چیپس خرما

خواص چیپس خرما

چیپس خرما، در واقع همان خرمایی است که به تکه‌های کوچک و نازک تقسیم شده است. در مرحله بعد هم با پودر دارچین، آرد، زنجبیل، پودر کاکائو و مواردی شبیه اینها مزه دار شد. مواد مغذی موجود در چیپس خرما برای تأمین انرژی بدن، کاهش ریزش مو، سلامت دستگاه گوارش، تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری از بیماری‌های رایج، جبران کمبود آهن استفاده می‌شود. از چیپس خرما می‌توان به جای شیرین کننده‌های مصنوعی هم بهره برد.

چیپس خرما را می‌توان به عنوان یک شیرین کننده سالم و مقوی در کنار چای، قهوه، شیر و حتی به عنوان یک میان وعده غذایی مفید استفاده نمود. چیپس خرما، خواص مفید خرما مثل فیبر، ویتامین‌ها، پروتئین و مواد معدنی شامل کلسیم، فسفر، پتاسیم، آهن و منیزیم را در خود دارد؛ بنابراین علاوه بر ارزش غذایی بالا، این قابلیت را دارد که از آن به عنوان یک داروی کوچک و طبیعی جهت بهبود برخی بیماری‌ها بهره برد. در واقع خرمای چیپسی از انواع خرما‌های خشک شده تهیه می شود.

چیپس خرما چیست؟

چیپس خرما، یکی از چندین فرآورده خرما است که از لحاظ مختلف، علاقه‌مندان زیادی دارد. تکه‌های کوچک خرمای خشک شده و بدون هسته، تعریف ساده‌ای است که می‌توان برای چیپس خرما ارائه نمود. معمولاً این خرما با چاشنی‌های متنوعی مثل دارچین، زنجبیل، آرد برنج، آرد گندم، پودر کاکائو و مواردی مشابه این‌ها مزه دار می‌شود. مهم‌ترین دلیلش این است که تکه‌های خرما به دست نچسبد و جابه‌جایی آن‌ها راحت باشد.

کالری چیپس خرما (قند خرما چیپس خرما بیشتر است یا خرما تازه)

طبق اطلاعاتی که راجع به چیپس خرما یا خرما خشک ارائه شد، ممکن است در مورد میزان کالری آن در مقایسه با خرمای تازه ابهامی به وجود آید. از آنجایی که چیپس خرما از خرمای خشک شده تهیه می‌شود، میزان مواد مغذی آن در برابر همان مقدار از خرمای تازه، بیشتر است؛ زیرا در خرمای تازه، درصد زیادی آب هم وجود دارد و نسبت به وزنش، کالری، قند و سایر مواد معدنی و ویتامین آن کمتر است.

بنابراین اگر هم‌زمان با مصرف چیپس خرما، میزان کالری و قند آن هم اهمیت دارد، بهتر است به این نکته توجه کنید؛ یعنی مصرف آن نباید بیشتر از حد نیاز باشد.

خواص چیپس خرما

  • خرمای چیپسی را می‌توان به عنوان یک وعده غذایی مفید دانست. به طور کلی، فهرست زیر به عنوان خواص مصرف خرما خشک معرفی می‌شود.
  • چیپس خرما را می‌توان برای تقویت سیستم ایمنی بدن استفاده نمود؛ زیرا آنتی اکسیدان و ویتامین سی دارد که برای پیشگیری از بسیاری از بیماری‌های رایج هم مفید هستند.
  • افزایش انرژی، یکی دیگر از خاصیت‌های مفید این خرما است. کربوهیدرات، کالری و قند موجود در این تکه‌های خرمای بدون هسته، انرژی بدن را تقویت می‌کند. به همین خاطر می‌تواند همراه مناسبی برای ورزشکاران، خانم‌های باردار و شیرده، محصلان و سایر افراد باشد.
  • برای تقویت حافظه لازم است ویتامین B کافی به آن برسد. با مصرف این خرما تا حد خیلی زیادی این ویتامین تأمین می‌شود. به همین خاطر بهبود عملکرد مغز، تقویت حافظه و سلول‌های عصبی را می‌توان به عنوان یکی دیگر از خواص اثربخش این نوع خرما بیان کرد.
  • خرما خشک یا خرما چیپسی با وجود فیبر و پتاسیمی که در خود دارد، عمل هضم را برای دستگاه گوارش راحت‌تر می‌کند. به همین خاطر مصرف آن برای تقویت سلامت سیستم گوارش هم خوب است.
  • مصرف چیپس خرما، یک جایگزین خوب برای قند و شکر صنعتی است. در این صورت از مضرات ناشی از شیرینی‌های مصنوعی در امان هستید. ضمن اینکه مواد مغذی، ویتامین، پروتئین و از همه مهتر شیرینی طبیعی و مفید را دریافت خواهید نمود.

فواید درمانی چیپس خرما

همه خواص خوبی که در خرما وجود دارد، به عنوان فواید خرما خشک هم تعریف می‌شود. در فهرست زیر به ارائه مواردی که شامل خاصیت‌های درمانی چیپس خرما هستند، پرداخته می‌شود.

  • آهن، آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های موجود در چیپس خرما، موجب کاهش ریزش مو و افزایش ضخامت آن می‌شود.
  • مصرف خرما چیپسی و گنجاندن آن در برنامه غذایی روزانه، نقش خوبی در آب‌رسانی، تقویت و شادابی پوست دارد. این اثربخشی ناشی از وجود ویتامین C و ترکیبات آنتی اکسیدانی در خرما خشک است.
  •  خرما خشک گوگرد هم دارد؛ بنابراین مصرف آن در فصل‌هایی که آلرژی یا حساسیت در آن‌ها زیاد است، نقش کنترل کننده ایفا می‌کند. به عبارتی دیگر، این خرما را می‌توان برای بهبود عوارض ناشی از حساسیت‌های فصلی مصرف نمود.
خواص چیپس خرما

طرز تهیه چیپس خرما

نوع خرمایی که برای تهیه چیپس خرما استفاده می‌شود، با توجه به سلیقه و ذائقه هر فرد می‌تواند متفاوت باشد؛ بنابراین با دانستن این موضوع، توصیه می‌شود مراحل ارائه شده در فهرست زیر را طی نمایید تا در نهایت چیپس خرمای خوشمزه داشته باشید.

  • خرما را خوب بشویید تا هیچ گونه آلودگی نداشته باشد.
  • هسته‌های خرما را جدا کنید.
  • با استفاده از یک قیچی یا چاقوی تیز، خرما را به تکه‌های کوچک و نازک برش دهید. بهتر است برای داشتن شکل ظاهری زیباتر، اندازه همه قطعه‌ها برابر باشد. علاوه بر این، تمام تکه‌های خرما، هم‌زمان خشک می‌شوند.
  • خرماهای برش داده شده را خشک کنید. خشک شدن می‌تواند با استفاده از فر یا در دمای محیط به دور از آلودگی باشد. در این مرحله رطوبت خرما گرفته می‌شود و به این روش ماندگاری این خرما بیشتر خواهد شد.
  • در یک ظرف مناسب، هر چاشنی یا ادویه‌ای که تمایل دارید بریزید و بعد خرما تکه تکه شده را به آن اضافه نمایید. کاملاً با هم مخلوط کنید تا وقتی که سطح چیپس‌های خرمایی با آن پودر پوشانده شود. دارچین، زنجبیل، آرد برنج، آرد گندم، پودر کاکائو و هر نوع افزودنی دیگر می‌تواند مورداستفاده قرار گیرد.
  • درنهایت چیپس خرمای آماده شده را بسته بندی کنید. طوری که در یک محیط بسته باشد و رطوبت و آلودگی به آن نفوذ نکند.

تمام مراحل مربوط به تهیه چیپس خرما می‌تواند به صورت خانگی و تجاری انجام شود. در صورتی که حجم تولید بسیار بالا باشد، تجهیزات کاملاً تخصصی در این زمینه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد و مصارف چیپس خرما

مهم‌ترین مصرف این نوع خرما را می‌توان در استفاده آن به جای قند و هر نوع شیرینی مصنوعی دیگر تعریف نمود. حتی کسانی که مبتلا به دیابت و قند خون هستند، می‌توانند از چیپس خرما استفاده کنند.

این نوع خرما در ترکیب با خوراکی‌های دیگر مثل ماست و برای تهیه کیک، شیرینی، کلوچه، انواع دسر و اسموتی هم می‌توان مصرف نمود.

چیپس خرما را می‌توان به عنوان یکی از گزینه‌های مفید و مقوی در ترکیب آجیل قرار داد. با این روش، کودکان هم بهتر می‌توانند از خواص مفید خرما خشک بهره‌مند شود.

جمع بندی

در این مقاله از جواهر سیاه دانستیم از خرما، فرآورده‌های زیادی تهیه می‌شود که یکی از آن‌ها چیپس خرما نام دارد. چیپس خرما، تکه‌های کوچک و برش خرده نازک خرما هستند که با دارچین، زنجبیل، آرد، کاکائو و چاشنی‌های دیگر طعم دار می‌شود. ارزش غذایی خرما تکه تکه شده به خاطر ویتامین، پروتئین، کلسیم، پتاسیم، آنتی اکسیدان، آهن و فیبر موجود در آن بالا است. در خواص چیپس خرما، تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت دستگاه گوارش و فواید درمانی مثل تقویت مغز، تقویت انرژی، کنترل حساسیت فصلی، جوان‌سازی پوست و سلامت مو وجود دارد. از این خرما می‌توان به عنوان یک وعده غذایی کامل و به جای قند و شکر سفید استفاده نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

در این مقاله می‌خوانید: