انواع خرمای پیارم

آشنایی با انواع خرما پیارم + بررسی خواص و ویژگی

خرما ماده غذاییست که انواع مختلفی دارد. هر کدام از انواع خرما، خواص ویژه و منحصربه‌فردی دارند. خرماهای مختلف نه تنها به لحاظ ظاهری، بلکه از نظر طعم، خاصیت و ویژگی و حتی محل کاشت با هم تفاوت دارند. خرما پیارم یکی از گران‌ترین و لوکس‌ترین خرماهای موجود در ایران است. پیارم خرمایی گوشتی بوده و طعمی شیرین دارد. خرمای پیارم نه تنها در ایران بلکه در کشورهای اروپایی هم طرفداران خودش را دارد.

مشخصات خرما پیارم

خرما پیارم یکی از خرماهای صادراتی ایران است که خواستگاه اصلی آن به شهر حاجی‌آباد استان هرمزگان برمی‌گردد. پیارم پوستی نازک و بافتی نرم داشته و بسیار خوش‌طعم و خوشمزه است. طبع خرمای پیارم گرم بوده و جزو خرماهای نیمه‌خشک به حساب می‌آید. ظاهر زیبای این خرما آن را به یک خرمای مجلسی و صادراتی تبدیل کرده است. در ادامه مطلب هم هر آنچه در مورد این انواع خرما پیارم باید بدانید را بیان می‌کنیم.

جدول معرفی انواع خرما پیارم

در جدول زیر انواع خرما پیارم را معرفی کردیم و در ادامه آن‌ها را مفصل توضیح می‌دهیم.

بررسی انواع خرما براساس پارامتر های مختلف  مشخصات 
انواع خرما پیارم بر اساس منطقه پیارم هرمزگان –        دارای طعمی تند و خاص

–        ماندگاری بالا

پیارم حاجی‌آباد –        ظاهری باریک و کشیده

–        کم شیره یا بدون شیره

–        طعمی دلچسب و خرمایی مرغوب

پیارم برآفتاب –        کیفیت بالا و درجه یک

–        مناسب بازار داخلی و خارجی

پیارم دهستان –        دارای رنگی قهوه‌ای تیره

–        دارای گوشتی نرم و کم شیره

پیارم سیستان و بلوچستان –        بافتی نرم و طعمی لذیذ

–        دارای قدی کشیده و پوست نازک

پیارم جهرم –        دارای اندازه‌ای درشت و ظاهری مجلسی

–        تقریبا گران‌تر و مناسب صادرات

–        بافتی پرگوشت و هسته‌ای کوچک

پیارم بوشهر –        طعمی شیرین و کیفیتی بالا

–        پوستی نازک و سایزی درشت

پیارم خوزستان –        خرمایی از نوع نیمه خشک

–        دارای ماندگاری بالا

انواع خرما پیارم بر اساس کیفیت پیارم ارزان یا پستایی –        اندازه‌ای متوسط رو به کوچک – رنگ قهوه‌ای روشن

–         ارزان‌تر و دارای طعمی شیرین

پیارم سلکت – اندازه 3 تا 5 سانتی‌متر

– دارای طیف رنگی بین قهوه‌ای کم‌رنگ تا قهوه‌ای پررنگ

پیارم سوپر سلکت –        بهترین نوع خرما پیارم

–         رنگ قهوه‌ تیره رو به مشکی

–        اندازه سه و نیم تا 5 سانتی‌مترو مخصوص صادرات

پیارم معمولی –        دارای اندازه‌ای معمولی در مقایسه با سلکت و سوپرسلکت

–         دارای رنگ قهوه‌ای کم‌رنگ

پیارم بدون هسته –        رنگ قهوه‌ای روشن

–         از نظر کیفیت در رده پستایی و معمولی

انواع خرما پیارم بر اساس ظاهر پیارم طلایی –        خرمایی لوکس و دارای طعمی شبیه پیارم مشکی

–        قیمتی کمتر از پیارم مشکی

پیارم مشکی –        دارای رنگی تیره و مشکی و طعمی خاص

–        شناخته شده به‌عنوان خرمای خاص حاجی‌آباد

چنانچه قصد دارید تا با به طور کامل با خرما پیارم آشنا شوید توصیه میکنیم بلاگ” خرما پیارم چیست؟ را مطالعه کنید.

انواع خرما پیارم

خرمای پیارم را بر اساس جنبه‌های مختلفی دسته‌بندی می‌کنند. منطقه تولید، کیفیت و ظاهر برخی از انواع دسته‌بندی‌های خرما پیارم هستند. برای اینکه بتوانید بهترین خرمای پیارم را انتخاب کنید، بهتر است با این دسته‌بندی‌ها آشنا شوید. در ادامه ما آن‌ها را بیان کردیم.

انواع خرما پیارم از نظر منطقه تولید

خواستگاه و محل اصلی رشد خرمای پیارم در ایران، شهرستان حاجی‌آباد استان هرمزگان است. نخل پیارم در برابر شوری خاک و آب، تغییرات دما و … بسیار مقاوم بوده و آسیب نمی‌بیند. به همین دلیل بیشترین سطح زیر کشت خرما در حاجی‌آباد به خرمای پیارم اختصاص یافته است. همچنین در بسیاری از روستاهای حاجی‌آباد از جمله گهکم، گنج، درآگاه، معدنوئیه، نیزار، سیدجوذر، شهدادی، سرچاهان، برآفتاب، دهستان بالا و پایین و … نیز خرمای پیارم کشت می‌شود. مناطقی از استان‌هایی مانند خوزستان، جهرم و بوشهر، سیستان و بلوچستان نیز به کشت خرمای پیارم می‌پردازند. اما این نکته حائز اهمیت است که خرمای همه این مناطق کیفیت یکسانی نداشته و با هم تفاوت دارد. خرمای پیارم به دلیل ارزش غذایی بالا، اندازه بزرگ و طعم خوب تقاضای صادرات برای آن زیاد است و همچنین در مقایسه با سایر خرماها قیمت بالاتری هم دارد. هر کدام از خرماهای پیارم مناطق مختلف، قیمت و کیفیت متفاوتی دارند. به همین دلیل نوعی دسته‌بندی دیگر بر اساس منطقه تولید هم وجود دارد که در ادامه آن‌ها را بیان می‌کنیم:

  • خرما پیارم حاجی آباد: همان‌طور که اشاره کردیم خواستگاه اصلی پیارم، حاجی‌آباد است. پیارم حاجی‌آباد، باریک و کشیده بوده و با طعمی دلچسب و لذیذ، از مرغوب‌ترین خرماهای ایران محسوب می‌شود. این خرما کم شیره یا بدون شیره است، پس اگر طرفدار خرمای بدون شیره هستید، پیارم حاجی‌آباد را انتخاب کرده و از طعم آن لذت ببرید.
  • خرما پیارم بوشهر: بخشی از نخلستان‌های بوشهر هم به کشت پیارم اختصاص یافته است که این خرما را پیارم بوشهر می‌نامند. این خرما اندازه‌ای درشت داشته و پوست نازکی دارد. طعم شیرین و منحصربه‌فرد آن پیارم بوشهر را پرطرفدار کرده است. این خرما نیز به کشورهای حوزه خلیج فارس صادر می‌شود.
  • خرمای پیارم جهرم: در شهرستان جهرم نوعی پیارم کشت می‌شود که به آن پیارم جهرم می‌گویند. این خرما به خاطر سایز درشت خود ظاهری شیک و مجلسی دارد. بافتی پرگوشت و هسته‌ای کوچک، این خرمای ارزشمند و گران‌بها را مناسب صادرات قرار داده است.
  • خرمای پیارم دهستان: پیارم شهرستان دهستان رنگی قهوه‎‌ای تیره دارد. گوشت نرم، بافتی چسبناک و همچنین کم شیره بودن برخی از ویژگی‌های پیارم دهستان هستند.
  • خرما پیارم سیستان و بلوچستان: نوعی از خرمای پیارم در استان سیستان و بلوچستان کشت می‌شود. این مدل پیارم قدی کشیده و پوستی نازک داشته و همچنین چون خیلی سفت نیست و بافتی نرم و خوشمزه دارد، طرفداران زیادی دارد.
  • خرما پیارم خوزستان: در خوزستان اواخر مرداد و اوایل شهریور خرمایی برداشت می‌شود که به آن پیارم خوزستان می‌گویند. چون نخل پیارم در برابر شوری مقاومت بالایی دارد، بیشتر نخلستان‌های خوزستان زیر کشت پیارم است. ماندگاری این خرما نیز بالاست.
  • خرما پیارم هرمزگان: پیارم کشت شده در هرمزگان، طعمی تند و خاص دارد. اگر می‌خواهید پیارم را مدت زمان زیادی نگه دارید، پیارم هرمزگان را تهیه کنید زیرا در زمان نگهداری طولانی، کیفیت آن تغییر نمی‌کند.
  • خرما پیارم برآفتاب: پیارم برآفتاب در روستای برآفتاب کشت می‌شود. کیفیت بالا و طعم بی‌نظیر، این خرمای درجه یک را در بازارهای داخلی و خارجی پرطرفدار کرده است.

انواع خرما پیارم

انواع خرما پیارم بر اساس کیفیت

یکی دیگر از ویژگی‌هایی که خرما را بر اساس آن دسته‌بندی می‌کنند، کیفیت آن‌هاست. زیرا پس از برداشت محصول، کارخانه‌های مختلفی با نام‌های مختلف آن را دسته‌بندی و سورت‌بندی می‌کنند. هنگام خرید پیارم حواستان باشد که هر چه خرما تیره‌تر بوده و ابعاد بزرگ‌تری داشته باشد، کیفیت آن هم بالاتر است که به دنبال آن قیمت بیشتری هم دارد. در ادامه انواع خرمای پیارم را بر اساس کیفیت و درجه کیفی بیان می‌کنیم:

  • خرما پیارم ارزان: پیارم ارزان یا پستایی ظاهری متوسط رو به کوچک داشته و به رنگ قهوه‌ای کم‌رنگ است. گوشت این خرما کمتر بوده، اما طعمی شیرین و لذیذ دارد. این مدل پیارم در مقایسه با بقیه مدل‌ها، قیمت پایین‌تری دارد.
  • خرما پیارم بی هسته: پیارم بی‌هسته به خاطر شرایطی که هنگام گرده افشانی آن اتفاق می‌افتد، بدون هسته تولید می‌شود. محلی‌ها به خرما پیارم بی هسته، منگ می‌گویند. رنگ این مدل پیارم قهوه‌ای روشن بوده و از نظر کیفیت و طعم در سطح پیارم ارزان یا معمولی قرار می‌گیرد.
  • خرما پیارم معمولی: پیارم معمولی مانند نامش معمولی بوده یعنی از نظر اندازه در مقایسه با سایر پیارم‌ها، کوچک‌تر است. رنگ پیارم معمولی قهوه‌ای کم‌رنگ است.
  • خرما پیارم سلکت: پیارم‌های انتخاب شده و دست‌چین شده در این دسته جای می‌گیرند. خرماهایی که بین 3 تا 5 سانتی‌متر طول دارند. رنگ آن‌ها بین قهوه‌ای کم‌رنگ تا پررنگ بوده و طعمی شیرین و ملایم دارند. پیارم سلکت علاوه بر بازار داخلی به خارج هم صادر می‌شود.
  • خرما پیارم سوپر سلکت: بهترین نوع خرما پیارم، سوپر سلکت است که بین 3 و نیم تا 5 سانتی‌متر طول دارد. رنگ این خرما قهوه‌ای تیره متمایل به مشکی بوده و قسمت زیادی از این خرما به کشورهای دیگر صادر می‌شود.

انواع خرما پیارم از نظر ظاهر

حالا که با توجه به خواص و طعم فوق‌العاده پیارم، تصمیم به خرید آن گرفتید، بهتر است با شناخت خواص ظاهری آن، انتخاب بهتری داشته باشید. خرمای پیارم در دو رنگ در بازار موجود است. که البته هر رنگ آن دارای خواص بی‌شماری است.

  • خرما پیارم مشکی: پیارم مشکی یا تیره‌رنگ به‌عنوان خرمای خاص حاجی‌آباد معروف است. این خرما طعمی قوی داشته و به محض در دهان گذاشتن، مانند قند آب می‌شود.
  • خرما پیارم طلایی: منطقه کشت و همچنین سن پایین نخل، رنگ این مدل پیارم را طلایی کرده است. طعم این مدل خرما از پیارم مشکی چیزی کم ندارد. این خرمای پیارم هم لوکس بوده و تولید آن بسیار محدود است. قیمت پیارم طلایی از پیارم مشکی کمتر است.

خواص انواع خرما پیارم

این مدل از جواهر سیاه هم سرشار از انواع مواد مغذی و خواص متعدد است. در ادامه برخی از ارزش‌های غذایی پیارم را بیان می‌کنیم:

  • کمک به کنترل قند خون: این خرما در کنار طعمی شیرین، شاخص گلیسمی پایینی داشته و همچنین فیبر موجود در آن، به کاهش سرعت جذب قند خون کمک می‌کند. پیارم با تنظیم قند خون، به افراد دیابتی نوع 2 کمک می‌کند.
  • انرژی‌زا: پیارم سرشار از فیبر بوده که به کنترل اشتها و احساس سیری کمک می‌کند. قندهای طبیعی مانند فروکتوز و گلوکز هم به تامین سریع انرژی بدن کمک می‌کنند.
  • کمک به سلامت دستگاه گوارش: فیبر موجود در پیارم، از بروز یبوست جلوگیری کرده و به عملکرد صحیح دستگاه گوارش کمک می‌کند.
  • کمک به سلامت دهان و دندان: این خرما حاوی فلوراید بوده که مانع پوسیدگی دندان شده و از خشکی و بوی بد دهان جلوگیری می‌کند.
  • پیشگیری از ابتلا به آلزایمر: آنتی‌اکسیدان موجود در خرما، از آسیب سلول‌های مغزی جلوگیری کرده و خطر ابتلا به آلزایمر را کاهش می‌دهد.
  • کاهش کلسترول: باز هم تاثیر فیبر موجود در خرما، کلسترول بد خون (LDL) را کاهش داده و همچنین پتاسیم موجود در آن فشار خون را تنظیم می‌کند.
  • جایگزینی مناسب برای انواع مکمل: خرمای پیارم سرشار از انواع ویتامین، مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، پتاسیم و ویتامین B است. که مصرف آن می‌تواند کمبود این مواد مغذی را در بدن برطرف کرده و به سلامت بدن کمک کند.

در کنار خواصی که در بالا به آن‌ها اشاره کردیم، خرمای پیارم چون ماده غذایی پر ارزشی محسوب می‌شود به افزایش شادابی و نشاط، تقویت سیستم ایمنی بدن، سلامت قلب و … هم کمک می‌کند.

کاشت و تولید خرما پیارم

خواستگاه و منطقه اصلی که خرمای پیارم در آن کاشت می‌شود، حاجی‌آباد هرمزگان است. برای کاشت و تولید خرمای پیارم باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  • پاکسازی زمین: ابتدا باید زمین مورد نظر را از هر گونه بیماری و آلودگی پاکسازی کرد. هر گونه تنه درختان و باقیمانده گیاهان را باید از زمین خارج کرد.
  • هم سطح کردن زمین: اگر مرحله پاکسازی زمین را به خوبی انجام دهید، تسطیح زمین کار آسانی خواهد بود.
  • انتخاب سیستم آبیاری: سیستم آبیاری را باید بر اساس شرایط آب و هوایی منطقه و بودجه اقتصادی‌تان انتخاب کنید. حواستان باشد که شیارهای آبیاری و کانال‌کشی را به درستی انجام دهید تا علف هرزی در آنجا نروید.

حال که با آماده‌سازی زمین آشنا شدید، باید نهال خرمای پیارم را آماده کنید. آماده کردن نهال به سه روش پاجوش، کشت بافتی، بافتی گلدانی و خزانه‌ای صورت می‌گیرد.

  • نهال پاجوش: ابتدا نخلستان را آبیاری کرده و برگ‌های اضافه را هرس کرده، سپس چند برگ خوب اطراف جوانه مرکزی نگه داشته و برگ‌های بیرونی را حذف کنید. حواستان باشد که سمت صاف به سمت پاجوش و سمت مورب درخت به سمت نخل مادر قرار گیرد.
  • نهال کشت بافتی: در این روش هر بوته در گلدان‌های کیسه‌ای جدا قرار می‌گیرد.
  • نهال کشت بافتی خزانه‌ای: گاهی بین زمان کشت، رشد و خروج ریشه‌ها، فاصله می‌افتد. زمانی که گیاه دچار آسیب شده باشد و نتواند به‌طور طبیعی رشد کند، از روش خزانه‌ای استفاده می‌شود. این روش به این صورت است که گیاه آسیب دیده را در محیط بسته و به شکل خزانه سایه‌دار قرار داده و با مراقبت‌های ویژه از جمله کوددهی و حفاظت، گیاه را به رشد مناسب برسانید. این مطالبی که عنوان کردیم برای کشاورزان و نخل‌داران عزیز قابل استفاده بود.

جمع بندی

در این مطلب به معرفی یکی از خرماهای معروف و خوشمزه ایرانی، به نام خرما پیارم پرداختیم. دانستیم که این نوع خرما بر اساس کیفیت، منطقه کشت شده و ظاهر به انواع مختلفی تقسیم می‌شود. در پایان هم با خواص و ویژگی‌های بی اندازه آن از جمله کنترل فشار و قند خون، جلوگیری از آلزایمر، کمک به سلامت دستگاه گوارش و … آشنا شدیم و مطمئن شدیم که باید پیارم را وارد رژیم غذایی‌مان کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

در این مقاله می‌خوانید: