خواص خرما زرد عسلی

خرما زرد عسلی چیست؟ خواص و جدول ارزش غذایی

خرما عسلی یا رطب زرد عسلی، یکی از انواع خرماهای تر، زودرس و با طبع گرم است. خاستگاه اصلی خرما زرد عسلی، شهر خشت نام دارد. از خرما عسلی به علت ارزش بالای غذایی آن جهت افزایش نیروی بدن، تقویت استخوان، بهبود عملکرد روده و معده، رشد مغز، کاهش استرس، هضم بهتر غذا، جبران کمبود آهن بدن، تقویت قلب و همین‌طور جوان‌سازی پوست استفاده می‌شود. جدول ارزش غذایی خرما عسلی شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم، آهن، پروتئین، فیبر، منیزیم، ویتامین B، آنتی اکسیدان، کربوهیدرات و قند طبیعی است.

خرما زرد عسلی، یکی از انواع خرماهای خوش‌رنگ، خوش‌طعم و مقوی ایران است. شهر دشت از کازرون را به عنوان خاستگاه اصلی کشت خرما عسلی معرفی می‌کنند. خرمای عسلی را می‌توان به عنوان یک غذای مقوی و سالم در برنامه غذایی روزانه قرار داد. به این دلیل که در ترکیبات خود، از حضور مواد معدنی مهمی چون کلسیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر، آهن، انواع ویتامین‌ها مثل ویتامین A، ویتامین‌های گروه B، ویتامین C و ویتامین K، پروتئین، کربوهیدرات و فیبر بهره می‌برد. خاصیت‌های خوب درمانی هم به ویژگی‌های فوق‌العاده خرما زرد عسلی اضافه می‌شود. در ادامه این بخش، به طور اختصاصی به ارائه اطلاعات بیشتری راجع به مشخصات خرمای زرد عسلی پرداخته می‌شود.

خرما زرد عسلی چیست؟

خرما زرد عسلی، همان‌طور که از نامش بر می‌آید، در ابتدا به رنگ زرد و با طعمی شیرین مشابه عسل است. زمانی که به طور کامل رسیده و تبدیل به رطب می‌شود، به رنگ قهوه‌ای روشن است. پوست نازکی دارد و معمولاً در اندازه‌های متوسط و بیضی‌شکل دیده می‌شود. این خرما در گروه خرماهای زودرس، مرطوب و با شیره قرار می‌گیرد. علاقه‌مندان به خرما زرد عسلی یا همان رطب زرد، به دلیل طعم فوق‌العاده و لذیذ آن، زیاد است.

جدول ارزش غذایی خرما زرد عسلی

بیشتر مواد مورد نیاز برای سلامتی بدن در خرما عسلی وجود دارد. این میوه کوچک و کم‌حجم سرشار از مواد مغذی و مفید برای بیشتر افراد است. جزئیات ترکیبات موجود در خرما زرد عسلی مطابق با جدول زیر ارائه می‌شود.

ارزش غذایی خرما زرد عسلی
کربوهیدراتفیبر
کالریقند طبیعی
پتاسیمکلسیم
منیزیمآهن
پروتئینویتامین B
ویتامین Aویتامین C
ویتامین Kفسفر
مسروی
آنتی‌اکسیدان

بررسی هر کدام از گزینه‌های موجود در جدول ارزش غذایی خرما عسلی، نشان می‌دهد که خرما عسلی یک منبع غذایی مقوی برای بدن است. مهم‌ترین گزینه این میوه، قند طبیعی آن است. استخوان‌های بدن به کلسیم نیاز دارند که در این خرما وجود دارد. از سایر مواد موجود در خرما هم می‌توان برای تقویت سلامت بدن، افزایش انرژی، بهبود وضعیت بیماران مبتلا به کم خونی، زیبایی پوست و مو، سلامت قلب و پیشگیری از برخی بیماری‌ها بهره برد؛ بنابراین توصیه می‌شود مصرف خرما در برنامه روزانه غذایی همه افراد، قرار گیرد تا شاهد اثربخشی خوب آن باشند.

خواص خرما زرد عسلی

همان‌طور که گفته شد، خرما عسلی دارای مواد مغذی زیادی است. طوری که در کنار ارزش بالای غذایی، کاربرد درمانی هم دارد. در فهرست زیر به ارائه خواص مفید خرما زرد عسلی پرداخته می‌شود.

  • مصرف خرما عسلی با توجه به قند، پروتئین و کربوهیدراتی که دارد، انرژی تحلیل رفته بدن را جبران می‌کند. به همین خاطر، خوردن چند دانه خرما زرد عسلی در اول صبح، می‌تواند انرژی مورد نیاز برای فعالیت‌های روزانه را تأمین کند.
  • فقر آهنی که در بیماران مبتلا به کم خونی وجود دارد، با مصرف خرما عسلی تا حدی جبران می‌شود. ضمن این که خستگی، بی حوصلگی و افسردگی ناشی از این مشکل هم کاهش می‌یابد.
  • تنظیم فشارخون، بهبود عملکرد قلب و رگ‌های آن، خاصیت خوب دیگری است که با مصرف خرما زرد عسلی حاصل می‌شود. علت آن‌هم وجود پتاسیم در این خرما است.
  • تقویت سیستم مغز و سلول‌های عصبی بدن به میزان کافی ویتامین B بستگی دارد. با مصرف خرما به واسطه داشتن ویتامین B، عملکرد مغز بهتر می‌شود، استرس و اضطراب کاهش می‌یابد و سیستم عصبی بدن در وضعیت بهتری قرار می‌گیرد.
ارزش غذایی خرما زرد عسلی
  • سلامت استخوان‌ها هم با مصرف خرما و کلسیم موجود در آن، تقویت می‌شود.
  • فیبر موجود در خرما زرد عسلی، برای هضم بهتر غذا و در نتیجه بهبود عملکرد سیستم گوارشی، حرکات روده و عملکرد معده مفید است. فیبر برای کاهش مشکلاتی مثل یبوست و بواسیر هم اثربخش خواهد بود.
  • از ترکیبات آنتی‌اکسیدانی و ویتامین C موجود در خرما عسلی، می‌توان جهت طراوت و تقویت رطوبت پوست بهره برد. ضمن این که برای کاهش ریزش مو هم اثربخشی خوبی دارد.
  • برای اینکه چشم‌ها کمتر دچار آسیب شود و جهت تقویت بینایی آن‌ها، مصرف خرما زرد عسلی در برنامه غذایی روزانه، یک پیشنهاد مناسب است.

در صورتی می‌توان از همه فواید خرما عسلی بهره‌مند شد که در شرایط مطلوب و به میزان مناسب از آن مصرف شود. در غیر این صورت و با مصرف بیش از حد نیاز این خرما، احتمال بروز برخی مشکلات مثل چاقی، حساسیت و نفخ معده وجود دارد.

طبع خرمای زرد عسلی

طبیعت خرما زرد عسلی، گرم است. کسانی که سردمزاج هستند، با مصرف این خرما، به تعادل مزاجی و شرایط بدنی بهتری می‌رسند. افرادی که طبع گرم دارند، ممکن است با مصرف بیش از اندازه خرما، واکنش‌های متفاوتی را از بدن خود شاهد باشند. در واقع افزایش دمای بدن اتفاق می‌افتد و احتمال بروز جوش‌های ریز پوستی، التهاب و قرمزی پوست وجود دارد.

حقیقت این است که در حالت کلی، مصرف خرما زرد عسلی برای همه افراد فایده دارد. تنها نکته مهم این است که نسبت به میزان مصرف این خوراکی مقوی و سالم باید دقت شود. با توجه به شرایط بدنی هر شخص، اندازه مصرف می‌تواند متفاوت باشد.

شرایط نگهداری خرما عسلی

قند و شهدی که در خرما زرد عسلی وجود دارد، شرایط را برای رشد میکروارگانیسم‌ها فراهم می‌کند. به همین دلیل، نیاز است تا این نوع خرما را در محیط کاملاً تمیز و با دمای سرد نگهداری نمود. حتی اگر قرار است مقداری از خرما عسلی برای مصرف کوتاه مدت تهیه شود، بهتر است در یخچال باشند. زمان 8 ماه، نهایت مدتی است که می‌توان از خرما زرد عسلی نگهداری کرد و به مصرف رساند؛ زیرا نگهداری آن بیشتر از این مدت، ممکن است باعث خرابی و از بین رفتن خواص مفید خرما شود. محدوده دمایی 15- تا 20- به عنوان حداقل دمای مطلوب برای نگهداری خرما عسلی تعریف می‌شود.

برای استفاده طولانی مدت از خرمای زرد عسلی چه کاری باید انجام داد؟

از آنجایی که خرما زرد عسلی دارای شهد و از نوع مرطوب است، مراقبت از آن حساسیت بیشتری می‌طلبد. به همین دلیل برای اینکه بتوان زمان ماندگاری این خرما را طولانی‌تر کرد، لازم است بعد از برداشت در محیط سرد و جایی که سیستم خنک‌کننده دارد، نگه‌داری شود.

جمع بندی

در این مقاله از جواهر سیاه دانستیم خرما زرد عسلی، با اندازه‌ای متوسط، طعمی شیرین و دل‌چسب، رنگ زرد و قهوه‌ای روشن همراه با طبیعتی گرم است. شهر خشت از شهرستان کازرون، به عنوان خاستگاه اولیه رطب زرد عسلی معرفی می‌شود. خرما عسلی دارای شیره و از نوع خرمای مرطوب است. وجود کلسیم، فسفر، پتاسیم، آهن، پروتئین، ویتامین‌های گروه B، آنتی‌اکسیدان، فیبر، قند طبیعی و کربوهیدرات در خرما زرد عسلی نشان‌دهنده ارزش غذایی بالای این میوه خوش‌مزه است. از فواید مهم خرما عسلی می‌توان به مواردی مثل درمان کم خونی، تقویت انرژی بدن، بهبود استقامت استخوان‌ها، سلامت دستگاه گوارش، شادابی پوست، تقویت سلول‌های عصبی و تأمین قند خون بدن اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

در این مقاله می‌خوانید: