خواص خرما برای لاغری

خواص خرما برای لاغری + کاهش وزن با خرما

این روزها بیشتر افراد جامعه به دنبال کاهش وزن و تناسب اندام هستند. رژیم‌های لاغری طرفداران زیادی پیدا کرده، اما بسیاری از آن‌ها اصولی و تخصصی نبوده و به جای کمک به کاهش وزن، فرد را دچار بیماری‌های متعدد می‌کند. رژیم غذایی لاغری شما باید سرشار از انواع مواد مغذی، معدنی و ویتامین باشد. خرما میوه‌ایست که ممکن است در نگاه اول و با توجه به قند و شیرینی که دارد، مناسب افزایش وزن به نظر بیاید؛ اما باید گفت اگر بدانید که خرما را چه زمانی و به چه تعدادی مصرف کنید، نه تنها سالم می‌مانید بلکه در مسیر کاهش وزن هم قرار می‌گیرید. البته باید این نکته را مدنظر داشته باشید که برای لاغری، باید چندین مورد را در کنار هم رعایت کنید، از جمله داشتن تحرک و ورزش در کنار یک رژیم غذایی مورد تایید و زیر نظر متخصص.

آیا خرما برای لاغری موثر است؟

احتمالا از اینکه بشنوید یک ماده غذایی شیرین و خوشمزه به لاغری کمک می‌کند، متعجب شوید. اما باید بگوییم که خرما می‌تواند در لاغری شما مفید و موثر باشد. این ماده غذایی با کنترل سطح کلسترول خون و چربی پایینی که دارد، در رژیم‌های لاغری جای می‌گیرد. همچنین وجود خواص خرما برای لاغری اسیدهای چرب غیراشباع، التهابات مرتبط با چاقی را کاهش داده و وزن را کنترل می‌کند. هر 100 گرم خرما حاوی 7 گرم فیبر است که فیبر هم به کاهش وزن کمک می‌کند. پس می‌توان گفت که وجود خرما در رژیم غذایی در کنار تامین مواد مغذی، به کاهش وزن هم کمک می‌کند. باز هم تاکید می‌کنیم اینکه چه تعداد و چه زمانی خرما را مصرف کنید تا روی کاهش وزن موثر باشد، باید زیر نظر متخصص تغذیه مشخص و تعیین شود.

جدول خواص خرما برای لاغری

خرما سرشار از انواع مواد مغذی بوده و این خاصیت‌ها آنقدر هستند که باید آن‌ها را در جدولی بیان کرد. بنابراین به‌طور خلاصه می‌توان ارزش غذایی خرما علاوه بر فیبر و مواد معدنی،  در 100 گرم آن را به‌صورت زیر بیان کرد:

پروتئین 81/1 گرم
چربی 15/0گرم
آب 32/21گرم
فیبر 7 گرم
قند 47/66 گرم
کلسیم 64 میلی‌گرم
پتاسیم 696 میلی‌گرم
منیزیم 54 میلی‌گرم
آهن 9/0 میلی‌گرم
ویتامین B6 25/0 میلی‌گرم

خواص خرما برای لاغری

تا به اینجا از تاثیر خرما روی لاغری صحبت کردیم. حال باید به این موضوع بپردازیم که مگر خرما حاوی چه مواد و ترکیباتی است که به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند. در ادامه برخی از این ویژگی‌ها و اینکه خرما از چه طریقی منجر به کاهش وزن می‌شود را بیان می‌کنیم.

خواص خرما برای لاغری و کنترل اشتها

فیبر موجود در خرما، بر کنترل اشتها تاثیر گذاشته و به افزایش حس سیری کمک می‌کند. در نتیجه حجم غذای مصرفی کاهش پیدا کرده و در نتیجه از افزایش وزن جلوگیری می‌کند.

خواص خرما برای لاغری و اسیدهای چرب غیراشباع بالا

اسیدهای چرب غیراشباع از نوع چربی‌های مفید بوده که به کاهش التهاب کمک می‌کنند. این التهابات به دلایلی چون سبک زندگی ناسالم، بیماری و مصرف غذای ناسالم ایجاد می‌شود که در نهایت منجر به چاقی و دیابت می‌شود. خرما چون حاوی اسیدهای چرب غیر اشباع است، با مصرف آن التهاب کاهش یافته و منجر به کاهش وزن هم می‌شود.

فیبر بالا

خرما غنی از فیبر است. حضور و وجود فیبر در رژیم غذایی لازم و ضروری است. فیبر با کمک به کاهش جذب غذا در روده بزرگ،  مدت زیادی شما را سیر نگه می‌دارد. فیبر همچنین از افزایش ناگهانی گلوکز خون جلوگیری می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های فیبر که به لاغری کمک می‌کند، بهبود فرآیند هضم و افزایش متابولیسم بدن است، زیرا به تولید اسیدهای چرب با زنجیر کوتاه که باکتری خوب روده است، کمک می‌کند.

پروتئین

خرما سرشار از پروتئین نیز هست. هر رژیم غذایی به میزان مشخصی از پروتئین نیاز دارد. چون پروتئین دیرهضم بوده و مدت زیادی در روده بزرگ می‌ماند، به فرد احساس سیری داده و در کنار آن به ساخت و ترمیم عضلات هم کمک می‌کند.

خاصیت آنتی‌اکسیدانی

حضور آنتی‌اکسیدان در رژیم غذایی واجب و ضروریست. زیرا به حذف رادیکال‌های مضر و کاهش استرس و التهاب کمک می‌کند. خرمای تازه نیزسرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی نظیر آنتوسیانین، فنولیک و کاروتنوئید بوده که به دفع سموم و افزایش متابولیسم و هضم غذا کمک کرده و در نهایت به کاهش وزن منجر می‌شود.

خرما چگونه به کاهش وزن کمک می‌کند؟

خرما خواص و ویژگی‌هایی دارد که به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند. در ادامه توضیح می‌دهیم که خرما در بدن چه می‌کند تا سوخت و ساز آن را افزایش دهد. خرما به واسطه چندین خاصیت و ویژگی خود به این امر کمک می‌کند.

بهبود دستگاه گوارش: مصرف خرما با تاثیر روی دستگاه گوارش، یبوست را درمان کرده و به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کند. وقتی دستگاه گوارش منظم و طبیعی کار کند، سوخت و ساز بدن بالا رفته و در نهایت منجر به کاهش وزن می‌شود.

درمان مشکلات گوارشی: وجود نیکوتین در خرما مشکلات روده و دستگاه گوارش را درمان کرده و باکتری مفید آن را افزایش داده و باکتری مضر را از بین می‌برد. در نتیجه عملکرد سیستم هاضمه بدن بهبود پیدا کرده و در نهایت به کاهش وزن کمک می‌کند.

چون خرما سرشار از پروتئین بوده و پروتئین هم برای هضم زمان زیادی نیاز دارد و به سختی هضم می‌شود، بنابراین زمان زیادی در بدن مانده و احساس سیری ایجاد می‌کند و همین عامل باعث می‌شود کمتر غذا بخورید و همچنین این پروتئین به عضله‌سازی و ترمیم بدن هم کمک خواهد کرد.

خرما از تجمع چربی در بدن جلوگیری کرده و به خاطر دارا بودن عناصر مفید، مقاومت بدن را در برابر امراض بالا می‌برد. همچنین برای بیماران مبتلا به چربی خون و ناراحتی‌های تنفسی مفید است.

تمام موارد بالا همه در نهایت به افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش وزن منجر می‌شوند.

تاثیر خرما روی کاهش وزن

بهترین زمان خوردن خرما برای لاغری

طبق گفته‌های پزشکان طب سنتی، اگر خرما را ناشتا مصرف کنید، به پاکسازی روده کمک کرده و یبوست را برطرف می‌کند. از آنجایی‌که یبوست را مادر بسیاری از بیماری‌ها می‌نامند، بنابراین مصرف خرما در کل به سلامت بدنی هم منجر می‌شود.

معرفی بهترین انواع خرما برای لاغری

هر خرما ویژگی و خواص مخصوص به خود را دارد. اگر با هدف کاهش وزن و لاغری تصمیم به مصرف خرما دارید، باید خرمای خاصی را انتخاب کنید. در ادامه برخی از انواع خرما که برای لاغری مفید هستند را بیان می‌کنیم.

  • خرما هلیله‌ای: این خرما ظاهری زرد و گرد و کوچک دارد. این خرما روی پاکسازی دستگاه گوارش و جذب مواد غذایی تاثیرگذار است. خوردن خرمای هلیله به افزایش متابولیسم بدن و در نهایت به منجر چربی‌سوزی و لاغری می‌شود.
  • خرما پیارم: این خرمای نیمه‌خشک قند کمتری داشته و در نتیجه می‌تواند گزینه مناسبی برای رژیم غذایی کاهش وزن باشد. خرمای پیارم ماندگاری بالایی دارد.
  • خرما کبکاب: یکی از بهترین انواع خرما، کبکاب است که در بهبهان کشت می‌شود. خرمای کیکاب بافت شیرین و ملایمی داشته و کالری کمتری در مقایسه با خرماهای رسیده دارد. بنابراین گزینه مناسبی برای لاغری محسوب می‌شود.

پس اگر می‌خواهید خرما بخورید تا لاغر شوید، یکی از خرماهای گفته شده در بالا را تهیه کنید و در کنار رعایت نکات دیگر تغذیه‌ای، به کنترل و کاهش وزنتان کمک کنید.

نحوه اضافه کردن خرما به رژیم غذایی لاغری

قند موجود در خرما آن را جایگزین مناسبی رای قند و شکر قرار می‌دهد. برای اینکه رژیم غذایی‌تان خسته‌کننده و تکراری نباشد، بهتر است خرما را به‌صورت‌های مختلفی مصرف کنید. ما در ادامه برخی از روش‌های مصرف خرما را بیان می‌کنیم:

  • خرما را می‌توانید در کنار انواع پنیر مصرف کنید. ترکیب پنیر با خرمای بدون هسته، یک پیش غذای مقوی و مغذی است.
  • خرمای بدون هسته را می‌توانید با انواع مغز و آجیل مخلوط کرده و به‌صورت توپک‌های رژیمی درآورده و به تعداد کم به‌عنوان میان‌وعده مصرف کنید.
  • اضافه کردن شیر به خرما هم می‌تواند به‌عنوان صبحانه مصرف شود.
  • اضافه کردن خرمای خشک خرد شده به انواع سالاد میوه یا دسر، روش جذابی از خوردن خرما است.

مقدار مصرف خرما برای لاغری

خرما نیز مانند هر ماده غذایی باید به اندازه و اعتدال مصرف شود تا بهترین تاثیر را داشته باشد. اگر خرما را بیش از اندازه مصرف کنید، اثر عکس داشته و منجر به افزایش وزن می‌شود. بنابراین اگر به دنبال کاهش وزن هستید، روزانه 4 تا 6 عدد خرما مصرف کنید.

جمع بندی

این محتوا را به تاثیر خرما روی کاهش وزن و لاغری و خواص خرما برای لاغری  اختصاص دادیم. دانستیم که خرما با توجه به فیبر، اسید چرب غیراشباع، آنتی‌اکسیدان، پروتئین و … به بهبود سیستم گوارش کمک کرده و با دادن احساس سیری به فرد، به کاهش وزن و لاغری کمک می‌کند. در ادامه و پس از بیان خواص لاغرکنندگی خرما، آن‌هایی که قند و کالری کمتری دارند و برای لاغری مناسب هستند را معرفی کردیم. در پایان باز هم یادآوری می‌کنیم که برای لاغری حتما زیر نظر پزشک متخصص و از رژیمی متناسب با وضعیت بدنی خودتان استفاده کنید.

سوالات متداول

  • آیا مصرف خرما می‌تواند در کنترل وزن و لاغری موثر باشد؟

بله، اگر خرما را به میزان لازم و در زمان مناسب مصرف کنید، به لاغری شما کمک می‌کند.

  • چگونه خواص خرما می‌تواند به فرآیند لاغری کمک کند؟

چون خرما سطح کلسترول خون را کنترل کرده و حاوی چربی بسیار کمی است، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.

  • آیا مصرف منظم خرما می‌تواند احساس سیری را افزایش داده و در نتیجه به کاهش وزن کمک کند؟

بله، پروتئین موجود در خرما، آن را زمان زیادی در روده نگه داشته و به شما احساس سیری می‌دهد.

  • خرما چگونه می‌تواند در کنترل اشتها و جلوگیری از میل غذایی زیاد کمک کند؟

وجود فیبر و پروتئین موجود در خرما، اشتها را کنترل کرده و فرد به مدت زمان بیشتری احساس سیری می‌کند.

  • آیا مصرف خرما می‌تواند در بهبود متابولیسم بدن و سوزاندن چربی‌ها تاثیرگذار باشد؟

بله، فیبر موجود در خرما به تولید باکتری‌های خوب روده کمک کرده و در نهایت به هضم غذا و افزایش متابولیسم بدن کمک می‌‌کند.

  • قند خرما چگونه می‌تواند در کنترل سطح قند خون و پیشگیری از افزایش وزن غیرضروری کمک کند؟

قند طبیعی موجود در خرما، شاخص گلیسمی پایینی داشته که قند خون را به سرعت بالا نمی‌برد.

  • آیا خرما می‌تواند جایگزین قند سالم و جایگزین مناسبی برای شیرینی‌های پر قند و ناسالم باشد؟

بله، خرما حاوی قند طبیعیست و جایگزین مناسب و سالمی برای انواع قند محسوب می‌شود.

  • بهترین زمان خوردن خرما در رژیم لاغری چه زمانی است؟

بهتر است خرما را ناشتا مصرف کنید تا به پاکسازی سیستم گوارش و بهبود یبوست کمک کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

در این مقاله می‌خوانید: