوچک روی کلوچه‌ها بمالید. سطح آن را کنجد بپاشید و در فر که از قبل با دمای 180 درجه سانتی‌گراد گرم شده است، قرار دهید. مدت‌زمان پخت این کلوچه‌های خرمایی، بین 20 تا 25 دقیقه است. در صورت تمایل می‌توانید با روشن کردن شعله بالای فر، روی کلوچه‌ها را هم گریل نمایید. این دسر و شیرینی با خرما آماده شد نوش جان.

انواع دسر با خرما برای ماه رمضان

در ادامه معروف ترین انواع دسر با خرما برای ماه رمضان درست می شود را معرفی می کنیم

دسر خرما شکلاتی یا شوکو خرما      

مواد لازم برای تهیه شوکو خرما
شکلات تلخ75 گرم
بیسکوئیت پتی پور60 گرم
خمیر خرما250 گرم
پودر هل1 قاشق چای‌خوری
مغز پستهبه میزان لازم
کیک یخچالی با خرما

طرز تهیه دسر خرما شکلاتی یا شوکو خرما

یکی دیگر از انواع دسر و شیرینی با خرما این دسرهای مقوی و سالم که با خرما تهیه می‌شود، شوکو خرما یا دسر خرما شکلاتی است. این دسر برای علاقه‌مندان به شکلات، لذت‌بخش‌تر خواهد بود.

در ابتدا شکلات‌ها را خرد کنید و در یک ظرف تمیز و خشک، بنماری کنید. در یک قالب سیلیکونی، مقداری از شکلات‌های آب شده را بریزید. طوری که تمام دیواره‌ها و کف قالب، با لایه‌ای از شکلات پوشانده شود. قالب را در یخچال قرار دهید تا مواد داخل آن، خودش را بگیرد.

با ترکیب پودر بیسکویت، خمیر خرما و پودر هل یک خمیر صاف و یکدست آماده کنید. این مخلوط را در قالب سیلیکونی بریزید و کامل فشار دهید تا به شکل قالب درآید. چند عدد مغز پسته را هم درون قالب قرار دهید و در انتها روی مواد را با شکلات بپوشانید تا سطح قالب کامل پر شود. به مدت 2 تا 3 ساعت، این قالب را در یخچال قرار دهید تا آماده شود. بعد از آن، شوکو خرما را از قالب خارج کنید و از طعم آن لذت ببرید. در ادامه یکی دیگر از بهترین انواع دسر و شیرینی با خرما را معرفی میکنیم با ما همراه باشید.

دسر خرما با بیسکویت

مواد لازم خرما بیسکویتی
۴۰۰ گرمخرما
۳۰ گرمکره
۱ قاشق غذاخوریپودر نارگیل (اختیاری)
۱ قاشق غذاخوریکنجد (اختیاری)
1 قاشق چای‌خوریپودر دارچین یا پودر هل
به تعداد کافیبیسکویت پتی بور

طرز تهیه دسر خرما با بیسکویت ساده ترین نوع انواع دسر و شیرینی با خرما

برای تهیه انواع دسر و شیرینی با خرما ابتدا باید پوست و هسته خرما را جدا کنید و بعد همراه با کره در تابه و روی حرارت تفت دهید تا کاملاً صاف و نرم شود. سپس از روی حرارت بردارید و با اضافه کردن پودر دارچین، پودر نارگیل و کنجد مجدد ترکیب کنید تا یکدست شود.

در مرحله بعد، با کیسه فریزر یا سلفون، سطح کار را بپوشانید و با مقداری روغن چرب کنید و مخلوط خرما را روی آن قرار دهید. روی آن را هم با کیسه فریزر یا سلفون بپوشانید. سپس با وردنه کامل پهن کنید و کیسه فریزر را از روی آن بردارید. پودر بیسکوئیت را روی مخلوط خرما بریزید. حالا با استفاده از کیسه فریزر قسمت پایین خرما، کل مخلوط را روی بیسکوئیت‌ها برگردانید. مجدد روی خرما بیسکوئیت خرد شده اضافه کنید و به همین ترتیب تا زمانی که همه مخلوط خرما جمع شود، ادامه دهید. در نهایت، با یک کیسه فریزر، خرما بیسکوئیتی را بپوشانید و به فریزر منتقل کنید.

یک ساعت که گذشت، از فریزر خارج کنید و به هر شکل و اندازه‌ای که تمایل دارید، برش دهید. برای تزئین روی این خوشمزه‌ها هم می‌توانید از پودر دارچین، کنجد و پودر نارگیل استفاده کنید.دسر و شیرینی با خرما شما اماده است.

رنگینگ خرما

یکی دیگر از انواع دسر و شیرینی با خرما و از دسرهای خوشمزه‌ای که بیشتر در ماه رمضان تهیه می‌شود، رنگینگ خرما است. برای تهیه این خوراکی مقوی می‌توانید بعد از آماده‌سازی مواد لازم آن، به روش زیر عمل نمایید.

مواد لازم برای تهیه رنگینک خرما
خرما300 گرم
آرد سفید250 گرم
پودر قند2 قاشق غذاخوری
پودر دارچین1 قاشق چای‌خوری
پودر زنجبیل1 قاشق چای‌خوری
پودر هلنصف قاشق چای‌خوری
مغز گردو50 گرم
کره50 گرم
مواد تزئینپودر پسته، مغز گردو، خلال بادام، کنجد، پودر نارگیل، گل محمدی و … به دلخواه

طرز تهیه رنگینگ خرما یکی از خوش طمع ترین دسر و شیرینی با خرما

در ابتدا کره را که به دمای محیط رسیده است، روی حرارت ملایم قرار دهید و آرد الک شده را به آن اضافه کنید و با هم تفت دهید. تا جایی که به رنگ طلایی درآید. می‌توانید ابتدا آرد را درون تابه تفت دهید و سپس کره اضافه کنید.

در مرحله بعد پودر دارچین و هل را به این مواد اضافه کنید و به مدت دو دقیقه دیگر تفت دهید و از روی حرارت بردارید.

ترکیب خرما و گردو را هم به این صورت آماده نمایید. بعد از جدا کردن هسته‌های خرما، جای آن را مغز گردو پر می‌کنید.

در ادامه برای تهیه این دسر و شیرینی با خرما، کف ظرف مورد نظرتان را با مقداری روغن چرب کنید و سلفون بکشید. قسمتی از آرد تفت داده شده را درون این ظرف بریزید و خرماهای گردویی را به طور کامل روی آن بپوشانید. بقیه آرد را هم روی این مواد بریزید. در نهایت رنگینک را به مدت دو ساعت در یخچال قرار دهید تا سفت شود.

وقتی که از یخچال خارج کردید، با مواد دلخواه تزئین نمایید و برش دهید. این دسر وشیرینی با خرما اماده شد.

کیک یخچالی خرمایی خوش مزه ترین انواع دسر و شیرینی با خرما

یکی دیگر از انواع دسر و شیرینی با خرما می‌توان به تهیه کیک خوشمزه و مقوی زیر اشاره کرد . کیک یخچالی خرمایی، یکی از انواع این کیک‌ها است که مواد لازم به همراه نحوه تهیه آن ارائه می‌شود.

مواد لازم برای تهیه کیک یخچالی خرمایی
خرمایک کیلوگرم
کره50 گرم
بیسکویت پتی پوریک بسته
پودر دارچین2 قاشق غذاخوری
پودر زنجبیل1 قاشق غذاخوری
خلال پستهنصف پیمانه
مغز گردونصف پیمانه
کیک یخچالی

طرز تهیه کیک یخچالی خرمایی

در ابتدابرای تهیه این نوع دسر و شیرینی با خرما، هسته و پوست خرما را جدا کرده و درون ظرفی بریزید. با حرارت غیرمستقیم بخارآب، کره را بنماری و ذوب نمایید. پودر دارچین و پودر زنجبیل را به کره ذوب شده اضافه کنید و این مخلوط را با خرما ترکیب و کاملاً له نمایید.

در مرحله بعد مغز گردو را خرد کنید و همراه با خلال پسته به خرما اضافه نمایید. مجدد مواد را با هم ترکیب کنید تا در نهایت به یک خمیر یکدست و صافی برسید.

بیسکویت‌های پتی پور را خرد کنید و به مخلوط اصلی خرما اضافه کنید و در نهایت همه این مواد را در یک قالب مناسب قرار دهید. برای خارج کردن بهتر کیک از قالب، بهتر است از قبل یک سلفون یا کیسه فریزر را کمی چرب کنید و همراه با مواد در قالب بریزید. سپس همه مواد را کامل در قالب فشرده کنید تا به شکل قالب درآید. روی قالب را هم با همان سلفون یا کیسه فریزر بپوشانید و اجازه دهید این کیک به مدت 3 تا 4 ساعت در یخچال بماند. بعد از گذشت این زمان می‌توانید کیک یخچالی خرما را خارج نمایید و در ظرف مورد نظر خود برگردانید. به هر شکلی که تمایل دارید، می‌توانید برش دهید و از طعم و مزه آن لذت ببرید.

نان خرما ماه رمضان

یکی دیگر از دسر و شیرینی با خرما نان خرما است نان روی سفره افطار می‌تواند با خرما تهیه شود تا ارزش غذایی آن افزایش یابد. نان خرما برای تقویت قوای روزه‌دار مفید است. در صورتی که تمایل دارید تا در روزهای ماه رمضان، از این نان خوش‌طعم لذت ببرید، موادی که برای پخت آن لازم است تهیه کنید و به روش ارائه شده، پیش روید.

مواد لازم برای تهیه نان خرما
آردبه میزان لازم
تخم‌مرغ3 عدد
شکر1 قاشق غذاخوری
شیر1 پیمانه
روغن1 پیمانه
خرما40 عدد
دارچینبه میزان لازم
گردودلخواه
کره2 قاشق غذاخوری
خمیرمایه3 قاشق غذاخوری

نان خرما

طرز تهیه نان خرما ماه رمضان

ابتدا خمیرمایه و شکر را به شیر ولرم اضافه کنید و صبر کنید تا عمل آید. سپس، روغن را به همراه تخم‌مرغ‌ها در یک ظرف بریزید و خمیرمایه عمل آمده در شیر را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. در ادامه کم‌کم آرد را اضافه کنید تا در نهایت یک خمیر نرم و لطیفی به دست آید.

در ادامه برای تهیه این دسر و شیرینی با خرما برای مواد داخل نان، خرمایی که از پوست و هسته‌اش جدا شده است را با کره کمی تفت دهید و مخلوط کنید تا یکدست شود.

در این مرحله مقداری از خمیر را با وردنه باز کنید و آن را به شکل مستطیل نازک برش دهید. مقداری از خرما روی خمیر قرار دهید و پخش کنید. خمیر را به هر شکلی که تمایل دارید بپیچید و جمع کنید. بقیه خمیر را هم به همین شکل آماده کنید و در نهایت آن‌ها را در یک سینی فر که از قبل چرب شده، بچینید. با مخلوطی از یک عدد زرده تخم‌مرغ و مقداری شیر و زعفران می‌توانید این نان‌ها را رو مال نمایید. بعد از آن به مدت 20 تا 25 دقیقه در فر با دمای 18 درجه سانتی‌گراد قرار دهید تا کامل پخته شود. در صورت تمایل شعله بالای فر را هم می‌توانید روشن کنید تا روی نان به حالت برشته درآید.

جمع بندی

در این مقاله از جواهر سیاه به معرفی انواع دسر و شیرینی با خرما پرداختیم مصرف خرما به عنوان یک ماده غذایی مقوی در سفره‌های افطار و سحر ماه رمضان، جایگاه ویژه‌ای دارد. در ارزش غذایی خرما مواد معدنی و ویتامین‌های مهمی چون کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن، قند طبیعی، کربوهیدرات، فیبر و پروتئین وجود دارد. به همین دلیل برای تقویت انرژی و سلامت دستگاه گوارش بدن مفید است. با این وجود، ممکن است مصرف خرما به تنهایی مورد علاقه برخی افراد نباشد. در این صورت پیشنهاد می‌شود تا با تهیه انواع شیرینی و دسر خرمایی، شرایط دریافت فواید خرما را فراهم نمایند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

در این مقاله می‌خوانید: