خواص خرما برای کبد چرب

خواص خرما برای کبد چرب

یکی از بیماری‌های شایع این روزها، کبد چرب است. وجود مقدار کمی چربی در کبد طبیعی است اما اگر میزان چربی بیشتر از 5 تا 10 درصد از وزن کبد شود، به بیماری کبد چرب مبتلا می‌شوید. کبد چرب را بیماری خاموش هم می‌نامند که گاهی بدون علامت رخ می‌دهد. در کنار درمان‌های دارویی، داشتن یک رژیم غذایی مناسب هم به درمان کبد چرب کمک می‌کند. بنا به گفته برخی از متخصصان طب سنتی، مصرف خرما به میزان مصرف مجاز، می‌تواند به بهبود بیماری کبد چرب کمک کند. در این مطلب ما در مورد تاثیر خرما بر درمان کبد چرب و همچنین اینکه مصرف خرما برای چه افرادی مضر است و موضوعاتی دیگر صحبت می‌کنیم.

خرما قاتل کبد چرب

یکی از میوه‌های کوچک، شیرین و خوشمزه، خرما است. خرما حاوی مواد معدنی و مغذی بسیاری است که برای درمان بیماری‌ها و تقویت بدن مفید است. یکی از بیماری‌هایی که خرما به درمان آن کمک می‌کند، بیماری کبد چرب است. در این رابطه نظرها و اما و اگرهای زیادی وجود دارد. زیرا برخی از افراد معتقدند شیرینی و کربوهیدرات بالا و درصد چربی موجود در خرما، کبد چرب را تشدید می‌کند. در مقابل هستند افرادی که آنتی‌اکسیدان موجود در خرما را برای کبد چرب مفید می‌دانند. در بین خرماهای موجود، خرما کبکاب یکی از خرماهای مفید در درمان کبد چرب است. در ادامه ما به تاثیر خرما در درمان کبد چرب و همچنین معایب خواص خرما برای کبد چرب را بیان می‌کنیم.

خواص خرما برای کبد چرب

در مطالب قبلی در مورد خواص بی‌نظیر و فراوان خرما صحبت کردیم. مصرف خرما هم مانند هر ماده غذایی دیگر باید به اندازه مجاز و مشخص مصرف شود تا بیشترین تاثیر را روی سلامتی داشته باشد. در ادامه با هم می‌بینیم که خرما چطور و با چه ویژگی‌هایی می‌تواند در درمان کبد چرب موثر باشد.

  • خواص خرما برای کبد چرب: افزایش انرژی بدن بدون جذب کلسترول با انواع خرما

یکی از عوامل موثر در بروز و ابتلا به کبد چرب، کلسترول و چربی است. خرما در کنار پرانرژی و مقوی بودن، سرشار از ویتامین و پروتئین است و به خاطر چربی کمی که دارد، به کاهش کلسترول که عامل اصلی ابتلا به کبد چرب است، کمک زیادی می‌کند. در میان انواع خرما، خرما خاصویی در کنار طعم و ارزش غذایی بالا، در زمینه افزایش انرژی بدون جذب کلسترول، توصیه می‌شود.

  • خواص خرما برای کبد چرب: پاک‌سازی کبد با خرما

یکی از عواملی که به درمان کبد چرب کمک می‌کند، پاک‌سازی آن است. یکی از فواید و نقش‌های خرما، پاک‌سازی کبد است که این امر با وجود مقدار زیادی مواد معدنی و پتاسیم موجود در خرما، رخ می‌دهد. این ویژگی خرما به دفع سموم و فلزات سنگین از کبد کمک می‌کند.

  • خواص خرما برای کبد چرب کمک به کاهش وزن

یکی از راه‌های توصیه شده در درمان کبد چرب، کاهش وزن است. خرما هم به خاطر دارا بودن فیبر فراوان، به فرآیند هضم سرعت بخشیده و با کاهش مواد جذب شده در سیستم گوارش، به کاهش وزن کمک می‌کند. خرما همچنین به دلیل اینکه حاوی قند طبیعی است، می‌تواند جایگزین مناسبی برای انواع قند و شیرینی‌جات و میان‌وعده‌های سرشار از کلسترول باشد. حذف قند و شیرینی مصنوعی در نهایت به کاهش وزن کمک می‌کند.

  • کاهش تولید چربی ناشی از تجمع قند

یکی دیگر از خواص خرما برای کبد چرب کاهش تولید  چربی است در کنار چربی، افزایش قند خون هم به تولید چربی و چرب شدن کبد منجر می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که عملکرد یا ترشح انسولین اشتباه رخ دهد. در این حالت قندها تجمع یافته و در نهایت به چربی تبدیل می‌شوند. برای اینکه جلوی این اتفاق را بگیریم باید از مواد غذایی حاوی منگنز استفاده کنیم تا عملکرد غده پانکراس و ترشح انسولین، تقویت شود. انسولین همچنین موجب ترشح آنزیم‌های تجزیه کننده پروتئین و چربی شده و در نتیجه به درمان کبد چرب کمک می‌کند. خرما هم چون حاوی منگنز است می‌تواند در این زمینه به درمان کبد چرب کمک کند.

خرما برای کبد چرب

  • کاهش احتمال به اختلال کبد چرب

یکی از مواد معدنی که به تنظیم قند و فشار خون کمک می‌کند، منیزیم است که یکی از ترکیبات خرما نیز هست. همچنین کمبود منیزیم منجر به بروز اختلالات کبدی و کلیوی می‌شود. بنابراین با قرار دادن خرما در رژیم غذایی از بروز این اختلالات جلوگیری خواهید کرد.

  • کاهش التهاب ناشی از کبد چرب

یکی از عوارض ابتلا به کبد چرب، التهاب در بدن است. برای رفع این التهابات گنجاندن مواد غذایی سرشار از آنتی‌اکسیدان به رژیم غذایی لازم و ضروری است. یکی از خواص خرما، وجود آنتی‌اکسیدان در آن است که اگر در رژیم غذایی فرد مبتلا به کبد چرب قرار گیرد، به کاهش التهاب کمک کرده و عوارض آن را هم کاهش می‌دهد. از مهمترین خواص خرما برای کبد چرب کاهش التهاب ان است.

چه افرادی باید در خوردن خرما احتیاط کنند؟

درست است که خواص خرما برای کبد چرب بسیار زیاد است اما اما خوردن آن برای همه مفید نیست و برخی افراد باید در خوردن خرما، احتیاط کنند. خوردن خرما برای افراد مبتلا به دیابت، سندرم متابولیک، بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین افراد مبتلا به تبخال توصیه نمی‌شود. از آنجایی‌که خرما حاوی قند است، افراد مبتلا به دیابت روزانه مجاز به خوردن 2 عدد خرما هستند. همچنین از آنجایی‌که منشا بروز تبخال ویروس است، چون خرما قند خون را بالا برده و زمینه رشد ویروس را فراهم می‌کند، از این رو افراد مبتلا به تبخال هم نباید خرما مصرف کنند.

نحوه مصرف خواص خرما برای کبد چرب

در کنار میزان استفاده، نوع و ترکیب خرما هم در درمان کبد چرب، اهمیت دارد. بهترین حالت خرما برای درمان کبد چرب، مصرف سرکه خرما است. سرکه خرما طبعی گرم داشته و بیشتر از خرمای تازه حاوی آنتی‌باکتریال است و به همین دلیل در درمان کبد چرب موثرتر است. همچنین سرکه خرما به دفع سموم از کبد و روده کمک کرده که باز هم برای درمان کبد چرب مفید است.

معایب خرما برای کبد چرب

خرما مفید است اما تاثیر مثبت آن زمانی مشخص می‌شود که آن را به اندازه مصرف کرد. میزان استفاده از خرما، تاثیری مثبت یا برعکس روی کبد خواهد گذاشت. زیرا مصرف بیش از حد خرما، قند خون را بالا برده و موجب تجمع گلوکز و تولید چربی می‌شود که در نهایت به کبد و طهال آسیب می‌رساند. همچنین افزایش قند خون، فشار خون را هم افزایش داده و در صورتی‌که فرد بیماری‌های زمینه‌ای مثل دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی و سندرم متابولیک داشته باشد، خطرات زیادی او را تهدید خواهد کرد. بنابراین خرما را هم مانند هر ماده غذایی دیگری باید به اندازه مصرف کرد.

تاثیر فرآورده‌های و خواص خرما برای کبد چرب

در کنار خواص خرما برای کبد چرب ، فرآورده‌های آن از جمله سرکه خرما، حبه یا قند خرما و هسته خرما هم در درمان کبد چرب موثر هستند. که در ادامه خاصیت هر کدام را بیان می‌کنیم.

  • سرکه خرما: سرکه خرما در کاهش التهاب و اثرات کبد چرب، موثر است. سرکه خرما طبعی گرم داشته و تاثیر زیادی در درمان چربی خون و کبد چرب را دارد. سرکه خرما حاوی آنتی‌باکتریال بوده و تاثیرات زیر را دارد:
  • کمک به دفع سموم و کاهش چربی و کلسترول خون
  • موثر در درمان صفرا و سودا
  • دفع باکتری‌های مضر معده و روده
  • مفید در درمان ترش کردن معده
  • مفید در درمان کبد چرب و کاهش چربی خون
  • از بین برنده بوی بد دهان
  • کنترل فشار خون و همچنین رقیق کننده خون
  • حبه خرما یا قند خرما: خرمای شکلاتی و حبه خرما به دلیل ترکیبات خود گزینه مناسبی برای درمان کبد چرب نیستند و مصرف زیاد آن‌ها توصیه نمی‌شود. همچنین زمان مصرف خرما هم در تاثیرگذاری آن نقش دارد. بهترین زمان مصرف خرما برای کسب انرژی و جلوگیری از کبد چرب، ابتدای صبح است.
  • هسته خرما و کبد چرب: از هسته خرما برای درمان سنگ کلیه و کیسه صفرا استفاده می‌شود. هسته خرما حاوی آمینواسید، فیبرهای مفید و اسید اگزالیک است که برای سیستم گوارش و همچنین کاهش وزن مفید است. همچنین آرد هسته خرما هم در کاهش وزن بسیار مفید است. آرد هسته خرما میزان سوخت کالری را دو برابر کرده و گزینه مناسبی برای افراد دیابتی است؛ زیرا قند خون را کنترل کرده و همچنین در درمان ریزش مو و موخوره هم مفید است.

در این محتوا از خواص خرما برای کبد چرب صحبت کردیم و همچنین از اینکه خرما با کاهش وزن، کاهش کلسترول خون، پاکسازی کبد و … به درمان کبد چرب کمک می‌کند. در این مطلب اشاره کردیم که خرما برای همه خوب نیست و افراد مبتلا به دیابت باید به تعداد محدود خرما مصرف کنند. در پایان هم در مورد تاثیر محصولات جانبی خرما نظیر قند، سرکه و هسته خرما در درمان کبد چرب صحبت کردیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

در این مقاله می‌خوانید: