خواص خرما در درمان ناباروری

خواص خرما برای ناباروری

پدر و مادر شدن یکی از آرزوهای بسیاری از افراد است؛ اما گاهی با روش‌های طبیعی و در حالت عادی باروری اتفاق نمی‌افتد. اینجاست که زن و شوهر به دکتر مراجعه می‌کنند و حاضرند هر عمل و آزمایشی را انجام دهند تا لذت شیرین مادر و پدر شدن را بچشند. در کنار درمان‌های تخصصی، رژیم غذایی موثر و مغذی، می‌تواند در درمان نازایی تاثیرگذار باشد. برای مثال شیرینی خرما می‌تواند منجر به تولد فرزند و شیرینی زندگی خانوادگی شود. در ادامه این مطلب درباره خواص خرما در درمان ناباروری صحبت می‌کنیم.

خواص خرما روی سلامتی زنان و مردان

خرما را می‌توان به جواهر سیاه تشبیه کرد. ماده‌ای پر خاصیت و خوشمزه که تاثیرات زیادی روی سلامتی و قدرت بدنی می‌گذارد. این خواص به اندازه کافی زیاد و تاثیرگذار هستند به‌طوری‌که بعد از خواندن این محتوا در اولین فرصت سراغ سفارش دادن و خریدن خرما می‌روید. در ادامه برخی از خواص شاخص خرما را معرفی می‌کنیم.

  • سرشار از آنتی‌اکسیدان: خوردن خرما به کاهش خطر ابتلا به سرطان و به تاخیر انداختن پیری کمک می‌کند.
  • کمک به تنظیم هورمون‌ها: از آنجایی‌که خرما حاوی فیتواستروژن‌های طبیعی است، به تنظیم هورمون‌های مردانه و زنانه کمک می‌کند. این خاصیت برای زنان در دوران پیش از بلوغ، بارداری و حتی پس از یائسگی مفید است. همچنین برای مردانی که کمبود تستوسترون دارند، هم موثر است.
  • حفظ سلامت استخوان: خرما به سلامت استخوان کمک کرده و خطر ابتلا به پوکی استخوان را کاهش می‌دهد.
  • بهبود عملکرد قلب: پتاسیم موجود در خرما به کاهش فشار خون و کاهش سطح کلسترول بد بدن و در نتیجه بهبود سلامت قلب کمک می‌کند.
  • سرشار از مواد غذایی: خرما سرشار از ویتامین‌های گروه B و A، C، K است. همچنین در کنار آن حاوی مواد معدنی مثل پتاسیم، مس، فسفر، منیزیم و آنتی اکسیدان است. تمام این خواص روی تقویت سیستم ایمنی، سلامت پوست، تقویت قدرت بینایی و قدرت بدنی تاثیرگذار است.

تا به اینجا از خواص خرما بر روی سلامت عمومی افراد صحبت کردیم، اما چون موضوع این مقاله خواص خرما برای ناباروری زنان و مردان است، در ادامه به صورت مجزا در مورد تاثیر خرما روی باروری زنان و مردان صحبت می‌کنیم. بنابراین اگر در فکر فرزندآوری هستید، ادامه این مطلب برای شماست.

خواص خرما برای ناباروری              

یکی از میوه‌های بهشتی که بارها از آن در قران و احادیث ما یاد شده، خرما است. این میوه همانند سایر میوه‌ها سرشار از خاصیت است. خرما یکی از این مواد مغذی است که یکی از خواص خرما برای ناباروری است همچنین مفید و موثر بودن آن بر روی میل جنسی، تقویت رحم و تخمدان است. کم‌خونی، تنبلی و کیست تخمدان، کم شدن میل جنسی و سرد بودن رحم، برخی از دلایل ناباروری و نازایی زنان هستند. در کنار مراجعه به پزشک و شروع درمان‌های تخصصی و مصرف دارو، می‌توان با گنجاندن برخی مواد غذایی، مانند خواص خرما در درمان ناباروری غافل نشوید زیرا به درمان این مشکلات کمک کرد. در ادامه به صورت جزیی‌تر از تاثیر خرما روی سلامت تخمدان و تاثیر آن خواص خرما برای ناباروری صحبت کردیم.

خواص خرما برای زنان

خرما و تقویت تخمدان

خرما در کنار اینکه به سلامت سیستم گوارشی، ایمنی و سلامتی بدن کمک می‌کند، تاثیرات شگرفی هم روی تخمدان می‌گذارد. با مصرف خرما می‌توان کیست‌های تخمدانی که کوچک‌تر از 8 سانتی‌متر هستند را درمان کرد. خرما از ترشح آندروژن جلوگیری کرده و با بهبود عملکرد سلول‌ها و عضلات این عضو بدن، به افزایش تخمک‌گذاری و فعالیت منظم آن کمک می‌کند. از آنجایی‌که بسیاری از مشکلاتی که در تخمدان رخ می‌دهند از سردی رحم نشات می‌گیرند و خرما چون سرشار از مواد معدنی و غذایی مفید مانند پروتئین، کلسیم، ویتامین‌هایB و B7، فسفر، آهن و منیزیم است، به رفع سردی رحم و سلامت تخمدان کمک می‌کند.

از آنجایی‌که برای داشتن یک فرزند سالم باید زن و مرد هر دو از نظر جنسی سالم و قوی باشند، در ادامه از تاثیر خرما روی سلامت باروری مردان صحبت کردیم.

خرما و تقویت قوای جنسی مردان

یکی از و اثر گذاری خواص خرما برای ناباروری در سلامت و تقویت باروری مردان هم تاثیرگذار است. مطالعات و تحقیقاتی در این زمینه صورت گرفته که نشان می‌دهد خرما بر سلامت اسپرم تولیدی، قدرت باروری و افزایش سطح تستوسترون تاثیری مثبت می‌گذارد. در سال 2011 مقاله‌ای در IAHS منتشر شد که نشان داد اگر مردان به مدت 8 هفته خرما مصرف کنند، ضعف جنسی آن‌ها را بهبود داده و به افزایش و کیفیت اسپرم کمک می‌کند. همچنین در مطالعه‌ای دیگری در سال 2012 که در IAHS منتشر شد، نشان داد که مصرف روزانه خرما به مدت 4 ماه، به مردانی که کمبود تستوسترون دارند کمک کرده و کیفیت اسپرم آن‌ها را افزایش داده است. در تحقیقات سال‌های اخیر هم به این موضوع پرداخته شده است برای مثال در سال 2020 نتایج پژوهشی دیگر منتشر شد که نشان داد مصرف هسته خرما به بهبود سلامت اسپرم از جمله تعداد، شکل و حرکت اسپرم کمک کند. البته تمام این نکات و توصیه‌های تغذیه‌ای باید در کنار مراجعه به پزشک و رعایت کردن توصیه‌های پزشکی انجام شوند.

حالا که از نقش و تاثیر خواص خرما برای ناباروری زنان و مردان صحبت کردیم، به موارد مصرف آن می‌پردازیم. یکی از فرآورده‌های خرما، پودر هسته خرما است که مانند گوشت آن،سرشار از خاصیت است. در ادامه از نقش پودر هسته خرما روی باروری صحبت می‌کنیم.

درمان ناباروری با پودر هسته خرما

تا اینجا از خواص خرما در درمان ناباروری صحبت کردیم، اما این ماده مغذی حتی هسته آن هم دور ریختنی نبوده و سرشار از خاصیت است. حدود 6 تا 12 درصد وزن خرما را هسته آن تشکیل می‌دهد. برخی از خواص هسته خرما عبارت است از:

  • مفید برای بیماران مبتلا به قند خون
  • التیام بیماری زخم معده
  • موثر روی زیبایی پوست و تقویت مو
  • کمک به دفع سنگ کلیه
  • افزایش ایمنی زنان باردار
  • تقویت قوای جنسی
  • افزایش ترشح تستوسترون و اسپرم‌سازی
  • کاهش فشار و چربی خون
  • بهبود هضم غذا و سیستم گوارشی
  • حاوی مقدار زیادی آنتی‌اکسیدان

همان‌طور که در موارد گفته شده مشخص است یکی از خواص پودر هسته خرما تقویت قوای جنسی و همچنین تاثیر خواص خرما برای ناباروری و افزایش تستوسترون در مردان است. این محصول را می‌توان محصولی مفید و سالم در ناباروری زنان و مردان معرفی کرد. البته این نکته را هم باید مدنظر داشته باشید که پودر هسته خرما را از فروشگاه‌هایی معتبر تهیه کنید تا از سلامت آن مطمئن باشید و همچنین پیش از استفاده از آن حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

جمع بندی

در این محتوا از جواهر سیاه سعی کردیم به برخی از خواص خرما برای ناباروری صحبت کنیم. انواع خرما خواص مشترک دارند و تاثیر گذار در ورند ناباروری هستند اما فراموش نکنید حتما باید به پزشک مراجعه کنید باید در پایان باید گفت که برای سلامتی خود از این میوه جادویی به میزان مناسب و در حد اعتدال در رژیم غذایی خود مصرف کنید و تاثیر آن را روی بدن خود مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

در این مقاله می‌خوانید: