خرما خارک چیست؟

خرما خارک چیست؟ (بررسی کامل خرما نارس)

خرما خارک چیست؟ در پاسخ به این سوال باید گفت خرما خارک، میوه نارس درخت نخل با مزه‌ای شیرین است. این خرما بهترین گزینه برای مصرف روزانه خواهد بود. خرما خارک با کم‌ترین مقدار قند و کالری، جایگزین مناسبی برای شکر سفید است و فواید زیادی دارد. این خرما علاوه بر ارتقاء عملکرد سیستم عصبی و گوارشی به سلامت پوست و مو کمک کرده و باروری را حفظ می‌کند. خرما خاک انرژی‌بخش بوده و در پیشگیری از برخی سرطان‌ها مؤثر است. در این مقاله قصد داریم جدیدترین اطلاعات درباره خرما خارک را در اختیارتان قرار دهیم؛ پس اگر تا به امروز از این خرما استفاده می‌کردید اما شناخت چندانی درباره آن نداشتید با ما همراه باشید.

خرما خارک(نارس) چیست؟

خرما خارک چیست؟ در پاسخ  به چیستی خرما خارک باید گفت خرما خارک به معنی خرمای نرسیده  می‌دهد و حتی با نام «خرمای نرسیده» معروف‌تر است. خرمای خارک نوعی میوه از درخت خرماست که وقتی برسد، رنگ زرد و نارنجی دارد و به دلیل مواد «تانن» طعمش ترش است. اغلب افراد این طعم را دوست ندارند. در حقیقت مواد تانن در این خرما از آفت‌زدگی جلوگیری می‌کنند. فصل خرما خارک حدوداً از ۲۰ تیرماه شروع می‌شود و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد. خرمای خارک به دلیل قند پایینش برای بیماران دیابتی مفید است. پیشنهاد می‌شود این خرما را قبل از مصرف به‌طور کامل بشویید؛ زیرا ممکن است میکروب‌ها، گرد و خاک، فضولات پرندگان و حشرات را جذب کرده باشد.

ارزش غذایی خرما خارک چیست؟

خرما خارک تفاوت زیادی با دیگر خرما‌ها ندارد و حتی برای بیماران دیابت هم مناسب است؛ زیرا همان طور که در بالا اشاره کردیم میزان قند آن پایین است. آنزیم پلی‌گالاکتروناز در رشد خرما نقش دارد و خواص آن توسط متخصصان تأیید شده است. کالری خرما خارک کم‌تر از خرما‌های رسیده هست و به‌طور حدودی ۱۴۲ کالری در هر ۸۰ گرم دارد؛ در حالی که کالری خرمای رسیده به حدود ۲۳۰ کالری می‌رسد.

ارزش غذایی خرما خارک چیست؟

طبع خرما خارک چیست؟

طبع خرما خارک تازه بر عکس خرما‌ی رسیده «گرم و ‌تر» است. این خرما رطوبت بیشتر و قند کم‌تری دارد. خرما خارک برای کسانی که از سردی مزاج رنج می‌برند عالی است و نه تنها آن‌ها بلکه تمام افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.

آشنایی با خواص خارک خرما:

خرما خارک سلامت بدن و عملکرد اندام‌ها را تقویت می‌کند. خواص خرما بسیار متنوع است و از بهبود قدرت بینایی و شنوایی گرفته تا تقویت استخوان‌ها و ترمیم بافت‌های آسیب‌دیده را شامل می‌شود. خارک تا خرما می‌تواند از ابتلا به سرطان‌های معده و روده جلوگیری کند، زایمان طبیعی را تسهیل ببخشد و تورم پلک‌ها را کاهش دهد؛ حتی به درمان برخی از بیماری‌ها کمک کند.

  • خواص خرما خارک در بارداری:

شرایط فیزیولوژیکی در دوران بارداری به شدت تغییر می‌کند و خانم‌های باردار در این بازه زمانی از کاهش هموگلوبین گرفته تا افزایش قند خون و وزن را تجربه می‌کنند. خواص ارزشمند خرما خارک باعث می‌شود که مصرف آن برای زنان باردار خوب باشد و نه تنها بهبود مشکل کمبود آهن را تضمین کند بلکه انرژی لازم برای انجام کار‌های مختلف را به آن‌ها بدهد. مصرف این نوع از انواع خرما به کنترل قند خون و جلوگیری از دیابت بارداری کمک می‌کند. مواد مغذی موجود در خرما مانند آهن و فولات برای سلامتی جنین بسیار حیاتی است و به رشد و بهبود عملکرد اندام‌های جنین کمک می‌کند.

  •  خواص خرما خارک چیست؟ آیا برای لاغری مناسب است؟

خرما خارک دارای مقدار کمی کالری است و برای کاهش وزن بسیار مناسب است. همانطور که می‌دانید خرمای خارک در هر ۸۰ گرم، ۱۴۲ کالری دارد و انتخاب عالی برای صبحانه است. این خرما با کالری کم و مزایای سلامتی متعددش، گزینه مناسبی برای افرادی است که به دنبال رژیم غذایی سالم و متنوع هستند؛ اما برای دستیابی به نتایج بهتر در کنترل وزن یا مدیریت دیابت توصیه می‌کنیم با یک متخصص تغذیه یا پزشک هم مشورت کنید.

  •  خواص خارک خرما برای افراد دیابتی:

مصرف خرما خارک برای افراد دیابتی باید به‌دقت مدیریت شود. این افراد باید به میزان مصرف کربوهیدرات و قند‌شان توجه کنند. خرما خارک به دلیل فیبر، پتاسیم، و عناصر معدنی مفیدش می‌تواند جایگزین مناسبی برای قند ساده باشد؛ اما میزان مصرف آن برای هر فرد، بستگی به شرایط مخصوص خودش دارد و بهتر است با پزشک هم در این زمینه مشورت شود.

خرما خارک علاوه بر این که یک منبع انرژی طبیعی است دارای مزایایی مانند کاهش خطر اختلالات گلوکز خونی به دلیل فیبر‌های مؤثر و تأمین انرژی برای فعالیت‌های روزانه باشد.

خواص خرما خارک چیست؟

  •  افزایش انرژی بدن و عضله‌سازی

خارک درخت خرما همانند سایر خرما‌ها دارای قند طبیعی است که بلافاصله پس از مصرف جذب بدن می‌شود و انرژی بیشتری تولید می‌کند. این خرما به‌دلیل پروتئین‌هایی که دارد برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند یا به عضله‌سازی فکر می‌کنند عالی است. علاوه بر این، یکی از مزایای خاص خرمای خارک برای عضلات این است که به دلیل مواد معدنی درونش به رفع گرفتگی عضلات کمک می‌کند.

  • تقویت عملکرد دستگاه گوارش

خرمای خارک سرشار از فیبر است و می‌تواند به بهبود عملکرد گوارش و جلوگیری از یبوست کمک کند. این فیبر‌ها باعث هضم بهتر مواد غذایی می‌شوند و افرادی که مشکلاتی مانند یبوست دارند، می‌توانند با مصرف خرمای خارک مشکلشان را رفع کنند؛ همچنین افرادی که دچار سوزش معده یا نفخ هستند هم با مصرف این خرما حال بهتری پیدا می‌کنند.

  •  بهبود پوست و مو

مصرف ویتامین‌های گروه B به بهبود سلامتی پوست و مو کمک می‌کند. خارک درخت خرما به خاطر اینکه دارای مقدار زیادی ویتامین B6 است، می‌تواند در پیشگیری از ریزش مو مؤثر باشد؛ همچنین، باعث افزایش شفافیت پوست شود و به آن درخشندگی بیشتری ببخشد.

بهبود پوست و مو

زمان مصرف خرما خارک (نارس) چیست؟

پیشنهاد می‌شود خرما را در مرحله خارک مصرف کنید؛ زیرا در این زمان رطوبت آن تا ۳۰ درصد کاهش می‌یابد. مرحله خارک انتخاب بهتری است؛ چرا که در مقایسه با مرحله رطب، رطوبت آن کم‌تر از ۳۵ درصد است. اساساً مصرف خرما در مراحل اولیه کیمری کم‌تر است؛ زیرا در آن زمان حدود ۵۰ درصد آب دارد و بافتش ترد است، همچنین آنزیم‌های مهم آن برای تجزیه دیواره‌های سلولی هنوز به‌طور کامل فعال نشدند.

نحوه تشکیل و نگهداری خرما خارک چیست؟

مراحل رشد این خرما شامل کیمری، خارک و رطب است که در آن خرما از حالت سبز به رنگ قهوه‌ای تغییر می‌کند. با توجه به اینکه خرمای خارک کاملاً رسیده نیست؛ پس اغلب زرد رنگ بوده و در شکل خوشه‌ای آن را می‌بینید. این میوه براساس «نوع درخت خرما» شکل، رنگ و حتی مزه متفاوتی دارد. به جدول زیر نگاه کنید:

رنگ مزه طول شکل
خرما خارک شیخالی قرمز شیرین 3 تا 5 سانتی‌متر بیضی
خرما خارک برحی زرد شیرین 2 تا 3 سانتی‌متر گرد
خرما خارک حاج باقری زرد شیرین 3 تا 5 سانتی‌متر بیضی

 

نحوه تشکیل و نگهداری خرما خارک چیست؟

برای نگه‌داری این میوه باید آن را در یخچال بگذارید و دما را بین ۳ تا ۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. بهتر است پس از شستشو و خشک شدن، میوه‌ها را در یخچال قرار دهید. با این روش می‌توانید میوه‌ها را حدود دو هفته نگهداری کنید.

عوارض مصرف بیش از اندازه خرما خارک چیست؟

آیا خرما خارک عوارض دارد یا  عوارض خرما خارک چیست؟ مصرف متعادل خرما خرما خارک عواضی ندارد اما ممکن است مصرف بیش از حد خرما خارک به عوارض زیر منجر شود:

  1. افزایش وزن: خرما خارک حاوی مقدار قابل توجهی کالری است و مصرف زیاد آن می‌تواند به افزایش وزن منجر شود؛ به‌ویژه اگر با دیگر منابع غذایی مصرف شود.
  2. افزایش قند خون: مصرف بیش از حد خرما خارک ممکن است باعث افزایش قند خون در افراد دیابتی شود؛ بنابراین باید مقدار مصرفی تحت کنترل باشد.
  3. افزایش ریسک ابتلا به برخی از بیماری‌ها: مصرف بیش از حد خرما خارک ممکن است باعث افزایش ریسک برخی از بیماری‌ها شود.

مصرف هر مواد غذایی باید با مدیریت مناسب و در میزان مناسب باشد تا از عوارض جانبی جلوگیری شود. ضمنا افرادی که دارای بیماری خاصی هستند باید قبل از مصرف خرما خارک حتماً با پزشک مشورت کنند.

جمع‌بندی

در این مقاله فهمیدیم خرما خارک چیست. نوعی از  انواع خرما که میزان کالری و قند برای حفظ سلامت بدن بسیار خوب است. خرمای خارک و نارس با طعمی گس، متفاوت‌تر ازخرمای رسیده است. این خرما طبعی گرم و‌ تر دارد؛ بنابراین مصرف آن به بهبود وضعیت سلامت بدن کمک می‌کند. حالا انتخاب شما بین خرما خارک و سایر خرما‌ها چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

در این مقاله می‌خوانید: