رژیم شیر خرما

رژیم شیر خرما چیست؟ برنامه رژیم شیر و خرما برای لاغری

رژیم شیر خرما، یکی از چندین روش موجود در برنامه‌های متخصصان تغذیه برای کاهش وزن و لاغری است. در این رژیم از شیر و خرما به عنوان دو غذای اصلی وعده‌های صبحانه، ناهار و شام استفاده می‌شود. با رژیم لاغری شیر خرما، در یک هفته می‌توان به کاهش وزن 3 تا 4 کیلوگرمی رسید. خواص مفید شیر و همین‌طور مواد مغذی موجود در خرما، شرایط را برای کاهش سریع وزن فراهم می‌کنند. کلسیم، پروتئین، آهن، قند طبیعی، فیبر و پتاسیم به عنوان مهم‌ترین گزینه‌های ارزش غذایی شیر و خرما هستند. رژیم شیر و خرما برای لاغری، نباید بیش از دو هفته ادامه یابد. مصرف بیش از حد خرما و شیر برای لاغر شدن ممکن است عوارض مختلفی برای فرد داشته باشد.

چاقی، اضافه‌وزن، رژیم لاغری و توصیه به خوردن یا نخوردن غذاهای مختلف، عبارت‌های تکراری هستند که در بسیاری از جمع‌های مختلف دوستانه، خانوادگی و کاری شنیده می‌شود. سبک تغذیه و نوع فعالیت در بسیاری از افراد، منجر به اضافه وزن و عدم تناسب اندام شده است. درصورتی‌که شما هم از این دسته افراد هستید و تمایل به کاهش وزن در مدت کوتاه دارید، دریافت رژیم شیر و خرما ممکن است پاسخ مناسبی به شما باشد؛ بنابراین تا انتهای این مطلب همراه باشید تا به اطلاعات بیشتری دست یابید.

رژیم شیر خرما چیست؟

رژیم شیر خرما یکی از روش‌های بسیار زیاد موجود جهت کاهش وزن و لاغری است. همان‌طور که از عنوانش دیده می‌شود، در طول رژیم، فقط از دو ماده غذایی مفید شیر و خرما استفاده می‌کند.فرآیند رژیم لاغری شیر خرما به این صورت است که فرد، هر سه وعده غذایی خود را با تعدادی خرما و شیر کم‌چرب سپری می‌کند. نتیجه‌ای که در انتهای این رژیم حاصل می‌شود، کاهش وزن سریع است. در برخی افراد که اضافه‌وزن بیشتری دارند، شاید این تصور به وجود آید که می‌توانند رژیم شیر خرما را در مدت‌زمان بیشتری ادامه دهند. در واقع هدف را رسیدن به یک وزن مشخصی اعلام می‌کنند.

در چنین شرایطی توجه به این نکته اهمت زیادی دارد که دوره رژیم لاغری شیر و خرما نباید از یک هفته بیشتر ادامه پیدا کند. دلیل آن هم محدودیت غذایی است؛ یعنی با افزایش زمان رژیم، احتمال بروز عوارض مختلف در بدن، وجود دارد.

خواص شیر و خرما

شیر و خرما هر دو دارای خواص مفیدی برای سلامتی بدن هستند. از این جهت است که استفاده از آن‌ها در رژیم لاغری، ویتامین‌ها، پروتئین و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تا حد زیادی تأمین می‌کند. فهرستی که در ادامه ارائه می‌شود، از خاصیت‌های خوب خرما است.

  • خرما منبع خوبی از کلسیم، است؛ بنابراین از سلامت استخوان در دوره رژیم مراقبت می‌شود.
  • آهن مورد نیاز بدن به واسطه مصرف خرما هم تأمین می‌شود؛ زیرا خرما، آهن هم دارد و از این جهت برای افراد مبتلا به کم خونی هم اثر بخش خواهد بود.
  • طعم شیرین خرما و قند آن از نوع سالم و کاملاً طبیعی است؛ بنابراین بدن با افت قند خون مواجه نخواهد شد.
  • از ویژگی‌های دیگر خرما، چربی سالم آن است؛ بنابراین موجب افزایش چربی‌های مضر در بدن و چاقی نمی‌شود.
  • پروتئین، فیبر و پتاسیم موجود در خرما هم موجب تأمین انرژی، سلامتی دستگاه گوارش و ایجاد حس سیری طولانی مدت می‌شوند.
  • در برخی رژیم‌ها، سلامتی پوست و مو به خطر می‌افتد. از آنجایی که خرما دارای ترکیبات آنتی‌اکسیدان، و ویتامین C و ویتامین‌های گروه B است، برای تقویت رطوبت پوست، جوان‌سازی آن و حتی کاهش ریزش مو هم مفید خواهد بود.

گزینه دوم این رژیم لاغری، شیر است که همانند خرما دارای فواید زیادی است. در فهرست زیر، خواص مفید شیر و تأثیر آن در رژیم شیر و خرما ارائه می‌شود.

  • مهم‌ترین عنصر مفید در شیر، کلسیم است؛ بنابراین موجب تقویت استخوان و دندان می‌شود.
  • هضم غذا با مصرف شیر بهتر و راحت‌تر انجام می‌شود.
  • مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز بدن، سریع‌تر جذب بدن خواهند شد.
  • شیر برای مغز نقش تقویت‌کننده دارد.
  • بیماران دیابتی هم می‌توانند از شیر استفاده کنند و برای پیشگیری از این بیماری هم مفید است.
  • شیر منبع خوبی از ویتامین‌های A، B، C و E است.
  • عملکرد قلب و رگ‌های آن با مصرف شیر بهبود می‌یابد.
  • با مصرف شیر، پرخوری و ریزه خواری اتفاق نمی‌افتد. در واقع اشتها را کنترل می‌کند.
  • تشنگی را رفع می‌کند.

بنابراین با توجه به خواص شیر و خرما برای لاغری، می‌توان برای دریافت رژیم کاهش وزن اقدام کرد.

بررسی میزان کاهش وزن با رژیم شیر خرما

اگر در طول یک هفته در وعده‌های صبحانه، ناهار و شام از شیر و خرما استفاده شود، بین 3 تا 4 کیلوگرم کاهش وزن اتفاق می‌افتد. رژیم شیر و خرما برای لاغری، کالری زیادی ندارد و از این جهت است که برای کم کردن وزن اثر دارد.

در واقع ترکیبات مفید موجود در رژیم خرما و شیر، باعث می‌شوند تا فرد برای مدت بیشتری حس سیری را تجربه کند؛ بنابراین، نیازی به دریافت غذای بیشتر نخواهد داشت.

رژیم شیر خرما

معایب رژیم لاغری با شیر خرما

با وجود اینکه رژیم شیر خرما اثر خوبی در کاهش وزن دارد، اما این‌طور نیست که هیچ نکته منفی در این رژیم وجود نداشته باشد. در نظر بگیرید که قرار است در طی زمان مشخصی فقط از دو نوع ماده غذایی مصرف کنید. طبیعی است که این محدودیت غذایی، به عنوان مهم‌ترین عیب رژیم لاغری شیر و خرما دیده می‌شود.

معمولاً گفته می‌شود، بهترین رژیم غذایی، موردی است که در آن، از همه گروه‌های غذایی استفاده شود؛ بنابراین، رعایت رژیم لاغری با شیر و خرما بیش از یک هفته، می‌تواند عوارضی داشته باشد که در فهرست زیر به آن‌ها پرداخته می‌شود.

  • با وجود همه خواص مفیدی که در شیر و خرما وجود دارد، احتمال اینکه بدن طی دوره رژیم، با کمبود برخی ویتامین‌ها و مواد مغذی مواجه شود، زیاد است.
  • اثر کاهش وزن در رژیم شیر خرما، در کوتاه مدت است. در صورتی که این رژیم قطع شود، امکان بازگشت وزن وجود دارد.
  • ممکن است فیبر موجود در شیر و خرما، برای بدن فرد کافی نباشد. به همین دلیل، بعید نیست که مشکلاتی مثل نفخ معده و یبوست برای دستگاه گوارش به وجود آید.
  • یکی از نیازمندی‌های مهم بدن جهت حفظ سلامتی کلی آن، کربوهیدرات است. در رژیم لاغری شیر خرما، کربوهیدراتی کمتر از حد نیاز دریافت می‌شود؛ بنابراین اگر این رزیم مدت‌زمان بیشتری ادامه پیدا کند، بدن را با مشکلاتی مثل کاهش انرژی و ضعف عمومی بدن مواجه می‌کند.
  • عضلات بدن برای اینکه شکل و عملکرد خوبی داشته باشند، نیاز به پروتئین و اسیدآمینه دارند. در صورت استمرار دوره رژیم شیر خرما، احتمال کاهش پروتئین بدن وجود دارد. در نتیجه عملکرد عضلات دچار اختلال می‌شود.
  • اینکه به همه افراد گفته شود از خرما و شیر برای کاهش وزن استفاده کنید، مطلب اصولی نیست. رژیم اصولی معمولاً برای هر فرد متناسب با سن، جنس، شرایط بدنی، بیماری و موارد دیگری از این دست باید منحصر به خودش باشد.
  • در این رژیم، ممکن است به بیماری و شرایط جسمانی برخی افراد توجهی نشود؛ بنابراین کسانی که به بیماری خاصی مثل دیابت مبتلا هستند، بهتر است با مشورت پزشک خود اقدام به دریافت رژیم مناسب نمایند.

برنامه رژیم شیر خرما

یک برنامه غذایی مربوط به وعده‌های صبحانه، ناهار و شام در رژیم لاغری شیر خرما، شامل موارد زیر است.

  • صبحانه را با 5 عدد خرما و یک لیوان شیر کم چرب یا ماست میل کنید. بهتر است ساعت صبحانه بین 7 تا 9 صبح باشد.
  • برای میان وعده، در ساعت حدود 12، یک لیوان شیر را با سه عدد خرما میل نمایید.
  • ناهار در ساعت 15 و با یک لیوان شیر یا ماست به همراه 5 عدد خرما صرف کنید.
  • برای عصرانه، سه عدد خرما را با یک لیوان شیر میل نمایید.
  • شام را در ساعت 20، با یک لیوان شیر یا ماست و 5 عدد خرما میل کنید.

این برنامه رژیم شیر و خرما را می‌توان به مدت 3 روز، یک هفته یا 12 روز ادامه داد.

جمع بندی

در این مقاله از جواهر سیاه دانستیم یکی از سریع‌ترین روش‌ها برای رسیدن به وزن دلخواه و لاغر شدن، پیروی از رژیمشیرخرما است. شیر و خرما دو خوراکی اصلی استفاده شده در این رژیم لاغری هستند. کم شدن 3 تا 4 کیلوگرم از وزن، نتیجه‌ای است که در زمان تقریبی یک هفته حاصل می‌شود. از خواص مفید شیر و خرما می‌شود به انواع ویتامین، پروتئین، کلسیم، آهن، پتاسیم و فیبر اشاره نمود. در طول رژیم لاغری شیرخرما، احساس گرسنگی به وجود نمی‌آید و کاهش وزن سریع رخ می‌دهد. نکته مهم رژیم شیر خرما، مدت زمان آن است که نباید بیش‌تر از دو هفته ادامه یابد. برخی افراد که با هضم شیر مشکل دارند یا نسبت به ترکیبات شیر و خرما حساسیت دارند، از این رژیم منع می‌شوند.

 سؤالات متداول

رژیم شیر خرما برای چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

سیستم بدنی همه افراد، قادر به هضم شیر نیست؛ بنابراین، رژیم شیر و خرما برای این گروه از افراد ممکن است با مشکلاتی همراه باشد. از طرفی دیگر، برخی افراد نسبت به مصرف خرما و ترکیبات موجود در آن حساسیت دارند. به همین دلیل، رژیم لاغری شیر خرما برای این افراد هم توصیه نمی‌شود. بیماران دیابتی و کسانی که مبتلا به سایر بیماری‌ها هستند، بهتر است طبق نظر پزشک اقدام به دریافت رژیم لاغری نمایند.

در حین رژیم شیر خرما می‌توان چیز دیگری مصرف کنیم؟

مصرف غذاهای دیگر مثل آجیل، برخی میوه‌ها و سبزی‌ها، غذاهای کبابی و بدون روغن را هم می‌توان در برنامه غذایی هم‌زمان با رژیم قرار داد. بهتر است برای دریافت برنامه کامل‌تر، از نظر یک متخصص تغذیه یا پزشک معالج بهره‌مند شد.

تا چه زمان می‌توان از رژیم شیر خرما استفاده کرد؟

حداکثر دو هفته، بهترین زمانی است که توصیه می‌شود تا از رژیم شیر خرما استفاده شود.

چه افرادی نیاز به گرفتن رژیم شیر خرما دارند؟

این رژیم به کسانی توصیه می‌شود که می‌خواهند در زمان کوتاهی، وزن خود را کاهش دهند.

آیا با این رژیم به سرعت می‌توان لاغر شد؟

بله. یکی از ویژگی‌های برجسته رژیم شیر خرما، کاهش وزن سریع آن است.

در رژیم شیر خرما بهتر است از چه شیری استفاده کنیم؟

با توجه به اینکه هدف از این رژیم کاهش وزن است، بهتر است از شیر کم‌چرب استفاده شود.

آیا به جای شیر می‌توان از ماست و خرما استفاده کرد؟

بله. به جای شیر می‌توان از ماست کم چرب هم استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

در این مقاله می‌خوانید: