خواص خرما هلیله ای

خرما هلیله‌ای چیست؟ خواص و مزایای +جدول ارزش غذایی

خرما هلیله‌ای هم نمونه‌ای صادراتی، خوش‌طعم و زیبا در بین انواع خرماهای مرغوب ایرانی است. زردرنگ است و شکل گرد دارد. مزاج خرما هلیله‌ای گرم و نوع آن تر است. در جدول ارزش غذایی این خرما، مواد معدنی مهمی مثل کلسیم، آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر و انواع ویتامین‌های A، B، C، فیبر، آنتی‌اکسیدان، پروتئین و قند طبیعی وجود دارد. مصرف خرما هلیله‌ای را می‌توان برای تقویت انرژی بدن، بهبود وضعیت قلب، سلامت استخوان‌ها، زیبایی پوست و مو، پیشگیری از سرطان، تقویت دستگاه گوارش، افزایش مقاومت سیستم ایمنی، قدرت بیشتر دید چشم و رفع کم خونی استفاده نمود. خرمای دیررس یا خرمای تنبل هم نام‌های دیگر خرمای هلیله‌ای هستند.

خرما هلیله‌ای چیست؟

اگر بخواهید خرما هلیله‌ای را در بین انواع خرما، زودتر پیدا کنید، باید به دنبال خرماهای گرد و زردرنگ باشید؛ زیرا این شکل ظاهری خاص، مهم‌ترین مشخصه خرما هلیله‌ای است. شهرهای جهرم و جیرفت را معمولاً به عنوان خاستگاه خرمای هلیله‌ای معرفی می‌کنند. در مناطقی از استان سیستان و بلوچستان هم کشت می‌شود. معمولاً از اواخر پاییز تا زمستان، زمان مناسبی برای برداشت خرما هلیله‌ای است. گویا این خرما، عجله‌ای برای رسیده شدن ندارد. به همین دلیل، این خرما با نام‌های خرمای تنبل و خرمای دیررس هم شناخته می‌شود. یکی از مزیت‌های این خرما است که در هر سه مرحله خارک، رطب و خرما قابلیت مصرف دارد.

جدول ارزش غذایی خرما

خرما هلیله‌ای، از نظر ارزش غذایی، یک منبع غنی از مواد معدنی، ویتامین‌ها، پروتئین، فیبر و کربوهیدرات مورد نیاز بدن است. طبق جدول زیر، جزئیات مربوط به آن ارائه می‌شود.

ارزش غذایی خرما هلیله ای
کربوهیدراتکالری
فیبرآهن
پتاسیمویتامین C
منیزیمویتامین B
کلسیمویتامین A
پروتئینروی
آنتی‌اکسیدانفسفر

بررسی هر کدام از موارد موجود در خرما هلیله‌ای، نشان می‌دهد که می‌توان با هزینه بسیار پایین و تهیه مقداری از این خرما، یک داروخانه کوچک، کامل و در دسترس در منزل داشت. آهن را برای کم خون‌ها، کلسیم را برای بیماران روماتیسمی، پروتئین را برای همه افراد، پتاسیم را برای بیماران قلبی، منیزیم را برای کسانی که استرس دارند و فیبر را برای سلامتی دستگاه گوارش می‌توان تجویز نمود. داروی همه این موارد، تنها چند دانه خرما هلیله‌ای است؛ بنابراین، نباید ارزش بالای غذایی این خرما را نادیده گرفت.

خواص خرما هلیله‌ای

خرما هلیله‌ای علاوه بر اینکه ارزش غذایی بالایی دارد، این خرما در دسته خرماهای تر قرار می‌گیرد. مواد موجود در خرما، برای حفظ سلامتی بدن و تأمین نیازهای آن اثر فوق‌العاده‌ای دارد. علاوه بر این، برای بهبود حال خیلی از بیماران در زمینه‌های مختلف، مصرف خرما هلیله‌ای توصیه اثربخشی خواهد بود. ادامه این بخش به معرفی فهرستی از تمام مزایای مصرف خرما هلیله‌ای اختصاص پیدا می‌کند.

  • کمک به افزایش انرژی: خرما یک منبع ارزشمند از انرژی است که به دلیل حاوی برخی مواد مغذی مانند قندهای طبیعی، فیبرها و ویتامین‌ها، برای همه افراد مفید است. این میوه به ویژه برای ورزشکاران و کودکان که نیاز به انرژی بیشتری دارند میتواند مفید باشد.
  • کمک به بهبود فقر آهن: یکی از راه‌های مفید و طبیعی جهت بهبود میزان آهن موجود در بدن، مصرف این نوع خرما است.
  • کمک به بهبود عملکرد روده: فیبر، یکی از موادی است که باعث بهبود حرکت روده و حفظ سلامتی آن می‌شود. خرمای هلیله‌ای دارای فیبر است. به همین جهت استفاده از آن نقش موثری در حفظ سلامتی روده و جلوگیری از یبوست دارد.
  • کمک به بهبود شیر دهی در خانم های باردار:. یکی از خوراکی‌هایی که می‌تواند درشیردهی خانم‌ها باردار موثر باشد خرما است.
  • کمک به تامین کلسیم برای استخوان ها: یکی از خوراکی‌هایی که می تواند به بهبود کلسیم استخوان‌ها کمک کند خرما هلیله‌ای است.
  • کمک به تقویت نورچشم: ویتامین A، از مهم‌ترین نیازهای چشم برای حفظ سلامت و بهبود عملکرد آن است. وجود ویتامین A در خرما هلیله‌ای میتواند یکی از منابعی باشد که به بهبود نور چشم کمک کند.
  • کمک به بهبود ایمنی بدن:منابع آنتی‌اکسیدانی و ویتامین C برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند. این دو ماده مهم در خرما هلیله‌ای وجود دارد؛ بنابراین مصرف روزانه چند عدد از این خرما، میتواند در جهت بهبود سیستم ایمنی شما مفید باشد.
  • منبع قند طبیعی برای بیماران دیابتی:شاید در ابتدا این‌طور تصور شود که مصرف خرما برای بیماران مبتلا به قند خون و دیابت ضرر دارد. حقیقت این است که قند موجود در خرما هلیله‌ای، کاملاً طبیعی و مفید برای این افراد است.

با وجود همه خواص بسیار خوبی که در مصرف خرما هلیله‌ای وجود دارد، نسبت به مقداری که استفاده می‌شود نباید زیاده روی نمود. به این دلیل که مصرف بیش از حد نیاز بدن، ممکن است اثرات خوب آن را از بین ببرد.

طبع خرما هلیله ای

طبع خرما هلیله‌ای چیست؟

از نظر مزاجی، خرمای هلیله‌ای در گروه گرم‌ها قرار دارد. بیشترین فایده مصرف این نوع خرما را کسانی درک خواهند کرد که سرد مزاج هستند؛ زیرا با خوردن خرما، طبع بدن آن‌ها به سمت متعادل شدن می‌رود و با دریافت گرمای خرما، از فواید دیگر آن هم بهره‌مند می‌شوند. این موضوع، در افرادی که طبع اصلی بدن آن‌ها گرم است، صدق نمی‌کند؛ زیرا ممکن است بعد از مصرف خرما، شاهد واکنش‌هایی از بدنشان باشند. التهاب و قرمزی پوست و بروز جوش‌های زیرپوستی نمونه‌هایی از این موارد هستند؛ بنابراین بهتر است، مصرف خرما هلیله‌ای با توجه به شرایط خاص هر فرد، کاملاً متناسب و به اندازه باشد.

چرا به خرما هلیله‌ای خرمای تنبل می‌گویند؟

معمولاً بیشتر خرماها تا آخر تابستان کاملاً رسیده می‌شوند و به مرحله توزیع می‌رسند. در مورد خرمای هلیله‌ای این موضوع متفاوت است. با توجه به اینکه زمان برداشت خرمای هلیله‌ای در پاییز و زمستان است، از این جهت، صفت خرمای تنبل را به آن نسبت می‌دهند.

جمع بندی

در این مقاله از جواهر سیاه دانستیم خرما هلیله‌ای را با نام‌هایی مثل خرمای تنبل و خرمای دیررس هم معرفی می‌شناسند. به رنگ زرد، گرد و در گروه خرماهای تر است. خرمای هلیله‌ای جیرفت و جهرم بهترین کیفیت را دارد. از خرما هلیله‌ای می‌توان برای ارزش غذایی بالای آن و همین‌طور خاصیت دارویی‌اش استفاده نمود. به این دلیل که منبع مهمی از انواع ویتامین، پروتئین، کلسیم، قند، آهن، فیبر، پتاسیم، منیزیم، روی، فسفر و کربوهیدرات است. علاوه بر این طبع گرم دارد و برای تزریق حال خوب به افراد سرد مزاج بهترین پیشنهاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *


The reCAPTCHA verification period has expired. Please reload the page.

در این مقاله می‌خوانید: