خواص شیره خرما

خواص شیره خرما

با استفاده از خرما، محصولات متنوعی تولید می‌شود که شیره خرما، یکی از این موارد است. شیره خرما منبع مفیدی از مواد معدنی مهم، پروتئین و ویتامین‌های ضروری بدن مثل کلسیم، فسفر، منیزیم، پتاسیم، آهن، فیبر، ویتامین آ، ویتامین سی و ویتامین B است. این مواد برای استحکام استخوان‌ها، رفع کم خونی، تقویت سیستم ایمنی بدن، افزایش انرژی، سلامت قلب و چشم، سلامتی پوست و مو، کاهش وزن، افزایش وزن سالم، رشد مغز، کاهش التهاب، پیشگیری از بیماری‌های رایج و ایجاد آرامش اهمیت دارند. همه این موارد جزو فواید شیره خرما است. شیره خرما گرم و خشک است و برای تعادل مزاج مصرف می‌شود.

شیره خرما چیست؟

شیره خرما، یکی از فرآورده‌های بسیار مفید تهیه شده از خرما است. طی فرآیندهای مشخصی، عصاره خرما از آن خارج می‌شود. شیره خرما به یکی از روش‌های خانگی، سنتی و صنعتی تولید می‌شود. در ادامه با مقاله جواهر سیاه همراه باشید تا فواید شیره خرما را برای شما بیان کنیم.

جدول ارزش غذایی شیره خرما

همه مواد موجود در خرما که از آن به عنوان ارزش غذایی نام برده می‌شود، در شیره خرما هم وجود دارد. بنابراین می‌توان گفت، ارزش غذایی شیره خرما شامل انواع مواد معدنی، ویتامین و پروتئین می‌شود. کلسیم، فسفر، پتاسیم، منیزیم، آهن، قند، فیبر، ویتامین B، ویتامین A، ویتامین K، ویتامین C، مس و روی از ترکیبات مفید موجود در شیره خرما هستند. بنابراین یکی از فواید شیره خرما این است که می‌توان از شیره خرما، به عنوان یک وعده غذایی کامل و سالم بهره‌مند شد.

طبع شیره خرما

شیره خرما، دارای طبیعت گرم و خشک است. در حالت کلی مصرف آن برای همه افراد فواید زیادی دارد. با این وجود، برای کسانی که مزاج اصلی بدن آن‌ها گرم است، توصیه می‌شود تا شیره خرما را با مصلح آن مصرف کنند. زیرا در این صورت مقداری از افزایش حرارتی که با خوردن شیره خرما ایجاد می‌شود، کاسته خواهد شد. برای مثال جوشاندن شیره خرما در سرکه که آن را تبدیل به سرکه‌شیره می‌کند، موجب می‌شود تا ترکیب این دو ماده، طبع متعادلی داشته باشد.

ارده هم می‌تواند با شیره خرما ترکیب شود. طبع هر دو گرم است. بنابراین نتیجه این ترکیب، هم دارای طبع گرم خواهد بود. کسانی که طبع سرد و تر دارند، با خوردن این خوراکی انرژی‌بخش و گرمازا، حال بهتری خواهند داشت.

مهم‌ترین فواید شیره خرما

با در نظر گرفتن همه مواد مورد نیاز بدن که در شیره خرما وجود دارد، می‌توان به فواید شیره خرما پی برد. بدن برای سلامتی‌اش نیاز به موادی دارد که قسمت بیشتری از آن در شیره خرما یافت می‌شود. برای انجام فعالیت‌های مختلف روزانه هم انرژی نیاز است. در دیدارهایی که با افراد مختلف تنظیم می‌شود، شادابی چهره، طراوت پوست و زیبایی مو هم مهم خواهد بود. مسیر رسیدن به هر موفقیتی هم با افزایش اعتماد به نفس و داشتن آرامشی عمیق نزدیک‌تر خواهد شد. این موارد گزینه‌هایی است که یک فرد در حالت طبیعی برای آن‌ها تلاش می‌کند. تعجب آور نیست اگر گفته شود، با مصرف شیره خرما، همه آن‌ها محقق خواهد شد. زیرا طبق فهرستی که در ادامه ارائه می‌شود، می‌توان به فواید شیره خرما دست یافت.

برای دوران بارداری و زایمان راحت مفید است.

تغذیه خانم‌های باردار معمولاً باید طبق نظر پزشک معالج و جهت تقویت سلامت مادر و جنین باشد. با در نظر گرفتن این نکته، یکی از گزینه‌های مفیدی که می‌تواند برای روزهای بارداری مورد استفاده قرار گیرد، شیره خرما است. از مهم ترین فواید شیره خرما و مصرف آن در روزهایی که نزدیک به زایمان است، باعث باز شدن دهانه رحم و در نتیجه زایمان آسان خواهد شد.

کم خونی را درمان می‌کند.

کسانی که از عوارض کم خونی مثل خستگی زودهنگام و بی حوصلگی رنج می‌برند، با مصرف شیره خرما می‌توانند شرایط جسمی و روحی بهتری داشته باشند. زیرا آهن موجود در شیره خرما، کمبود این ماده مؤثر در بدن را جبران خواهد کرد.

جدول ارزش غذایی شیره خرما

چهره را زیباتر می‌کند.

گاهی مشغله‌های زیاد و عدم رسیدگی به سلامت پوست باعث می‌شود تا شادابی و طراوت آن از بین رود. در چنین شرایطی، مصرف شیره خرما در برنامه غذایی روزانه، می‌تواند تا حد بسیار زیادی، جوانی پوست را برگرداند. وجود آنتی اکسیدان و ویتامین C در شیره خرما، موجب تقویت رطوبت پوست، کاهش چین‌وچروک، جوان‌سازی پوست و پیشگیری از ریزش مو خواهد شد. پس می‌توان این طور نتیجه گرفت که یکی از فواید شیره خرما، برای زیباتر کردن چهره هم اثربخشی بالایی دارد.

یک چاق ‌کننده سالم است.

برخی از افراد جامعه، از ون کم و لاغری خود شکایت دارند. از اینکه با خوردن انواع غذا، باز هم به وزن آن‌ها اضافه نمی‌شود و این مسئله موجب رنجش آن‌ها شده است.یکی از پیشنهادهای مناسبی که می‌توان به این افراد ارائه داد تا علاوه بر افزایش وزن، سلامت بدن هم حفظ شود، گنجاندن مصرف شیره خرما در وعده‌های غذایی است. از فواید شیره خرما این است که افزایش وزن کنترل می کند و دارای قند طبیعی، پروتئین، ویتامین و فیبر بالا است. بنابراین مواد ضروری بدن، به روش درست و با حجم کافی تأمین می‌شود.

وزن را کاهش می‌دهد.

افزایش وزن و عدم تناسب اندام، همراه با مشکلات زیادی است. اگر از روش‌های نادرست جهت کاهش وزن اقدام شود، امکان شدت گرفتن عوارض چاقی بیشتر خواهد شد. بنابراین انتخاب یک مسیر اصولی، اهمیت زیادی دارد. یکی از راه‌های مفید که علاوه بر حفظ سلامتی بدن، به کاهش وزن و لاغر شدن کمک می‌کند، مصرف شیره خرما در وعده‌های غذایی است.

هورمون‌های مردانه را تقویت می‌کند.

عملکرد هورمون‌ها در برخی مردان، به دلایل مختلفی مثل بیماری، مصرف الکل، دارو، نوع فعالیت و موارد مشابه دیگر ممکن است دچار اختلال شود. ناباروری و کاهش میل جنسی، از نتایج این مشکل هستند. پیشنهاد مصرف شیره خرما برای این افراد، می‌تواند بهترین توصیه برای بهبود وضعیت آن‌ها باشد. زیرا ترکیبات موجود در شیره خرما، علاوه بر افزایش تحرک اسپرم‌ها، به تعداد و کیفیت آن‌ها هم می‌افزاید.  

درمان خوبی برای کبد چرب است.

آنزیم‌های کبدی و عملکرد کبد در بدن با مصرف شیره خرما تنظیم می‌شود. علاوه بر این، وجود فیبر و پتاسیم در شیره خرما منجر به پاک‌سازی کبد از سموم و مواد زائد خواهد شد. بنابراین، برای کسانی که مبتلا به کبد چرب هستند، مصرف شیره خرما می‌تواند یک روش درمانی بسیار اثربخش باشد.

انرژی‌بخش خوبی برای کودکان است.

سراغ بیشتر والدین که بروید، از تغذیه بد فرزندانشان می‌گویند. این تصور که آن‌ها با نخوردن غذا، نمی‌توانند انرژی کافی برای بازی، درس و هر فعالیت دیگری داشته باشند، آزارشان می‌دهد. یکی از خوراکی‌هایی که گنجاندن آن در وعده‌های غذایی کودکان، می‌تواند بخشی از خیال والدین را راحت کند، شیره خرما است. یکی دیگر از فواید شیره خرما با توجه به ارزش غذایی بالایی که دارد، مصرف آن در اندازه‌های خیلی کم هم می‌تواند انرژی لازم برای فرزندان را فراهم کند.

خواص شیره خرما

میل جنسی را افزایش می‌دهد.

سرد مزاجی، فعالیت‌های سخت و طولانی‌مدت، تغذیه نادرست و اعتیاد را می‌توان به عنوان برخی از علت‌های مهم کاهش میل جنسی مردان و زنان نام برد. ضعف قوای جنسی، مشکلی است که نتایج آن علاوه بر خود فرد برای شریک جنسی یا همسرش هم ناراحت کننده خواهد بود. به همین دلیل، نیاز است تا در اولویت درمان قرار گیرد. طبیعت گرم شیره خرما به همراه مواد مفیدی که در آن وجود دارد، موجب تقویت نیروی جنسی می‌شود.

یک مولتی ویتامین طبیعی است.

فواید شیره خرما، منبع خوبی از ویتامین A، ویتامین‌های گروه B، ویتامین C، ویتامین K و آنتی اکسیدان است. بنابراین می‌توان از آن به عنوان یک داروی کاملاً طبیعی که نقش مولتی‌ویتامین را دارد، استفاده نمود.

قدرت استخوان‌ها را بیشتر می‌کند.

استخوان‌های بدن برای اینکه توان بیشتری داشته باشند، به کلسیم نیاز دارند. ضمن اینکه وجود عناصر دیگری مثل فسفر، منیزیم و پتاسیم هم آن‌ها را تقویت می‌کند. با مصرف شیره خرما، همه این مواد معدنی مهم وارد بدن می‌شود؛ بنابراین سلامت استخوان‌ها افزایش می‌یابد و از بروز بیماری‌هایی مثل پوکی استخوان جلوگیری خواهد شد.

سرطان را دور می‌کند.

ترکیبات موجود در شیره خرما موجب تقویت عملکرد روده و معده می‌شود. علاوه بر این موجب پیشگیری از ایجاد سلول‌های سرطانی در بدن خواهد شد. این ویژگی ممتاز را می‌توان به سایر فواید شیره خرما اضافه نمود.

مانع ایجاد التهاب می‌شود.

سیستم ایمنی بدن با بروز التهاب، ضعیف می‌شود. در نتیجه نیاز هست تا سیستم ایمنی بدن تقویت و از ابتلا به انواع بیماری‌های شایع پیشگیری کرد. یکی از راه‌های درمانی مفید در این زمینه، مصرف شیره خرما است. منیزیم موجود در شیره خرما، مانع التهاب و سایر عوارض مربوط به آن خواهد شد.

دارای پروتئین است.

معمولاً مهم‌ترین توصیه‌ای که به ورزشکاران می‌شود، این است که مصرف پروتئین را فراموش نکنند. پروتئین برای تقویت ماهیچه‌ها مفید است. علاوه بر این بدن همه افراد به مقدار کافی از پروتئین نیاز دارد تا سلامتی‌اش حفظ شود. شیره خرما، از منابع مفید سرشار از پروتئین است که نباید از مصرف آن غافل شد.

برای سلامتی چشم خوب است.

ویتامین A موجود یکی از فواید شیره خرما ، چشم‌ها را از بروز خطراتی مثل خشکی چشم، کم نور شدن و عفونت در امان می‌دارد. حتی جداشدگی شبکیه چشم، یکی از مشکلاتی است که می‌تواند به علت کمبود ویتامین آ در بدن رخ دهد. مصرف شیره خرما، این نقص را جبران خواهد کرد.

از قلب محافظت می‌کند.

نبود کلسترول در شیره خرما و وجود پتاسیم در آن، دو گزینه مهمی هستند که برای تقویت و حفظ سلامتی قلب اهمیت زیادی دارند. ضمن این که مصرف شیره خرما برای تنظیم فشار خون هم مفید است. در نتیجه قلب، با شیره خرما عملکرد خوبی خواهد داشت.

مغز را فعال می‌کند.

یکی دیگر از فواید شیره خرما ترکیبات آنتی اکسیدانی موجود در شیره خرما به همراه فیبر و سایر ویتامین‌های مهم، موجب بهبود عملکرد مغز و همین‌طور رشد آن خواهند شد. از همین رو، برای حفظ سلامت مغز، تقویت هوش، پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل مصرف شیره خرما یکی از راه‌های درمانی طبیعی است.

برای سلامتی دستگاه گوارش مفید است.

تحرک روده، عملکرد معده و هضم خوب غذا با وضعیت عملکرد سیستم گوارش بدن ارتباط مستقیم دارد. فیبر موجود در شیره خرما، برای درمان یبوست، هضم بهتر غذا و جلوگیری از خوردن غذاهای ناسالم تأثیر خوبی دارد. پس برای بهبود شرایط سیستم گوارش، می‌توان از مصرف شیره خرما بهره برد.

شیره خرما با کدام خوراکی مصرف شود؟

با وجود اینکه شیره خرما را می‌توان به تنهایی به عنوان یک وعده غذایی سالم و کافی استفاده نمود، ترکیب این ماده مغذی همراه با برخی خوراکی‌ها ارزشمندی آن را بیشتر خواهد کرد. برای مثال حلوا، کیک، کلوچه، ارده و ماست را می‌توان در کنار شیره خرما مصرف نمود. جزئیات فواید شیره خرما حاصل از ترکیب ایجاد شده، طبق فهرست زیر بیان می‌شود.

طبع شیره خرما

فایده شیره خرما با حلوا

به طور کلی، حلوا یک نوع شیرینی است که در مناطق مختلف ممکن است به شیوه‌های متنوع تهیه شود. از آنجایی که در تهیه حلوا از آرد گندم یا آرد برنج استفاده می‌شود، با حجم کمی از آن‌هم حس سیر شدن ایجاد خواهد شد. حالا اگر همین حلوا را در کنار شیره خرما استفاده کنید، علاوه بر دریافت انرژی زیاد برای مدت طولانی، نیاز به خوردن غذاهای دیگر نخواهید داشت. از همین رو، به راحتی می‌توانید به فعالیت‌های روزانه خود بپردازید و احساس خستگی نداشته باشید.

فایده شیره خرما با ارده

یکی از خوراکی‌های خوش‌طعم و مزه‌ای که می‌توان از آن به عنوان بمب انرژی نام برد، ترکیب شیره خرما و ارده است. منبع اصلی ارده، کنجدی است که بعد از برشته شدن، آسیاب و در نهایت تبدیل به یک مایع غلیظ، صاف و با بافتی نرم می‌شود. در فواید ارده، مواردی مثل درمان کم خونی، استحکام استخوان‌ها، رفع التهاب، تقویت انرژی و بهبود عملکرد کبد و کلیه وجود دارد؛ بنابراین مصرف هم‌زمان شیره خرما با ارده، به فواید شگفت‌انگیز آن اضافه می‌کند. مصرف شیره خرما و ارده به طور ویژه برای کودکان و کسانی که نیروی بدنی ضعیف دارند، کاملاً مفید است.

فواید شیره خرما با کیک و کلوچه

شیره خرما در کنار کیک یا کلوچه هم می‌تواند به عنوان یک میان وعده یا حتی یک وعده غذایی کامل مصرف شود. در این صورت، انرژی کافی همراه با نشاط به همراه می‌آورد.

فایده شیره خرما با ماست

سردی ماست باعث می‌شود تا برخی از افراد نسبت به مصرف آن منع شوند. معمولاً کسانی که سرد مزاج هستند و کسانی که از بیماری‌هایی مثل درد مفاصل، رماتیسم و آرتروز رنج می‌برند شامل این گروه می‌شوند. در چنین شرایطی توصیه می‌شود تا ماست همراه با ماده دیگری مصرف شود. در واقع گزینه‌ای که می‌تواند به عنوان مصلح یا متعادل کننده طبع ماست باشد. از آنجایی که شیره خرما طبیعت گرم دارد، ترکیبش با ماست، موجب رفع سردی آن خواهد شد. در این صورت علاوه بر دریافت هم‌زمان تمام فواید ماست و شیره خرما، عوارض ناشی از سردی ماست ظاهر نخواهد شد.

جمع بندی

شیره خرما که از فرآورده‌های مهم خرما استکه میتوان شیره ان را از برخی انواع خرماها گرفت. طبع گرم و خشک دارد. مصرف شیره خرما را می‌توان در برنامه غذایی قرار داد تا از تمام فواید شیره خرما بهره‌مند شد. درمان کم خونی، افزایش انرژی، پیشگیری از سرطان، تقویت قلب، سلامت چشم، تقویت استخوان، سلامتی پوست، زیبایی موها، بهبود عملکرد مغز و سیستم گوارش نمونه‌هایی از خواص فوق‌العاده استفاده از شیره خرما هستند؛ زیرا شیره خرما در ترکیبات خود، ویتامین A، ویتامین B، ویتامین K، پروتئین، فیبر، آنتی‌اکسیدان، پتاسیم، کلسیم، منیزیم، آهن و کالری دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

در این مقاله می‌خوانید: